DNB Livsforsikring hevder de ikke fikk nabovarsel om at hangaren på Lade skulle bygges om til detaljhandel.

- Flyhangaren er ikke regulert til kjøpesenter. Da vi i DNB ble kjent med rammetillatelsen, påklaget vi vedtaket til Trondheim kommune.

Det sier Odd Magne Basmo, eiendomssjef i DNB Næringseiendom AS. Han representerer også DNB Livsforsikring, som eier Lade Arena. Den tidligere verkstedhangaren fra andre verdenskrig bygges nå om til varehus.

Etter planen skal bygget stå innflyttingsklart om et års tid. Leietakere er sportskjeden XXL, elektrokjeden Power, hus- og hjemkjeden Rusta og «alt mulig»-kjeden Jula. De tre førstnevnte er alle leietakere i Lade Arena. XXL har ifølge Basmo ennå tre år igjen av leiekontrakten.

I fjor høst mistet Lade Arena Clas Ohlson som leietaker, da den svenske kjeden flyttet til City Lade. Eiendomssjef Basmo sier det pågår forhandlinger med ny leietaker etter Clas Ohlson. Han medgir at utleiemarkedet for næringsvirksomhet er tøft, ikke minst skyldes det økt netthandel.

Må følge lover og regler

- Dere står i fare for å miste ytterligere tre betydelige leietakere i Lade Arena hvis de flytter inn i hangaren. Er det en medvirkende årsak til klagen på ombyggingen av hangaren?

- Det er riktig at de leier lokaler i Lade Arena, men uansett skal lover og regler følges når bygg skal gjøres om til detaljhandel. Etter vårt syn er det som nå skjer med hangaren ulovlig etter gjeldende reguleringsplan.

Basmo viser til reguleringsplanen for detaljregulering av Haakon VIIs gate 27 og 27 B, som bystyret vedtok 24. mai 2012. Det tillates kontor, lager, industri, og forretning for plasskrevende varegrupper.

- Det tillates ikke annen type detaljhandel enn handel i tilknytning til lager/industri. Plasskrevende varegrupper er definert som forretninger for biler, motorkjøretøy, landbruksmaskiner, trelast og andre større byggevarer og salg fra planteskoler/hagesentre, sier han.

Plasskrevende varer

Hangaren Lade AS har i byggesøknaden vist til at eiendommen skal brukes til handel innen sport og fritid, møbel og innbo, elektrohandel og byggevarer.

- Det er i søknaden påstått at den nye handelsvirksomheten som ønskes etablert er å anse som plasskrevende varer og følgelig i samsvar med reguleringsplanen. Dette er feil, hevder Basmo.

Han mener kommunen så snart som mulig må ta stilling til hva som er lovlig bruk av hangaren.

- Vi er fortalt at saken skal behandles i bygningsrådet i august og oppfordrer i den forbindelse kommunen til å gjøre det klart at bruken av hangaren skal være innenfor formålet i reguleringsplanen – plasskrevende varegrupper.

Uriktige opplysninger

Basmo sier vedtaket om å tillate detaljhandel er skapt på uriktige opplysninger fra tiltakshaver og ikke kan bli stående. Jo lengre tid som går uten at prinsipielle spørsmål avklares, jo større blir ulempene for butikker/leietaker og naboer.

Bygningssjef i Trondheim kommune, Trine Lill Johansen, sier de ikke har rukket å behandle klagen fra DNB Eiendom/DNB Livsforsikring og kan derfor ikke gi noen kommentar.

Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) sier han ikke var klar over at kommunen hadde gitt tillatelse til detaljhandel i hangaren på Lade.

Midtbyen skal styrkes

- Handelen i Midtbyen går ned, samtidig som kjøpesentrene på østsiden opplever vekst. Det er bred enighet om å styrke Midtbyen. Da ser det merkelig ut at det kommer enda et varehus på Lade, og uten at dette er behandlet politisk, sier Lykke.

Han legger til at når leietakere flytter ut fra Lade Arena og inn i hangaren, kommer nye leietakere inn i Lade Arena. Dette er med på å gjøre forholdene for Midtbyen enda vanskeligere.

- Skal vi være positiv til Midtbyen, må man si nei til enda flere kjøpesentre på Lade og Tiller. Jeg imøteser klagebehandlingen fra eierne av Lade Arena, sier kommunalråd Lykke.

Bygges om: Den store verkstedhangaren i Haakon VIIs gate er definert som kulturminne av høy antikvarisk verdi. Den er likevel tillatt brukt til kjøpesenter. Foto: Christine Schefte
Nye tider: Ombyggingen av flyhangaren på Lade blir nøye overvåket av byantikvaren. Hangren på 4400 kvm deles av i to etasjer, med XXL og Rusta i andre, mens Jula og Power skal holde til i første. På fremsiden og baksiden kommer tilbygg. Foto: Illustrasjon: Bergersen arkitekter AS