Arrangementet er en del av «Hot August Nights», som arrangeres mellom torsdag og søndag. Torsdag var det «ladies cruising» fra Ranheim til Hommelvik, og senere «cruiser» de bort til mannfolkene som venter på Lade Arena.

- Nå er jeg en fri mann

Med burger i den ene hånda og rattet i den andre, styrte Odd Kristiansen sin nyinnkjøpte Ford Mercury XR7 74-modell inn på parkeringsplassen på Lade Arena.

- Jeg kjøpte den av et søskenbarn på Lillehammer i vår. Jeg er fremdeles nyforelsket, sier Kristiansen.

Odd Kristiansen fra Fåberg er fremdeles nyforelsket i sin 1970 Ford Mercury. Foto: Vegard Eggen

Kristiansen har tidligere eid 8 amerikanske biler, og legger ikke skjul på at sin nyeste farkost er den beste så langt. Han planlegger å være med hele helga.

- Nå skal jeg kose meg og prate skit hele helga. Dama er hjemme, så nå er jeg en fri mann.

- Man skal tidlig krøkes

Litt lenger bort på parkeringsplassen går pappa Alexander Wostryck og den over gjennomsnittet bilinteresserte sønnen Arian (7).

- Man skal tidlig krøkes, sier pappa Alexander og ser ned på sønnen Arian.

Arian sier favorittmerket hans egentlig er Bugatti, men at den flammelakkerte Forden også var kul.

Alexander og Arian Foto: Vegard Eggen

Generasjonsbil

Eieren av den flammelakkerte Forden er Jan Vivang. Han har hatt den siden 1986.

- Dette er en 57-modell Ford Skyliner. Det er den eneste Skylineren som ble kjøpt ny i Norge. Det var en skipsreder på Vestlandet som hadde kjøpt den flunkende ny, også kjøpte jeg den et par eiere etterpå. Sønnen min Viktor skal få bilen etter meg, sier Vivang.

Sønnen Viktor har i mellomtiden kjøpt seg en «ventebil». Drivstofforbruket er en skikkelig amerikaner verdig.

Viktor Vivang (t.v) ser frem til å arve farens 1957 Ford Skyliner. - Jeg abdiserer nok ikke med det første, sier Jan. Foto: Vegard Eggen

- Det er en 1970 Ford Thunderbird. Den har 7 liters motor, så den bruker en god skvett på mila, sier han.

- Drypper som en pensjonist

Jonny Andersen har kjørt fra Stjørdal i sin 1944 Willys Jeep.

- Dette er det artigste jeg kan gjøre med klær på.

Andersen forteller han også kjører Jeep til daglig.

- Alt annet er bare etterligning.

Jonny Andersen kjører sin 1944 Willys Jeep nesten daglig. Hittil i år har han kjørt 250 mil. Foto: Vegard Eggen

- Bilen er jo godt over pensjonsalder. Bærer den preg av det?

- Ja den drypper som en pensjonist. Men den skal dryppe. Hvis den ikke drypper er den oljetom. Og det er verre, sier Andersen.

Sammen med seg har han Geir Skjelten, som også kjører en Willys Jeep.

- Norge fikk masse Jeeper etter andre verdenskrig gjennom Marshall-hjelpen. På 80-tallet auksjonerte Forsvaret unna de fleste. Av de 3000 som ble auksjonert bort er fremdeles rundt 1000 på veiene, sier Skjelten.

- Disse er nesten like gode etter 75 år med bruk. En Tesla vil det nok ikke være igjen en plastbit av engang, sier Andersen.