43-åringen startet sin politikarriere i trafikkorpset i Oslo. I sommer sluttes sirkelen når han blir Utrykningspolitiets (UP) leder i Midt-Norge.

- Faglig sett kommer jeg hjem, så dette er veldig rett for min del. Trafikksikkerhet er noe som berører oss alle, og å bedre den er motivasjonen min for å ta jobben, sier Sjøtrø til Adresseavisen.

20. august tar han over som sjef for UP i Trøndelag og Møre og Romsdal etter Tor Magne Kalland, som går av med pensjon. Kalland skulle egentlig bli pensjonist i 2017, men ble fristet av muligheten til å komme hjem til Midt-Norge, og tok dermed et år ekstra.

Anders Sjøtrø er fra Hommelvik og har de siste årene bodd på Sveberg med kone og tre barn, skriver Bladet, som først meldte om nyansettelsen.

Innsatsleder i Trondheim

Han var ferdig på politiskolen i 1999 og har bakgrunn fra politidistriktene Oslo og Romerike (nå en del av Øst politidistrikt). I 2005 kom Sjøtrø hjem til Trøndelag hvor han har hatt flere forskjellige stillinger. Ved to anledninger har han jobbet ved tidligere Malvik lensmannskontor, og de siste årene har han vært innsatsleder i trondheimspolitiet.

- Jeg skrev en masteroppgave om innsatsledelse, og det er et fagfelt jeg er veldig glad i. Jeg har jobbet mer eller mindre i turnus i nesten 20 år, og det er ei tid for alt. Det blir et savn på et vis, men mest av alt gleder jeg meg. Arenaen der de aller fleste møter politiet er jo langs veien.

Den påtroppende UP-sjefen er selv et fast innslag på trønderske veier.

- Jeg eier en Yamaha 600, en helt ordinær pendlersykkel, og kjører til og fra jobb hver dag. Jeg er ikke motorinteressert utover det vanlige, men har kjørt motorsykkel på jobb for oslopolitiet i fire år, og har en god faglig ballast, sier Sjøtrø.

Fokus på ruskjørerne

En hovedmotivasjon for nok en gang å jobbe med trafikk, er å redusere antall alvorlige ulykker på norske veier.

- Ulykkestallene de siste årene har gått ned. I fjor var det 107 dødsulykker i hele landet, noe som er en nedgang på 28 prosent fra 2016. UPs tilstedeværelse og fokus på rusede førere er en god strategi for å bekjempe trafikkdøden. Samtidig skyldes nedgangen selvfølgelig veiutbyggingen og at vi har fått bedre og mer moderne kjøretøy.

- Hvordan vil du forme din nye rolle som UP-sjef?

- Virksomheten til UP besluttes av UP sentralt, så det skjer ingen revolusjon når jeg starter. UP jobber veldig kunnskapsbasert der utfordringene er størst, med en sivil tilstedeværelse på hovedveinettet og en fast strategi opp mot risikoførere. Jeg skal prøve å ta opp arven etter de som har vært i stillingen før meg, med den veldig kompetente gjengen som jobber der nå.

Blir berørt av tragediene

Sjøtrø har opplevd mye forskjellig i løpet av sin hittil 19 år lange karriere. Noe av det mest krevende ved å være politimann er å jobbe med alvorlige trafikkulykker, sier han.

- Jeg har ikke tall på hvor mange alvorlige ulykker jeg har vært på. Noe av det verste vi gjør, er å rykke ut til dødsulykker. Man skal gjøre en jobb der, men samtidig kommer man ikke unna opplevelsen og skjebnene. Tragediene som berører veldig mange mennesker, og heller ikke nødetatene er uberørt av det.