- Sønnen min spurte forsiktig hvor sykkelen hans var. Dette var det kjæreste han hadde. Vi var bare helt vanlige kunder på handletur, som satte fra oss sykkelen på stativet deres, sier Johansen.

Fretex Nardo mener på sin side at de har håndtert hendelsen bra, og opplyser at de nå har satt opp skilt som sier at sykler plasseres utenfor butikken på eget ansvar.

Inn en kort tur

Johansen fortalte først om hendelsen på sin Facebook-side: De satte fra seg sykkelen, uten å låse den, men den hadde navnelapp. Mens de var inne og handlet hørte hun at en kunde spurte om en sykkel. Der og da tenkte hun ikke at det var sønnens sykkel.

Ifølge Johansen sa daglig leder at de skulle erstatte sykkelen, men at de måtte ha kvittering for å vite hva sykkelen kostet. Denne fant ikke småbarnsmoren mens hun var i butikken.

Da Johansen og sønnen skulle handle på Fretex, solgte butikken sykkelen til sønnen til en annen kunde. Foto: Privat

- Jeg sjekket på nettet, og viste et bilde av hva den kostet som er 699 kr, forteller hun.

I facebookposten skriver Johansen at Fretex var villige til erstatte deler av sykkelen, men måtte trekke fra litt i bruksverdi.

- Jeg tok imot 350 kroner, som var halve verdien av sykkelen. Jeg synes det er urettferdig, og jeg er irritert og sint for at de ikke bare legger seg flate og betaler tilbake prisen for sykkelen, forteller Johansen.

Satte fra seg sykkelen på sykkelstativet utenfor butikken. Foto: Finn Walther

Beklaget hendelsen

Monica Eiknes på Fretex Nardo forteller at det ikke er uvanlig at de finner sykler på dette stativet som giverne deres ønsker å gi fra seg. Sykler som er til salgs plasseres ute på stativet.

- Det var et uhell at den ble solgt, da den sto blant våre varer og var ulåst. Vi finner sykler her ukentlig. Det er heller ikke uvanlig at prislappene på varene våre faller av. Når den ansatte hos oss spurte om varen, viste ikke jeg hvilken avdeling den kom fra, forklarer Eiknes.

Hun forteller at de ble enige om at Johansen skulle få tilbake halv pris for sykkelen, eller at hun kunne komme tilbake med kvittering.

- Hun godtok halv pris etter dette. Når man skal få erstatning for noe hos en butikk, må man kunne vise bevis på prisen, sier Eiknes.

- Riktig vurdering

Sektorleder i Fretex Kristin Hareide forteller at de nå har lært av situasjonen.

- Vi ønsker å imøtekomme kunden best mulig og tilfredsstille deres behov. De hadde satt fra seg sykkelen ulåst utenfor vår butikk. Nå har butikken satt opp en lapp ved stativet om at man setter fra seg sykler her på eget ansvar, forteller Hareide.

Fretex Nardo har satt opp skilt i vinduet over sykkelstativene. Foto: Finn Walther

De har tatt læring av sitasjonen, siden dette aldri har skjedd tidligere.

- Her har det vært en dialog med kunden, og det ble foreslått et beløp hun kunne få tilbake da eller at de kunne komme tilbake med kvittering. Her må man gjøre vurderinger underveis og vise skjønn, og vi stoler på at butikklederne våre håndterer saker som denne på riktig måte, sier hun.

Johansen opplyser at Matheo (3) har fått seg ny sykkel.