De miljøvennlige bilene utgjorde 10,6 prosent i første halvår, viser tall fra Vegamot, som administrerer bompengeprosjektene i Trøndelag og Møre og Romsdal. På tre år har elbilpasseringene økt med 152 prosent, fra 1,7 millioner elbiler i første halvår i 2016 til 4,3 millioner i samme periode i år.

Ikke overrasket over økningen

Den sterke økningen i elbiltrafikken kommer ikke som noen overraskelse for Miljøpakken.

- I vårt langtidsbudsjett har vi beregnet en jevn økning i andelen elbiler. Vi har lagt til grunn at elbilandelen i bomringen vil ligge rundt 20 prosent i 2021, sier Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat.

Gratis i Trondheim - avgift i Oslo fra 2019

Elbilene har i dag gratis passering i bomringen i Trondheim. Slik har det også være i hele landet. Inntil nå.

I Oslo blir det innført avgift for elbiler i bomringen fra neste år. Prisen skal skrus gradvis opp fra 30 kroner dagen fra 1. januar 2019 til 45 kroner i 2020 og 71 kroner i 2025.

Tall fra Elbilforeningen viser at i april elbilene utgjorde nær 16 prosent av alle bompasseringer i Oslo.

Elbiler utgjør 70 millioner kroner i tapte inntekter

- Hvor aktuelt er det å innføre avgift for elbiler også i Trondheim?

- Etter det jeg vet, har det aldri vært ytret et slikt forslag fra politisk hold i Trondheim, men selv om ingen har tatt til orde for det, vil det bli en reell problemstilling etter hvert. Uten fritak for bomavgift, ville denne trafikantgruppen ha utgjort mellom 60 og 70 millioner kroner i inntekter i bomringen i år. Med dagens utvikling er tallet dobbelt så høyt om fire år, påpeker Lervåg.

Biltrafikken i bomringen går ned

Totaltallene for bomringen for januar til juni viser at etter to år med økning, er det igjen en nedgang i biltrafikken. Nedgangen er på 1,2 prosent.

Antall passeringer i bomringen har sunket med nesten tre millioner kjøretøyer fra 1. halvår i 2016 til 1. halvår i 2018. For to år siden passerte 46,6 millioner kjøretøyer gjennom bomringen i årets seks første måneder, mens årets tall viser 43,7 millioner kjøretøyer.

De nye tallene betyr at Trondheim holder seg godt innenfor nullvekstmålet, som betyr at det ikke skal være noen økning i biltrafikken. All transportvekst skal skje med kollektivtrafikk, sykkel eller gåing.

- Med tanke på at tallene har gått feil vei et par års tid, er dette en veldig positiv utvikling, sier lederen i Mijøpakkens sekretariat.

- Hva skyldes nedgangen?

- Det er vanskelig å peke på noen enkeltfaktor som har ført til nedgangen. Bildet er sammensatt akkurat slik det var med økningen i trafikken en to årsperiode. Trafikken påvirkes av aktivitetsnivået i nærings- og samfunnslivet, av vær og føre og av tilrettelegging for sykkel og gange. Veiutbygging kan også ha en viss påvirkning, sier Lervåg.

Kollektivtrafikken økte med 3,6 prosent

Samtidig som trafikken går ned i bomringen øker kollektivtrafikken. Tall fra AtB for første halvår viser at antall passasjerer økte med 3,6 prosent. AtB fraktet i første halvår nær 16 millioner passasjerer.

Kombinasjonen nedgang i antall passeringer i bomringen og flere passeringer av avgiftsfrie elbiler, gir små utslag på totalbudsjettet for inntektene fra bomringen. – Avviket fra budsjettet er på rundt sju millioner kroner, noe som bare utgjør en prosent av bomringbudsjettet, sier lederen i Mijøpakkens sekretariat.