«Harald Jarl» vekker minner hos godt voksne, ikke minst i Trondheim.
Cruiseskip i norske farvann slipper ut like mye som hele ferjeflåten
Skipet ble levert fra Trondhjems Mekaniske Verksted i 1960 og ble eid av byens stolte rederi, Det Nordenfjeldske Damskibsselskab.
Regnefeil gjorde hurtiruteskip 41,7 tonn for tungt
- Skipet er finere nå enn i 1960, slår Gaute Myhre fast. Han jobbet i Nordenfjeldske i 15 år, og er aktiv i Hurtigrutas venner i Trondheim. Foreningen forsøkte faktisk å kjøpe «Harald Jarl» etter at den gikk ut av hurtigrutetrafikken i 2001. Driftsopplegget var klart, men pengene strakk ikke til.
Sverre Bjærtnes tar med seg Ibsen om bord på hurtigruta
Sprek kaptein
Adresseavisen blir kontant avvist når vi prøver å ta skipet i nærmere øyesyn. Bare kapteinen kan gi oss adgang, og han har stukket ut på en joggetur i Bymarka som aldri så ut til å ta slutt. Vi må returnere uten å komme om bord. Men Myhre har vært om bord etter skipets nye liv som M/S «Serenissima». Han går med en liten plan om å ta et cruise en gang.
125 år siden første tur med hurtigruta
Russisk eie
Etter hurtigrutekarrieren ble jarlen solgt til amerikanske eiere for syv millioner. I dag eies skipet en russisk reder. Flagget på masta akter forteller at skipet er registrert i St. Vincents, to digre bobler som skjuler radarer troner over styrehustaket og på fordekket er et boblebasseng – der vinsjer og lasteluke sto da skipet fraktet gods og folk på norskekysten. Men ellers er forbausende lite endret på skipets ytre. Stålplatene i skroget er de samme som Trondhjems Mekaniske monterte. Til og med maskinen, en Aker B & W Diesel, 3450 hestekrefter, er den samme.
Havna i Orkanger får 16 millioner til landstrøm
- Det veldig få visste var at «Harald Jarl» inngikk i Natos beredskap og hadde en overdimensjonert skipsmotor og plass på dekk til å lande et helikopter. Visstnok skal skipet ha oppnådd over 23 knop, men da ristet det godt i skroget, forteller Gaute Myhre.
Rissa-verftet har fått sin største kontrakt
Innvendig er lugarene forstørret, skipet har fått heis, og teknisk er alt fornyet. Kaare Espolin Johnsons kunst henger fortsatt på skottene, men det er altså kopier. Originalene seiler fortsatt opp og ned norskekysten, nå om bord i M/S «Trollfjord», som lå til havn i Trondheim samtidig med «Serenissima» fredag.
Overtalt av nordmann
Ingen ville røre «Harald Jarl», eller «Andrea», som skipet het da det lå som en forlatt holk i Kroatia, tatt i arrest fordi det amerikanske rederiet ikke kunne betale regningene. Men da en russisk forretningsmann tok kontakt med Jan Olav Storli i Trondheim, som driver nettstedet Captains Voyage, ble det fart i sakene. Storli, til daglig kaptein på M/F «Korsfjord» mellom Flakk-Rørvik, ga ham et så spennende bilde av historien til skipet at russeren kjøpte vraket og fikk restaurert det etter alle kunstens regler.
Full blindpassasjer laget brudulje
- Han har brukt store summer på restaureringen. Lurer på om han noen gang kommer til å tjene det igjen, undres Myhre.
Oppdager-cruise
Rederen leier i dag «Serenissima» ut til Royal Caledonian som arrangerer explorer-cruise, blant annet til Norge, Middelhavet og Antarktis. Når det går på norskekysten kan den møte «nesten»-søsterskipet M/S «Lofoten», den eldste hurtigruta som er i drift.
Hurtigrutens nyeste skip sjøsatt
Da «Harald Jarl» ble satt i hurtigrutefart hadde skipet sertifikat for 600 passasjerer og 224 køyeplasser, fordelt på to klasser. På cruiset det nå er på har skipet 84 passasjerer som har vært blant annet i Murmansk, og tar norskekysten på vei sørover.