Tre minutter før klokken tolv onsdag passerte to amerikanske F-22 Raptor-fly lavt over rullebanen på Ørland flystasjon, sammen med to norske F-35-kampfly. En etter en svingte de rundt og kom inn for landing.

Besøket i Norge er første gang de amerikanske superflyene operer i norsk luftrom.

- Dette er kjempespennende. Det er en flott dag for oss. Vi er glade for at vi får F-22 hit til Ørland for første gang, sier oberst Hans Ole Sandnes. Som sjef for Ørland flystasjon og 132 Luftving er han vert for de amerikanske gjestene.

Et av de amerikanske F-22 Raptor-flyene på bakken under besøket på Ørland flystasjon. Foto: Vegard Eggen

Øvde sammen

Under besøket onsdag møttes de norske og amerikanske flyene til simulert luftkamp innen synsvidde. Nettopp klassisk luftkamp er noe de amerikanske F-22 Raptor-flyene er spesialbygd for.

De skiller seg blant annet fra de norske kampflyene med sine større haleflater og smekrere flykropper. F-22 er da også regnet som verdens beste fly i sin rolle, som er å sikre luftherredømme.

Her kan du lese Adresseavisens omfattende reportasje fra 2015 om hvordan Norges nye kampfly, F-35, skal løse alle slags oppdrag.

Bare starten

Oberst Leslie Hauck, som jobber med integrasjon av 5. generasjonsjagerfly, for det amerikanske luftforsvaret i Europa, snakker om hvor viktig det er for dem å møte allierte og øve sammen med dem.

Oberst Leslie Hauck, som jobber med integrasjon av femtegenerasjons kampfly for det amerikanske luftforsvaret, sier de ønsker å øve mye mer i Norge. Foto: Vegard Eggen

- Dette besøket er bare en døråpner. Det er fint at vi får flydd mot og sammen med andre femtegenerasjon jagerfly, men dette er bare starten på det vi ønsker å gjøre, sier han.

Femtegenerasjonsfly er betegnelsen som brukes om de nyeste kampflyene, som ofte har såkalte stealth-egenskaper, altså lav radarsignatur, som gjør dem vanskelig og oppdage. De har også en helt annen datakapasitet, bedre radar og helt andre sensorer integrert, enn tidligere generasjoner kampfly.

- Må dele erfaringer

F-22 Raptor-flyenes utstasjonering i Europa er delvis finansiert gjennom det amerikanske programmet som kalles European Reassurance Initiative. Oberst Hauck snakker om hvor viktig det er å kunne trene sammen med partnerland og allierte, for å være best mulig forberedt på alt som kan skje.

Foto: Vegard Eggen

- Vi ønsker å få på plass en felles sikkerhetsklarering slik at vi kan dele mer informasjon, erfaringer og taktisk lærdom, sier han.

Et samarbeid med Norge er spesielt interessant for å dele lærdom om å operere i kaldt klima. USA opererer nå selv femtegenerasjonsfly fra baser i Alaska. Blant annet Elmendorf Air Force Base ved Anchorage og på sikt også Eilson Air Force Base.

Ifølge oberst Hauck er så langt ikke planlagt at F-22 skal delta på den store natoøvelsen Trident Juncture 2018, senere i høst. Det er heller ikke planlagt ytterligere trening i Norge med F-22-flyene.

- Det finnes ingen andre fly som er like gode

Pilot Matt «Match» Tromans, som fløy et av de to F-22 Raptor-flyene som i går landet på Ørland flystasjon er klar på at de flyr det som trolig er verdens beste jagerfly. Med ti år bak seg som pilot på femtegenerasjonsflyet F-22 skryter han av hvor bra det er, sammenlignet med andre fly.

De amerikanske F-22 flyene er Norge for første gang. Fra venstre: Ian «Tilt» Gregoire, den norske F-35-piloten Morten «dolby» Hanche og Matt «Match» Tromans. I bakgrunnen nærmest står et norsk F-35-fly. Bak et amerikansk F-22-fly. Foto: Vegard Eggen

- Jeg har en forkjærlighet for F-15, siden jeg fløy det i fire år før jeg gikk over til F-22, men det finnes ingen andre fly som er like gode på det dette er designet for, som er luftkamp og å sikre luftherredømme, sier han.

Tromans understreker samtidig at han imponert over de integrerte sensorene og hvilke muligheter som finnes i de norske kampflyene og det de er laget for, først og fremst angrep mot bakkemål, skip og ødeleggelse av fiendtlig luftvern.

Fornøyd med besøket

Norges mest rutinerte F-35-pilot, major Morten «Dolby» Hanche fikk selv sitt første møte med F-22 onsdag. Han sier det er artig å oppleve dem i luften. Hanche snakker om hvor lett samarbeidet med amerikanerne har vært i forkant av møtet, siden de bruker samme terminologi.

- Mange kritikere har hevdet at Norge kjøper feil fly, er F-22 det flyet Norge burde kjøpt?

- Det er ingen reell problemstilling. Den amerikanske kongressen har vedtatt at USA aldri skal selge F-22 til andre land. Men det er også ti-femten år med teknologisk utvikling mellom de to flyene, sier Hanche, som en rekke ganger før har skrytt av hvor bra F-35 er.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter