Ifølge Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, har andelen, som opplever at det er kø på stasjoner for hurtiglading, økt.

I en fersk undersøkelse blant medlemmene i elbilforeningen svarer 58 prosent at de må vente på å slippe til. I en tilsvarende undersøkelse i fjor opplyste 51 prosent at de måtte stille seg i ladekø.

Andelen elbiler på norske veier øker fra dag til dag. I juni var én av fire solgte nybiler nullutslippsbiler.

Bu opplyser at andelen som aldri har opplevd ladekø har sunket jevnt og trutt fra 14 prosent i 2016, til 12 prosent i 2017 og 9 prosent i 2018.

Generalsekretæren påpeker at dagens elbileiere er tålmodige, og et stort flertall på 61 prosent oppgir at de er villige til å vente inntil 10 minutter på hurtiglading.

Sjelden kø ved bensinpumpene

- Men når alle skal overtales til å bytte til elbil i hele Norge, må kapasiteten økes betraktelig slik at ventetiden minimaliseres. Det er sjelden kø ved bensinpumpene, understreker Christina Bu.

Hun mener det må bli like enkelt å fylle strøm som bensin og diesel. Lengre rekkevidde på nye elbiler gjør at de også kan erstatte bensin- eller dieselbilen på langtur. Da øker behovet for hurtiglading. Andelen som benytter seg av hurtiglading har økt fra 77 prosent i 2017 til 84 prosent i år.

Med lengre rekkevidde og mulighet for hurtiglading underveis drar stadig flere på elbilferie. Ifølge undersøkelsen fra elbilforeningen oppgir 37 prosent at de benytter elbilen på ferieturer med minst én overnatting. Det er en økning fra 30 prosent i 2017.

Elbil er billig i drift

- Elbilistene er svært fornøyde med elbilene sin og ønsker å kunne bruke dem på de lengre turene. Elbilen er billig i drift, og med lengre rekkevidde og tilgang til hurtigladestasjoner i hele landet vil elbilen kunne erstatte alle bilturer, ikke bare de daglige reisene, fremholder Bu.

Undersøkelsen viser også at stadig flere velger hurtiglading som et supplement til hjemmelading når de har behov for påfyll av strøm underveis. I fjor var det 23 prosent som aldri hadde hurtigladet, mens i år svarer bare 16 prosent at de ikke hadde benyttet seg av muligheten.

Vanligvis tar det 20 – 30 minutter å lade batteriene inntil 80 prosent, avhengig av hvor mye strøm som er igjen på batteriet. Også sjåfør og passasjerer trenger påfyll av energi. – Nødvendige ladepauser på langtur øker trafikksikkerheten, understreker Bu.

Elbil fremfor fly

Undersøkelsen i fjor viste at flere elbileiere bruker elbilen i stedet for å fly. Årets undersøkelse viser at andelen øker. Nå svarer 23 prosent at de har valgt å kjøre elbil fremfor å fly. Andelen på knapt 19 prosent var tilnærmet den samme i både 2016 og 2017.

- Dette viser at elbilen dekker stadig mer av folks transportbehov. Hvis den også kan erstatte flyturer er det definitivt en bonus. Vi testet samme fenomen i fjor. På en tur fra Norge til Tyskland på 3100 km brukte elbilen en energimengde, som tilsvarer knappe 80 liter bensin, opplyser Bu.

Elbilforeningen har sett nærmere på hva det koster å kjøre utslippsfri bil sammenlignet med fossildrevet. En husholdning med to fossilbiler kan spare minst 20 000 kroner i året på å bytte til elbiler. De som kjører langt, sparer enda mer. Det er situasjonen ved en total kjørelengde på 25 000 km for begge biler, som er en ganske gjennomsnittlig kjørelengde for norske biler.

- Det samme gjelder om man klarer seg med bare én elbil, som undersøkelsen viser at nær én av tre gjør. I praksis utgjør strøm til elbil bare 20 prosent av det fossilt drivstoff koster, forteller Bu.

Hurtiglading koster mer

Hurtiglading koster tre–fem ganger mer enn ved hjemmelading. Hvis man hurtiglader ofte, vil regnestykket bli dårligere. Men samtidig vet man at de fleste dekker mesteparten av ladingen hjemme.

Dersom teknologien kommer på plass, kan man i fremtiden levere strøm fra elbilen til strømnettet og tjene penger på det. Tre av fire elbileiere er positive til å levere strøm fra bilen til nettet hvis de kan spare penger på det. Det viser en undersøkelse utført for Statnett, melder nyhetsbyrået Newswire.

- Tanken er at man i fremtiden kan lade batteriet i elbilen når strømprisen er lav og belastningen på nettet er liten. Når prisene er høye og forbruket stort, kan man sende tilbake strømmen på nettet. Slik kan elbil-batteriene bli en reserve for strømnettet, sier spesialrådgiver Jan Bråten i Statnett.

Fornøyd: - Elbilistene er svært fornøyde med elbilene sin og ønsker å kunne bruke dem på de lengre turene. Elbilen er billig i drift, og med lengre rekkevidde og tilgang til hurtigladestasjoner i hele landet vil elbilen kunne erstatte alle bilturer, opplyser Christina Bu i elbilforeningen. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
Tålmodige: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening sier at dagens elbileiere er tålmodige, et stort flertall på 61 prosent oppgir i en undersøkelse at de er villige til å vente inntil 10 minutter på hurtiglading. Foto: Einar Aslaksen