Formannskapet følger anbefalingen fra Norconsult og rådmannen og går for en flytebrygge eller kai som beskyttes av en steinmolo. Brygga er stor nok til at en rutebåt kan legge til.

De 14 millionene kommer fra det kommunale overskuddet på 440 millioner kroner, som Trondheim hadde i fjor og som bystyret har fordelt. Bystyret ba i samme slengen rådmannen ta kontakt med Trondheim interkommunale havn og andre potensielle partnere for å realisere prosjektet.

Norconsult har på oppdrag fra Trondheim kommune laget en konseptutredning og vurdert tre ulike løsninger for et bryggeanlegg. Norconsult går for alternativ A, som vil koste 36,6 millioner kroner.

Alternativet er best for å videreutvikle Østmarkneset med en egen rutebåtkai. Alternativet vil gi flest positive ringvirkninger, som å etablere aktiviteter på steinmoloen.

Kajakk og fridykking

Alternativ A legger også forholdene godt til rette for fridykkerne og kajakklubben som holder til i nabobrakka til serveringsstedet Ladekaia. A gir også best skjerming mot strøm og vind. Alternativ B viser en flytende kaikonstruksjon, som er i betong og såpass dyptgående at den i seg selv fungerer som bølgedemper.

En steinmolo med flytebrygge vil kreve omfattende tilrettelegging og inngrep både i sjøen og på land. En flytemolo er mer fleksibel og vil ikke kreve en steinmolo for beskyttelse mot været, men er mer sårbar for vind og strøm. En flytemolo er mer kostnadskrevende å drive. Det er også nevnt et alternativ C, som ligner litt på A. Det skiller 6,3 millioner kroner i rammekostnad mellom A (36,6 mill.) og B (29,3 mill.).

Enhetsleder for idrett og friluftsliv, Knut Kvaran, sier rådmannen ikke ønsker å dele opp byggingen av brygga i flere byggetrinn, det vil fordyre prosjektet.

Trenger hjelp fra andre

- For kommunen vil det være utfordrende å følge opp med midler ut over de allerede 14 millionene som er avsatt til bryggeprosjektet. Derfor vil det, slik bystyret har bedt om, bli jobbet opp mot Trondheim interkommunale havn og mulige andre interessenter utenfor kommunen for å skaffe nødvendige midler, forteller Kvaran.

Han presiserer at det blir ingen byggestart på kaianlegget før alt er fullfinansiert. Det kan også være aktuelt å søke om statlige midler.

Det har fra flere hold vært foreslått å trafikkere området mellom Skansen, Munkholmen, Solsiden, Ladekaia, Rotvollkaia og Grilstad Marina med en rutebåt. Rotvollkaia er i likhet med Ladekaia bare på planleggingsstadiet. På Rotvoll har det vært foreslått i anlegge serveringssted og brygge i forbindelse med boligbygging på den gamle sykehustomta. Også planer om en arbeidsbåt som trafikkerer mellom stedene har vært lansert.

Styrker Østmarkneset

Rådmannen mener en rutebåtkai ved Østmarkneset er med på å forsterke Østmarknesets posisjon som et sentralt frilufts- og ankomstområde til Ladestien og fjorden. Rådmannen har kommet langt i arbeidet med sitt forslag til handlings- og økonomiplan for 2019 – 2022, men har så langt ikke funnet rom for å prioritere midler til rutebåtkai.

I alternativ A er moloen tenkt plassert like nord for serveringsstedet, med innseiling i havna fra øst. Én side på flytekaia innenfor moloen er tenkt forbeholdt rutebåt, mens den andre siden kan benyttes av fritidsbåter.

Det ligger to større bygninger på Ladekaia, som tyskerne brukte til ammunisjonslager under krigen. Bygningene skulle rives da en interessegruppe så mulighetene i området. Det ble startet et restaureringsarbeid med tanke på et serveringssted i bygningen mot øst. Ladekaia er blitt et svært populært utfartssted og turmål, med Ladestien kloss inntil.

Sjødyr og planter

Den andre bygningen benyttes av Trondhjems Kajakklubb og Trondheim Fridykkerklubb. Kajakklubben lagrer båter i bygningen, og vika øst for Ladekaia benyttes til utsetting av kajakker. Fridykkerklubben har klubbhus i bygget og bruker stedet som utgangspunkt for sin dykkeraktivitet.

I rapporten fra Norconsult blir det pekt på at alternativ A kommer noe dårligere ut med hensyn til natur og miljø fordi moloen dekker et relativt stort område. Den umiddelbare konsekvensen av fyllingen vil være negativ for naturen, men moloen vil etter hvert kunne tilby nye leveområder for sjødyr og planter. Fra moloen kan man stå og fiske og det kan anlegges en strand i bukta øst for serveringsstedet.

Ved Ladestien: Serveringsstedet Ladekaia er inne i sin tredje sesong. Nå kan det om ikke altfor lenge bli bygget en kai øst for bygget. Foto: Joakim Slettebak Wangen, Adresseavisen
Populært sted: Ladekaia på Østmarkneset er blitt et poulært turmål der den ligger kloss inntil Ladestien. Mange savner en brygge der turbåter kan legge til. Nå er det satt av penger til prosjektering av et bryggeanlegg. Foto: Illustrasjon: Norconsult
Kaianlegg: Øst for Ladekaia er det forslag om å anlegge en molo med kai. Av en kostnad på 36,6 millioner kroner er det så langt avsatt 14 millioner. Foto: Joakim Slettebak Wangen