Tirsdag 19. juni startet prøveprosjektet med kutt av kjørefelt for busser og biler i Olav Tryggvasons gate i Trondheim.

Fra å være en bred gjennomfartsåre med fire kjørefelt, har Olav Tryggvasons gate nå blitt tofelts vei. Den ledige plassen skal blant annet benyttes til gatemøbler, busker og trær.

MØBLER: Skisse av møbler som vil bli plassert i Olav Tryggvasons gate i sommer. Foto: Illustrasjon: Vestre

Kjørefeltkuttet er innført som del av et prøveprosjekt som skal evalueres etter seks måneder.

Les også: Her står bussene i kø i nystengte Olav Trygvassons gate

Får ikke dele opplevelser

Politikerne har vedtatt konkrete kriterier for denne evalueringa - og ett av disse handler om såkalt «opplevd kvalitet», altså hvordan folk opplever prøveprosjektet.

Adresseavisen kan imidlertid avsløre at det er en stor gruppe folk som ikke får fortelle om sine opplevelser med prøveprosjektet: Nemlig busspassasjerer og bilister som bruker Olav Tryggvasons gate til gjennomfart.

- Slik jeg tolker dette punktet i evalueringskriteriene, så omfatter det ikke opplevelsene til busspassasjerer og bilister som er på gjennomfart, sier Sissel Hovin som er prosjektleder for prøveprosjektet i Olav Tryggvasons gate og som er ansvarlig for evalueringa av prosjektet.

Les også:

Lytter til gående

En gruppe som definitivt blir lyttet til er folk som bruker gata uten å befinne seg i en buss eller i en bil.

Dette skjer ved at arbeidssfelleskapet Sosiologisk poliklinikk utfører korte dybdeintervjuer med tilfeldige folk de møter på gata, i kafeer og på butikker langs Olav Tryggvasons gate.

- Sosiologisk poliklinikk har fått et oppdrag som handler om å gjøre intervjuer i gata. Dette skal ivareta evalueringskriteriet som går på «opplevd kvalitet». I tillegg gjennomfører Trondheim kommune egne byromsundersøkelser, og det er naturlig at også dette inngår i denne delen av evalueringa, sier Hovin.

To busser passerer hverandre i Olav Tryggvasons gate på første dag av prøveprosjektet. Foto: Håvard Haugset Jensen

I kommunens byromsundersøkelse blir den samme brukergruppen intervjuet, og det blir blant annet stilt følgende spørsmål:

  • Ville du latt barn på seks år leke fritt her? (For eksempel du sitter på en kafé og prater, mens barna leker)

  • Er du plaget av støy fra trafikken der du står nå?

  • Hvis du skulle brukt byrommet mer, hva skulle vært her da?

- Du tolker altså vedtaket slik at det kun er opplevelsene til de som oppholder seg i gata som gående som skal undersøkes, og ikke opplevelsene til folk på gjennomfart?

- Ja, når det gjelder kriteriet om «opplevd kvalitet», tolker jeg det slik at dette gjelder gatelivet i Olav Tryggvasons gate. Vi gjør tiltak som handler om beplantning og sittemuligheter i gata, og dette gjør vi ikke med tanke på folk på bussen, sier prosjektleder Hovin.

Hun peker imidlertid på at det skal innhentes kvantitative trafikktall for buss- og biltrafikken i gata, noe det legges opp til i et av de andre evalueringskriteriene.

Les også: Stenger ikke for biler på Bakke bru likevel

- Det holder ikke å innhente trafikktall

Venstres Erling Moe og Fremskrittspartiets Elin Marie Andreassen var med på å vedta evalueringskriteriene for prøveprosjektet. De mener at kriteriet om «opplevd kvalitet» også omfatter busspassasjerer og bilister på gjennomfart.

- Det holder ikke å innhente trafikktall. Det er klart jeg vil vite hvordan busspassasjerer og bilister opplever prøveprosjektet, sier Moe.

- Er kriteriet tydelig nok formulert?

- Det kan sikkert være ulike oppfatninger om det. Men jeg har ikke noe problem med å tolke at opplevelsene til busspassasjerer og bilister omfattes av dette evalueringskriteriet, sier Moe.

Venstres Erling Moe. Foto: Terje Svaan

- Kriteriet er tydelig formulert og det er tydelig signalisert at alle grupper skal høres. Det har vært en mangel ved gjennomføringen av tiltak i Midtbyen at man ikke har sett helheten for alle grupper, sier Andreassen.

Andreassen understreker at Fremskrittspartiet stemte i mot selve prøveprosjektet. Da dette likevel ble vedtatt, stemte partiet for evalueringa av prosjektet.

Les også:

- Kunne være interessant

Aksel Tjora er leder for Sosiologisk poliklinikk og professor i sosiologi på NTNU. Han bekrefter at Sosiologisk poliklinikk ikke vil gjennomføre intervjuer med folk som sitter på bussen eller i bilen på tur igjennom Olav Tryggvasons gate.

