«Jobber i Adressabygget og har vært på leting etter kilden da vi har vært sterkt plaget med lukten. Syklet rundt og lette. Lukten var til stede over hele Nedre Elvehavn, men forsvant straks jeg passerte under Nidelv bru på tur mot Piren. En kollega opplevde akkurat det samme. Jeg har tro på at årsaken er en spesiell type arbeid på bruen under vedlikeholdet der. Det er ikke asfaltverket og Kjeldsberg, det har jeg sjekket.»

Har du merket lukten? Meld inn i dette kartet

Fagleder for HMS og Security ved Trondheim havn, Kurt Kristiansen, er enig med leseren etter å ha gjort egne undersøkelser.

- Etter min vurdering er renoveringsarbeidet på Nidelv bru kilden til den lukten som har oppstått enkelte dager i sommer, forteller han til Adresseavisen.

Nesten ferdig: Denne membranen skal forhindre at vann trenger ned på siden av utlagt asfalt og medføre korrosjon på bærekonstruksjonen på bruen.

180 graders varm membran

Nidelv bru er to bruer over Nidelva i Trondheim som ligger ved siden av hverandre. Nidelv jernbanebru ble fornyet i 1972. Nidelv veibru går mellom Gryta på Brattøra og Nedre Elvehavn og ble åpnet i 1976.

Den første saken Adresseavisen skrev om den mystiske lukten var 13. juni, mens vedlikeholdarbeidet på Nidelv bru startet 2. juli.

- Men før dette vedlikeholdet startet, skal det ha vært asfaltfresing på samme sted, som også kan forklare lukten, forklarer Kristiansen.

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for det omfattende vedlikeholdsarbeidet, og de har leid inn underentreprenøren Consolvo AS for å legge ny fuktisolering og asfalt. Brua ble stengt for biltrafikk 2. juli og vil være stengt til rundt midten av august.

Ifølge Kristiansen er det lagt en flytende membran på brudekket for å hindre at vann trenger ned. Denne flytende membranen har blitt varmet opp til 180 grader i en asfaltkoker.

- Denne prosessen avgir en eim av svidd lukt og avgass som er veldig samsvarende med lukten som er beskrevet tidligere, mener Kristiansen.

Stivnet membran: Denne flytende membranen er noe som brukes i forbindelse med asfaltlegging.

- Spesielle værforhold

Prosessen avgir også en del vanndamp som Kristiansen tror kan føre til at luktpartikler kan bli fanget av svak vind og spredd utover store deler av sentrum.

Kristiansen forteller at lukten var til stede tirsdag og lørdag forrige uke.

- Etter opplysninger fra ansatte på anlegget mandag ettermiddag så har jeg fått vite at det er samsvarende med de to siste påleggingene av membran, forklarer han.

Dersom lukten ikke dukker opp på et senere tidspunkt, er det stor sannsynlighet for at kilden er asfaltkokeren, mener Kristiansen. Da han oppsøkte anleggsplassen sto asfaltkokeren igjen, men det var kun avkjølt restprodukt i den. Det luktet ikke svidd av asfaltkokeren da, men den hadde en litt skarpere lukt enn asfaltlim, mener Kristiansen.

Han tror det er meget sannsynlig at både fjerning av den gamle asfalten og membranen og den nye membranleggingen er en medvirkende årsak til lukten som har spredt seg utover Midtbyen enkelte dager.

- Det har også vært meget spesielle værforhold i sommer som kan ha forsterket lukten fra disse prosessene, sier han.

- Ingen tro på Nidelv bru

Anleggsleder Kim Richard Moen ved Consolvo forteller at membranen har vært lagt utover brudekket ved flere omganger i sommer.

- Dette gjøres hele sommerhalvåret i hele Norge uten at det har vært snakk om noe luktproblematikk. Dette må komme fra noe annet, sier han.

Moen henviser videre til Arild Gjerde som er byggleder i Statens vegvesen. Han har ingen tro på at lukten stammer fra Nidelv bru.

- Dette er ganske standard prosedyre i forbindelse med asfaltlegging. Jeg har selv vært på brua når de har kokt den flytende membranen, men det har ikke vært noen spesielt lukt. Dette er den samme membranen vi bruker på alle bruer, sier han.

- Helt usannsynlig

Gjerde har undersøkt hva som ble gjort på enkelte dager hvor det har blitt meldt ifra om en markant lukt. 6. juli ble det brukt gravemaskiner og håndholdt utstyr for å rive dekket og fortauet på brua. 7. august ble det lagt et mindre felt med membran.

- Arbeider med membran og asfalt ble i stor grad utført i siste halvdel av uke 28 samt et felt med asfalt som ble lagt 8. og 9. august. Innimellom har det vært lagt mindre felt med membran. Det er helt usannsynlig at disse arbeidene skal ha medført noen spesiell lukt, utover helt lokalt på og rundt brua, sier han.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter