To nye tunneler skal sikre trafikantene forbi svært rasfarlige områdere ved Berfjorden i Roan. Arbeidet er planlagt å være ferdig høsten 2020.

Det ble klart etter vedtak i fylkesutvalget denne uken.

Rasfarlig skolevei

6. desember 2016 raste det over fylkesvei 14 i Roan. Det resulterte i vel en ukes stengning av en strekning på veien mellom kommunesenteret Roan og Hongsand. Det har gått flere steinras langs denne strekningen både før og etter.

Kommunen vedtok raskt skoleskyss med båt.

Nå kan barna ved barne- og ungdomsskolen på Hongsand, og de andre innbyggerne som er avhengige av veien, se frem til trygg ferdsel i buss og bil om to år.

Veien ble stengt umiddelbart etter raset i desember 2016. Både skolebarn og andre folk som måtte komme seg frem og tilbake langs det rasutsatte området, måtte ta seg frem i båt. Foto: Jens Søraa

Får to nye tunneler

Prosjektet omfatter fylkesveg 6312 rundt Berfjorden i Roan kommune.

Den nye veien vil gå, delvis i tunnel, fra Måvika på nordøstsiden av fjorden og til Ramsvika på sørvestsiden. Veien som er der i dag, ligger nært fjorden og går i skredutsatt terreng.

Derfor skal det bygges to nye tunneler, Måviktunnelen på nordøst siden av fjorden og Berfjordtunnelen på sørvest siden av fjorden.

Måviktunnelen blir ca. 920 meter og Berfjordtunnelen blir ca. 670 meter.

Dagens vei ligger nært fjorden og går i skredutsatt terreng.

Vil unngå kvikkleire

Traséen og tunnelene har blitt justert og tilpasset for å unngå kvikkleireterreng i størst mulig grad. Måviktunnelen er også lagt dypere inn i fjellet for å ivareta stabiliteten til den eksisterende fjellsiden i anleggsfasen med tunnelsprengning.

Det er planlagt utlysning av anbudskonkurranse i oktober 2018 og anleggsstart er forventet på nyåret 2019. Går alt etter planen blir hele veiprosjektet ferdig i løpet av høsten 2020.

Koster drøyt 300 millioner

Prosjektet er anslått å koste pluss/minus 309,4 millioner kroner. Nyveien og tunellene skal hovedsaklig finansieres ved forskuttering av framtidige rassikringsmidler fra Statens rassikringsbevilgninger til fylkesveger. Roan kommune går inn med et anleggstilskudd på 30 millioner kroner.

Fylkestinget prioritere veiprosjektet i Roan høyest på listen i fjor sommer, til jubel fra ordfører Einar Eian. Nå har fylkestinget bestemt at det blir ny vei og tunneler.

Fylkesrådmannen mener dette er en framtidsrettet løsning. Det skal gi en trafikksikker vei hvor man løser rassikring og fremkommelighet, også for næringstrafikken i området, både på nordlig og sørlig side av Berfjorden.