- De som bruker Olav Tryggvasons gate til gjennomkjøring er ikke en del av denne undersøkelsen, sier Tjora.

Han regner med at noen av de som blir intervjuet vil være folk som ellers kjører bil, og sier noen spørsmål vil handle om bilbruk i Midtbyen og opplevelsen av dette. Folk blir imidlertid intervjuet i rollen som gående og ikke i rollen som kjørende, ifølge Tjora.

Aksel Tjora er leder for Sosiologisk poliklinikk Foto: Therese Alice Sanne

- Hovedgrepet i prosjektet er å kutte antallet kjørefelt for busser og biler fra fire til to. Kunne det ikke vært interessant å høre hvordan de som faktisk brukte disse kjørefeltene opplever situasjonen?

- Jo, absolutt. Det er interessant, men det er ikke en del av denne undersøkelsen. Vi gjør et oppdrag fra kommunen, og de har satt fokus. Gjennomgangstrafikk er ikke tema, sier Tjora.

- Kan ikke stoppe biltrafikken

- Vi kan ikke stoppe biltrafikken for å intervjue dem. Dessuten har man kvantitative trafikktall som sier noe om kølengde, trafikkmengde, kjøretid for buss og fart, sier prosjektleder Sissel Hovin.

- Så det er ikke mulig å finne ut av hvordan folk på gjennomreise opplever prosjektet?

- Det gjør vi ikke. Vi forholder oss til oppdraget vårt og til evalueringskriteriene som ikke krever at man innhenter denne informasjonen.

- Man kunne kanskje ha gått om bord på en buss?

- Det har man ikke gjort. Men jeg forstår spørsmålet. Det er mange ting man kunne ha undersøkt. Vi må imidlertid gjøre avgrensninger.

- I denne saken er det to hensyn som står opp mot hverandre. Olav Tryggvason kan jo ikke både være gjennomfartsåre med høy kapasitet og samtidig ha uteservering midt i gata. Gjør ikke nettopp det at opplevelsen til de som er på gjennomfart er viktig?

- Opplevelsen for begge parter er viktig. Det er motstridende hensyn: Stor kapasitet for trafikk og ønske om koselig bymiljø. Vi må forholde oss til de politiske vedtakene som blir fattet, sier Hovin.

MØBLER: Skisse av møbler som vil bli plassert i Olav Tryggvasons gate i sommer. Foto: Illustrasjon: Vestre

Les også:

- Får informasjonen «indirekte»

- Vil politikerne som skal ta evaluere prosjektet og bestemme den videre skjebnen for Olav Tryggvasons gate få noen som helst informasjon om hvordan folk i busser og biler på gjennomfart opplever prøveprosjektet?

- De vil få denne informasjonen indirekte. Folkene som blir intervjuet på gata vil ha referanser til andre turer de har hatt. Dette er et sammensatt bilde.

- Men det blir altså ikke gjort undersøkelser av opplevelsene til busspassasjerer og bilister på gjennomfart?

- Nei. Vi gjør kvantitative undersøkelser av trafikkmengder. Men vi har så langt ikke planlagt å gå inn på busser eller inn i biler.

Les også: Sjokkert over at metrobussen ikke har flere sitteplasser

- Mulig vi kan supplere med spørreundersøkelse

SVs Ottar Michelsen, var også med på å vedta evalueringskriteriene. Han tolker kriteriet om «opplevd kvalitet» på samme måte som prosjektleder Sissel Hovin.

SVs Ottar Michelsen. Foto: Morten Antonsen

- Jeg er enig i tolkningen om at kriteriet om «opplevd kvalitet» ikke omfatter opplevelsene til busspassasjer og bilister på gjennomfart.

- Hvorfor er dere ikke opptatt av dette?

- Vi er opptatt av det. Men i denne fasen sjekker vi hastigheter: Hvor fort går bussene? Det er en viktig del av opplevelsen til de som tar bussen. Dessuten vil mange av dem som bruker bussen gå av og på i Midtbyen. Så er det godt mulig at vi kan supplere med en spørreundersøkelse blant busspassasjerer, men det må vi eventuelt komme tilbake til, sier Michelsen.

Erling Moe i Venstre sier:

- Hvis det er slik at busspassasjerer og bilister ønsker å dele sine opplevelser må vi kanskje finne en løsning som ivaretar det. Jeg vil tro at dette kan være interessant informasjon.

- Hva synes du om at ikke busspassasjerer og bilister på gjennomfart blir spurt om sine opplevelser, Elin Marie Andreassen i Frp?

Frps Elin Marie Andreassen Foto: Morten Antonsen

- Det kan gi oss et feil svar når vi skal evaluere prosjektet. I disse gruppene finner vi folk som ikke har noe annet valg enn å bruke Olav Tryggvasons gate som gjennomfartsåre, for eksempel håndverksbedrifter og servicebedrifter. Det er interessant å høre hva disse mener om prøveprosjektet.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter