Lotteritilsynet har tidligere i sommer vedtatt stans av Lyoness' virksomhet i Norge, men siden har de åpnet for at deler av virksomheten kan fortsette.

Tilsynet mener selskapets inntekter i hovedsak kommer fra verving av deltakere, ikke fra konkrete salg eller forbruk. Dette er hva de kaller «pyramidelignende systemer». Stans-vedtaket rammer ca. 152 500 norske deltakere og 1000 norske lojalitetsbedrifter som Lyoness har opplyst inngår i systemet, ifølge tilsynet.

Mange privatpersoner har kontaktet Lotteritilsynet om saken. Adresseavisen har fått delvis innsyn i noen av disse e-postene.

Les også: - Hvis nødvendig tas saken til retten

- Lovet store penger

I en e-post fra dagen etter at stans-vedtaket ble kjent, skriver en person:

- Jeg […] fikk lovnader om utbetalinger i tigangen hvis jeg kjøpte såkalte «kundeskyer». Det førte til at jeg lot meg rive med, kansellerte min BSU-konto og brukte over [sladdet innhold] av sparepengene mine i løpet av de neste månedene for å kjøpe såkalte kundeskyer for Norden og Polen, skriver personen.

Han eller hun opplyser å ha vært med i over ett år.

- Det er nok i stor grad min egen dumhet som har gjort at jeg har havnet i denne situasjonen, slås det fast i e-posten.

Så spør vedkommende om man kan få tilbakebetalt noe, selv den inngåtte kjøpsavtalen ikke åpner for det.

Se Lyoness' tilsvar til tipsene lengre nede i saken.

Tips sendt inn til Lotteritilsynet etter at tilsynet konkluderte med at virksomheten er ulovlig.

Lovlig eller ikke?

I januar kom Lotteritilsynet med første varsel om at de mener Lyoness er et ulovlig, pyramidelignende system. Endelig stans-vedtak kom i juni. Da klaget selskapet stans-vedtaket inn til Lotterinemnda, og litt senere besluttet både nemnda og tilsynet å gi dem såkalt «utsatt iverksetting» frem til klagen er ferdigbehandlet. To vilkår gjelder per i dag:

1. De kan ikke verve nye salgsrepresentanter og lojalitetsbedrifter.

2. De kan ikke selge rabattkuponger eller kundeskyer.

I mai i år skriver en person emnetittelen «Lovlig eller ikke»:

- Vi har hatt «selgere» innom vår virksomhet i [sladdet innhold] som vil ha oss med på deres opplegg hvor kunder drar et kort når de handler og får penger tilbake, skriver vedkommende til tilsynet.

Ved å google fant han «lite positivt» om virksomheten, men han fant heller ikke noe klart svar på om den er lovlig eller ikke. Derfor avslutter han e-posten slik: «Så hva kan dere si om disse folka?» En tredje privatperson som sender e-post til Lotteritilsynet, forteller at vedkommende ble forsøkt vervet, men: «da måtte jeg også betale inn 19 000 kroner for å være med.»

400 tips siden 2016

Siden 2016 har det kommet inn ca. 400 skriftlige tips om dette selskapet.

- Svært ofte handler det om folk som tror de skal få avkastning ti ganger høyere enn innskudd på få år. Mange tips handler om unge personer, og noen sier de har avsluttet utdanning eller arbeid for å gå inn i Lyoness. Noen sier de har brukt sparepenger, andre forteller at de har tatt opp lån for å være med, forteller seniorrådgiver Monica A. Kjelsnes i Lotteritilsynet.

Monica A. Kjelsnes håndterer saken i Lotteritilsynet.

Hun sier de ikke kan pålegge Lyoness å betale tilbake:

- Dette er et privatrettslige forhold. Men vårt vedtak er ikke til hinder for at Lyoness gjør det. Hvis noen vil ha penger tilbake, råder vi dem til å kontakte selskapet. Hvis det ikke fører frem, må de eventuelt ta saken til retten, sier Kjelsnes.

- En kampanje?

Lyoness' har fått anledning til å imøtegå tipsene og påstandene i denne saken. Deres advokat skriver i en epost:

- Naturligvis tar Lyoness alle tips veldig alvorlig. Samtidig er alle tipsene anonyme, så det er vanskelig for Lyoness å si noe om hva eller hvem som ligger bak. Man kan spekulerer i om det er en eller annen form for kampanje. Lyoness kjenner ikke til motivene som ligger bak. Lyoness kjenner seg ikke igjen i det selskapet som er beskrevet i mange av tipsene. Det er lite samsvar mellom det som Lotteritilsynet mottar av tips og de tilbakemeldingene Lyoness får fra sine medlemmer. Til tross for at mediene skriver mye om Lyoness, forstår ikke Lyoness hvorfor disse tipsene kun kommer til tilsynet, når nesten ingenting kommer til Lyoness, skriver advokat Olav Kolstad.

Olav Kolstad er advokaten og pressekontakt for Lyoness.

Han legger også til:

- Aldersgrensen for å delta i Lyconet er 21 år. Det er heller ingen forpliktelser til å betale noe som helst for å bli med i Lyconet.

Får fortsette med noe

Vedtaket om «utsatt iverksetting» innebærer altså at en del av virksomheten kan fortsette.

- Det betyr i praksis at eksisterende deltakere kan bruke sine rabattkuponger, og eksisterende bedrifter kan gi dem rabatt, frem til klagen er behandlet, forklarer Kjelsnes i tilsynet.

Nå ligger klagen hos tilsynet, som skal vurdere den før de sender den til Lotterinemnda. Nemnda har så en saksbehandlingstid på tre til seks måneder. Adresseavisen har spurt Lyoness hva de tenker om at de får lov til å videreføre deler av virksomheten:

- Vi er ikke overrasket. Lyoness er en legitim virksomhet og Lyoness setter pris på at Lotteritilsynet også konkluderte med at Lyoness kunne fortsette sin kjernevirksomhet under klagebehandlingen, skriver advokat Kolstad.

De er ikke er fornøyde med hvordan tilsynet har håndtert saken:

- Lotteritilsynets egne retningslinjer understreker at de ønsker å opptre som troverdig, hjelpsomme og samarbeidsvillig, og «utvise autoritet på en måte som bygger tillit og legitimitet». Dessverre har Lyoness' dialog med tilsynet gitt en annen opplevelse og fra selskapets ståsted har de ikke opptrådt som imøtekommende, skriver advokaten.

PS: Avslag på innsyn

Adresseavisen har bedt om innsyn i mange andre tips enn de tre som omtales her, men fått avslag. - Vi må skjerme en del av tipserne, fordi deler av tipset er slik at man kan gjenkjenne personen som sender det inn, og det er unntatt offentlighet, sier Kjelsnes.

Her kan du teste om et selskap er et pyramidespill (ekstern lenke)