- Vi solgte bare halvparten så mange billetter den siste uka som vi normalt gjør, sier avdelingssjef Ingegerd Eggen ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter (SNK).

Les også: Noe radikalt bør skje med Spelet

Må finne ut hva som sviktet

Nå skal ledelsen ved det nasjonale kultursenteret sette seg ned for å finne ut hva som sviktet da "alle spels mor" ble forbigått av Elden på Røros i antall solgte billetter. Til og med Slaget på Testiklestad har nå flere tilskuere enn Stiklestad-spelet.

- Vi må analysere både produkt og marked. Det er en kompleks analyse hvor det ikke bare er en enkelt årsak til publikumssvikten, sier Eggen.

Med over 12 000 solgte billetter troner Elden på speltoppen i Trøndelag, over Spelet om Heilag Olav og parodisuksessen Slaget på Testiklestad

Spurte etter skygge

Antall solgte billetter lå ikke langt bak fjoråret ved inngangen til Olsokdagene, men da det nærmet seg premieren på Spelet om Heilag Olav skjedde det noe.

- Vi selger vanligvis veldig mye billetter den siste uka vi går inn i festivalen, men denne gangen sviktet det altså. Det hjalp heller ikke stort at det var over 30 grader i amfiet. Den intense varmen fikk nok folk til å gjøre andre ting. Vi opplevde at folk sto i resepsjonen og spurte om det fantes skyggepartier i amfiet.

Dårligste på 30 år

Ifølge den offisielle spelboka "Eg skal hjelpe med mitt, så langt eg kan", om den store dugnaden som har fått spelet på fote hvert år siden 1954, har det ikke vært færre publikummere i spelamfiet siden 1987. For 31 år siden var det 9734 tilskuere i amfiet fordelt på tre forestillinger.

Det var 11 000 tilskuere på årets fire forestillinger. Til sammenligning var det 14000 i fjor og over 20 000 tilskuere i 1992, 1995, 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 og 2007. Så sent som i 2013 var det 18 700 som så Stiklestad-spelet.

Tidligere direktør ved SNK og forfatter av spelboka, Roar Tromsdal, mener det viktigste er å finne ut hvorfor ikke flere vil se historien knyttet til helgenkongens fall på Stiklestad i 1030.

- Kultursenteret må finne ut hvorfor publikum sviktet gjennom publikumsundersøkelser, sier Tromsdal.

Les også: Profesjonell dugnad i 60 år

Hæren halvert

- Hva tror du er årsaken?

- Det er det bare publikum selv som vet. Det er ikke sikkert de kjenner igjen det spelet de har sett før. Det er kjempevanskelig. Hvor mye kan du endre før det blir for mye. Jeg mener det er viktig med endringer i spelet slik at det ikke blir for statisk, men når kommer man til det punktet at det blir for mye for. Det er en fare når kjernepublikummet ikke blir grepet av spelet lenger.

Tromsdal er også bekymret for lokalbefolkningens engasjement for å være med i spelet.

- Det er noe som ikke rimer. En del av opplevelsen mangler når det er 55 hærmenn på scenen og ikke 100 som før. Det må gjenskapes et større engasjement også på dette området slik at du har en hær som virkelig er en hær, mener Tromsdal.

Turoperatører konkurs

Avdelingsleder Ingegerd Eggen ser også en annen trend når det gjelder publikum på Stiklestad. Det er at turoperatørene svikter.

- Antallet busser har gradvis gått nedover over mange år. For ca. 10- 15 år siden kunne vi ha mellom 20 - 30 busser her. I år hadde vi 12 busser. De siste årene ser vi også at antall personer per buss er kraftig redusert. Ofte er bussene halvfulle. Dette er også en av flere årsaker til at det ble så få tilskuere i år, sier Eggen.

Eggen sier tre av turoperatørene som trafikkerte Stiklestad har gått konkurs de siste årene?

- De har rett og slett ikke noe kundegrunnlag lenger. Dagens pensjonister vil for eksempel ta seg frem på egen hånd. Det er mye mer individuell trafikk i dag. Og så må vi huske på at før var spelet på Stiklestad et av få her i landet. Nå er det spel i hver krok, sier hun.

Eggen understreker også at det lokale publikummet er kjempeviktig, både som ambassadører, frivillige og publikummere.

- Man må alltid være optimist og vi tar publikumssvikten som en utfordring, sier avdelingsleder Ingegerd Eggen ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter.

Roar Tromsdal
Avdelingsleder Ingegerd Eggen ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter. Foto: LEIF ARNE HOLME