Sveg/Bräcke: Det sier pilot Einar Viken fra Helitrans. Adresseavisen har fått lov til å bruke bildene hans fra fredag, som viser det enorme omfanget av en av de mange skogbrannene.

Viken er pilot på et av de ti norske helikoptrene som nå jobber på spreng for å slukke eller begrense omfanget av de store skogbrannene som raser. Omfanget av ødeleggelsene er enorme mange steder i Jämtland.

Her kan du lese Adresseavisens samlesak om brannslukkingsarbeidet som pågikk flere steder i Sverige fredag: Hundrevis av frivillige i kø for å bidra.

Einar Viken (midten) har flydd brannhelikopter i 18 år. Her sammen med lastemann Petter Larsen (til v.) og flyplassjef Mathias Wiberg i Sveg. Foto: Finn Walther

Tonnevis med vann

Torsdag ankom han og lastemann Petter Larsen Sveg i Härjedalen, sør i Jämtland, for å begynne å jobbe med brannene. De ble satt i i slukkingsarbeidet rundt den store brannen i Fågelsjö. Der skapte røyken problemer for sikten. Slik har det også vært fredag mens de har jobbet med den enorme brannen ved Kårböle, der så mye som 100 000 mål skog har gått med i brannen.

Innbyggere og sommergjester er evakuert fra flere bygder og hytteområder på grunn av den enorme brannen.

Bildegalleri: Her kan du se flere bilder fra kampen mot skogbrannene i Sverige

Røyken fra brannen har gjort slukkingsarbeidet vanskelig fra luften i flere perioder. Foto: Einar Viken/Helitrans

- Absolutt alt er brent svart. Det brenner i undervegetasjonen under trærne mange steder og flammer opp gjennom toppene, sier Viken.

Han regner med å fly to tokt og slippe til sammen ca. 150 lass med vann, hver på 1250 liter vann, på brannen fredag.

Gigantisk luftoperasjon

Fredag formiddag ankom også to andre helikopter fra samme selskap, samt et fra Frosta-selskapet Heliscan. Sammen med to helikopter fra nordnorske Heliteam og flere svenske helikopter opererte de fra flyplassen i Sveg. Der landet også de italienske og franske brannbombeflyene, som er satt inn mot flammene. På vei inn er også helikopter fra Litauen, Tyskland og Polen.

Flere norske helikopter ankommer flyplassen i Sveg for å settes inn i brannslukkingsarbeidet. Nærmest, pilot Ivan Småland fra Heliscan, på vei for å motta informasjon om brannene. Foto: Finn Walther

Det er selskapet Viken jobber for, Helitrans, som har kontrakt med å stille med brannslukkingshelikopter i Norge. Det er derfor også de som har ansvaret for de norske helikoptrene i Sverige, som norske myndigheter har stilt til rådighet. Flere av helikoptrene kommer fra andre selskaper, som frostabaserte Heliscan og nordnorske Heliteam, som til daglig er konkurrenter.

- Brannene må slukkes på bakken, men vi kan bidra til å avgrense dem. Nå handler det om å få kontroll. Og det er fantastisk at vi og flere konkurrenter kan samarbeide for å bidra til det, sa daglig leder Richard Simonsen i Helitrans, til Adresseavisen onsdag.

Veteran i brannslukking

Både i Bräcke, sørøst for Östersund, og i Härjedalen, lenger sør, klaprer helikoptrene i endeløs skytteltrafikk til og fra innsjøer og tjern, for å fylle de store bøttene som henger i stropper.

Helikoptercrewet fra helitrans gjør seg klar til avgang fra Sveg fredag morgen. Foto: Finn Walther

- Vi blir her så lenge de trenger oss, sier Viken, som selv bruker deler av ferien sin på å fly i Sverige.

Frostingen har 18 år bak seg med brannslukking fra luften og er en virkelig veteran i jobben. Tidligere har han jobbet med brannslukking i mange land i Europa, men så langt i sommer har han jobbet på Sørlandet og Østlandet.

- Dette arbeidet er rutine for oss. Vi vet hva vi skal gjøre, men her er det ikke vi som leder dette, slik som i Norge, så vi må følge de anvisningene vi får. Det er også så stor trafikk i luften at vi må følge med hva vi har rundt oss, sier Viken.

Brannen ved Kårbøle, sett fra luften. Den store brannen har ført til at flere bygder er evakuert. Foto: Einar Viken/Helitrans

Lar seg ikke slukke

Fredag ble det kjent at svenske myndigheter anser fire av de store skogbrannene som umulig å slukke. Flere av dem raser i svært ulendt terreng eller i områder langt fra nærmeste vei. Brannene må enten slukkes av regn eller få brenne ut av seg selv. Innsatsen handler derfor om å jobbe for å begrense skadene.

Den største innsatsen mot flammene foregår likevel på bakken, der hundrevis av brannfolk og like mange frivillige jobber for å slukke ilden.

På vei til neste brann.