Nardo Bil-gruppen eier åtte Volvo-forhandlere fra Ålesund i sør til Steinkjer i nord. Det ferske konsernregnskaper for 2017 viser at inntektene for første gang passerte milliarden, og endte på 1,37 milliarder kroner. Konsernet solgte 3590 nye og bruke biler i løpet av året, altså rundt 10 i snitt hver eneste dag.

Den største pengemaskinen er avdelingen på Leangen i Trondheim, som ifjor omsatte for 673 millioner kroner. Nardo Bil overtok Volvo-salget til Kverneland Bil fra juli 2017, noe som har bidratt til en kraftig inntektsvekst fra året før.

- Men vi hadde 25 prosent organisk vekst i Trondheim utenom oppkjøpet også, forklarer Wang-Henrichsen.

Fra to til en i Trondheim

Han mener oppkjøpet har vært bra både for bedriften og kundene.

- Volvo hadde tidligere en dårlig geografisk innretning i Trøndelag. Vi og Kverneland lå 500 meter unna hverandre, og begge solgte Volvo. Nå samler vi virksomheten i Trondheim, og har i tillegg i løpet av de siste årene åpnet avdelinger på Orkanger og i Stjørdal. Det gjør at kundene ikke trenger å kjøre så langt for å få service, sier han.

Slik vil Nardo Bil sitt anlegg på Leangen se ut når det åpner i august i år. Foto: Illustrasjon: Nardo Bil

I Trondheim er Nardo Bil også forhandler av Jaguar og Land Rover. Når selskapet i august åpner de nyoppussede lokalene på Leangen, blir det kun med Volvo'er. Salget av Jaguar og Land Rover vil skje fra de gamle lokalene til Kverneland Bil på Tunga, der Ford-forhandler Melhus Bil har overtatt lokalene. Nardo Bil vil leie rundt en fjerdedel av arealet for å selge sine britiske merker.

Elektrifisering

Styret skriver i sin årsberetning at andelen elektrifiserte biler vil øke dramatisk i 218. Wang-Henrichsen mener denne trenden også er forklaringen på de gode 2017-tallene.

- Elektrifiseringen øker, både med hybridbiler, ladbare hybrider og rene elbiler. Vi har sett at disse biltypene har økt kraftig gjennom 2017, og det har fortsatt også i 2018. Vi har vært så heldige å ha flere ulike ladbare hybridmodeller, det har gitt oss økt salg. Volvo har ikke hatt noen elbil ennå. Det har vært en liten svakhet for oss, men det vi løse seg i løpet av 2019, når Volvo lanserer sin første elbil, sier han.

Trondheims-forhandleren vil likevel levere sine første elbiler allerede i sommer. I august begynner Nardo Bil å levere ut Jaguars mye omtalte elbil I-pace til de som allerede har bestilt den.

- Vi har solgt over 200 av den modellen, sier Wang-Henrichsen.

STOR OVERSIKT: Så lang leveringstid er det på de ulike elbilene nå

Pris: ukjent

Den mørkeste skyen over bilbransjen er et nytt avgiftssytem, som slår inn for fullt fra 1. januar 2019. Det baserer seg på en ny målemetode for utslipp, kalt WLTP. Denne nye målemetoden skal gi et mer realistisk bilde av drivstofforbruk og utslipp enn dagens metode. Siden de norske bilavgiftene delvis er basert på forbruk og utslipp, så vil det gjøre mange modeller betydelig dyrere.

Wang-Henrichsen hos Nardo Bil bekrefter at en Volvo V60 med dieselmotor kan bli rundt 70.000 kroner dyrere.

- Vi vet at det diskuteres overgangsordninger, så det er ikke sikkert det er slik det kommer til å bli, sier han.

Han er lite fornøyd med usikkerheten det innebærer at det ikke er avklart hva finansdepartementet kommer til å gjøre med avgiftene. For kundene betyr det at dersom man bestiller en bil i dag, med levering etter de nye avgiftene innføres, så er det ukjent hva prisen på bilen faktisk blir.

Overgangsordning

- Dette kommer veldig brått på bransjen vår. Det ville vært en stor fordel både for oss og kundene om det ble en lengre overgangsordning, sier Wang-Henrichsen.

NAF deler synspunktet til Wang-Henrichsen, og ber regjeringen se til nabolandene våre.

- Slik det er nå, vet ikke den som bestiller nybil med levering over nyttår hvor mye den vil koste. Vi frykter at regjeringen legger opp til at forbrukerne skal ta hele regningen. Regjeringen bør gjør som i Danmark og Sverige, der har de allerede kompensert i avgiftssatsene, uttalte fungerende kommunikasjonssjef i NAF, Nils Sødal, til VG tirsdag.