- Er dere klar over hvor mye matematikk dere driver på med, spør jeg guttene når de spiller. – Hæ? svarer de. De aner ikke at de driver med relativt avansert matematikk.

Før skolestart var Spurkland i Trondheim for å inspirere lærerne til å bli mer digitale i klasserommet. Selv har han for lengst sluttet med tavleundervisning, elevene sitter med hver sin iPad og mobilforbud har han ikke sans for.

- Man kan ikke snakke om at man skal dyrke fremtidens kompetanse og digitalisering, og samtidig fjerne de digitale verktøyene fra skolen. Det er ikke mobilen en skal forby, en må jobbe med hvordan en skal takle fristelsene mobilen byr på, sier Spurkland.

Hver sin iPad

43-åringen er lærer ved Vøyenenga ungdomsskole i Bærum. De siste fem årene har han totalt endret sin undervisning, og mener selv at 2018-utgaven av seg selv er langt bedre enn 2013-utgaven. Fordi han er blitt en digital lærer.

- Før kunne jeg stå foran klassen og snakke i 20–30 minutter. Det skulle ikke så mange ord til før lyspærene sluttet å lyse. Uansett hvor flink jeg var, så var det de samme fire elevene som fikk det med seg, forteller han.

Nå sitter han midt i klassen i timene, driver deltakende undervisning, har droppet prøver, drar elevene inn i faglige samtaler, gir muntlige tilbakemeldinger underveis og mener han har langt bedre oversikt over hva elevene gjør.

- Elevene er ganske flinke til å late som de jobber, men nå klarer jeg å avsløre det. Jeg har så mange stopp-punkter underveis, slik at jeg tidligere avdekker om elevene er med, sier Spurkland.

Han opplever at de digitale mulighetene har effektivisert hans arbeidshverdag, slik at han nå har mer kontakt og tid til sine elever.

Kick-off: Rundt 2200 lærere ved barne- og ungdomsskolene i Trondheim var i Olavshallen for å få et kick før årets skolestart. Lærer Simen Spurkland motiverte til å kaste seg ut på dypt vann og ta i bruk de digitale mulighetene i klasserommet.

Bygger en by

- Jeg har vært heldig, jeg jobber ved en skole hvor verktøyene er på plass. Alle elevene har hver sin iPad som fungerer, internettet fungerer og vi har hatt god opplæring, sier han.

Ikledd en Supermanngenser forteller han trondheimslærerne at han har spilt Fortnite og Playstation 4 med datterens venner og sine egne elever. Det har gitt ham opplevelsen av å lære noe nytt.

- Men jeg er sjukt dårlig, og ble mobbet av mine egne elever. Da fikk vi en kjempespennende samtale om relasjoner, forteller han.

Han snakker om å være ydmyk og åpen for å se potensialet i et spill, møte elevene der de er og utnytte deres engasjement. Da kan resultatet bli magisk.

Han mener ikke at alle lærere skal bli spillnerder, men ber kollegene skjønne at det er mulig å lære noe fornuftig også bak en mobilskjerm. Spurkland bruker eksempler fra sitt liv som pappa:

- Jeg synes det er vanskelig når min 13-åring sitter begravd i skjermen. Mange ganger har jeg sagt at det er nok skjermtid, nå må du ut og leke. Så kan hun vise meg en by hun har bygd i Minecraft, sammen med sin venninne. Det er så kult, sier han.

Nei til forbud: - En må jobbe med hvordan en skal takle fristelsene mobil byr på, sier lærer Simen Spurkland.

- På grensen til forbannet

Han sier han blir veldig frustrert, tidvis irritert og på grensen til forbannet når folk uttaler seg om det digitale universet, uten å ha satt sin fot der.

- Folk kan stå i timevis på sidelinjen av fotballbanen og se poden eller podinnen spille og være ekstremt engasjert i det, men de har kanskje aldri stilt spørsmål ved hvordan barna har hatt det i det digitale universet. Hvis du aldri har åpnet en snap, så kan du ikke si at Snapchat er udelt negativt, sier han.

Når vi snakker med Spurkland etter foredraget, er han klar på at han ikke er noen tilhenger av å innføre mobilforbud i skolen, slik mange tar til orde for. Selv kan han be elevene legge bort mobilen, men trenger ikke et nasjonalt forbud for å gjøre det.

- Jeg er redd en da skyver problemet fra seg. Elevene bruker mobilen utenfor skoletiden, og det vil påvirke det som skjer på skolen. Hvis en forbyr mobilen, er jeg redd en ikke klarer å ta tak i de utfordringene som hele samfunnet står overfor. Det er mange som trenger en digital oppdragelse, ikke minst mine jevnaldrende, sier Spurkland.

Han mener det ikke er noe nytt at elever blir distrahert i timene, det ble også han i sin tid. Men det handler om at elevene må lære å takle fristelsene.

- Diskusjonen om mobil eller ikke foregår på feil premisser. Det er uønsket bruk av mobilen vi ønsker å komme til livs. Men uønsket bruk skjer på alle plattformer, du kan sjekke Snap på iPaden. Selv om mobilen er borte, så er det likevel mange andre adspredelser, påpeker Spurkland.

- Det kan høres ut som om elevene kommer på skolen, sitter på Snap i fire timer, og så går de hjem. Hvis det skjer, så har ikke læreren gjort jobben sin.