Har du vært på biltur til Oslo? Da har du trolig passert veikrysset på Ulsberg i Rennebu. Der skiltes trafikk til Oslo rett frem, mens trafikk til Elverum og Tynset skiltes til venstre.

Du kan imidlertid spare både tid og penger på å svinge til venstre fremfor å kjøre rett frem i krysset når du skal til Oslo.

Les også: Regjeringen sier ja til mer firefelts motorvei i Trøndelag

Kortere, raskere og billigere

Et søk på Statens vegvesens nettsider viser nemlig at en reiserute via riksvei 3 i Østerdalen er nesten 40 kilometer kortere mellom Trondheim og Oslo enn en reiserute via E6 i Gudbrandsdalen.

Foto: Skjermdump fra vegvesen.no

Beregnet reisetid via Østerdalen er også 25 minutter kortere enn via Gudbrandsdalen.

I tillegg vil bompengeregninga på riksvei 3-alternativet bli 124 kroner lavere enn dersom du velger E6 alene.

Stor grafikk: Her blir det firefelts motorvei i Trøndelag

Vil gjøre det enkelt for trafikantene

Adresseavisen spurte Vegdirektoratet om hvorfor trafikken mellom Trondheim og Oslo skiltes via E6.

Kjell Seim, som er seksjonsleder for trafikksikkerhet og forvaltning i Statens vegvesen region Øst, svarer følgende:

- Vegdirektoratet har fastlagt hva som skal brukes av fjernmål og regionale mål på vegvisningsskilt langs hovedveiene. For E6 er det fastlagt at Trondheim og Oslo skal være slike fjernmål. Fjernmål er noe vi har for å gjøre det enkelt for trafikantene, sier Seim.

- Men vil ikke det enkleste for trafikantene være å kjøre korteste vei?

- Jo, det kan du si, men de fleste vet jo at Østerdalen er kortere. E6 er imidlertid en sikrere vei som også er opplevelsesrik. Det er langs E6 at man ønsker at turister og andre skal kjøre, sier Seim.

Han legger til:

- I Nasjonal transportplan er det en strategi om at E6 er hovedtrasé oppover med hensyn til investering og utbygging. E6 har mest trafikk med mye lokal og regional trafikk i tillegg til trafikken til og fra nordvest-landet. Derfor bygges E6 med høyere standard enn riksvei 3. Vi har allerede bygget ny vei med midtrekkverk på lange strekninger, noe som har gjort veien vesentlig sikrere.

Les også: Slik svarer Solvik-Olsen om de trønderske E6-flaskehalsene

Har satt opp skilt ved Kolomoen

Seim påpeker imidlertid at Statens vegvesen i region Øst har satt opp et skilt som gir informasjon om de ulike veirutene nordover mot Trondheim på en rasteplass rett sør for Kolomoen, veikrysset der E6 og riksvei 3 møtes sørpå. Det står også skilt langs selve E6 som viser til dette informasjonsskiltet.

Dette skiltet er satt opp på en rasteplass ved Kolomoen veikryss. Foto: Google Street View

- Kunne det være en idé å sette opp et skilt også på Ulsberg, der man forteller at veien til Oslo er mye kortere hvis man svinger til venstre?

- Det kunne man, og det hadde ikke vært noe i veien for det. Men det spørsmålet må du stille til Statens vegvesen i region Midt. Vi har satt opp skilt om dette på vår side, sier Seim.

Statens vegvesen i region Midt oppgir at de tidligere har vurdert å sette opp et skilt på Ulsberg med informasjon om ulike ruter til Oslo. Men;

- Et slikt budskap er for stort til at det kan leses mens man kjører bil. Vi trenger derfor en plass der folk kan kjøre til side. Det har vi ikke i dag, og vi har ikke funnet penger til å etablere en slik stoppeplass, sier senioringeniør Mads Ole Kringen.

Han legger til:

- Veiutbyggingen som har foregått i Gudbrandsdalen de siste årene har heller ikke gjort at behovet for et slikt skilt har blitt større.

Les også: Fem kilometer med ny E6 i Trøndelag offisielt åpnet

- Mismatch

Organisasjonen Bedre Veier (OBV), som er en landsomfattende ideell organisasjon som arbeider for rask utbygging av det norske hovedveinettet, har foreslått Østerdalen som del av en fremtidig hovedrute mellom nord og sør.

Knut Selberg i Organisasjonen Bedre Veier Foto: Leikny Kristine Havik Skjærseth

Knut Selberg, som er professor emeritus i vei og trafikk ved NTNU og nestleder i styret i OBV, rister på hodet over skiltingen på Ulsberg.

- Det er en mismatch mellom faktiske forhold og skilting. Riksvei 3 er i dag i realiteten hovedvei mellom Trondheim og Oslo, og de aller fleste velger denne veien. Det burde ha vært en infostopp for folk som ikke er kjent i området. Det å sette opp en slik infostopp er ikke noe milliardprosjekt, det handler bare om vilje, sier Selberg.

Han vil ikke kommentere påstanden om at Gudbrandsdalen er sikrere enn Østerdalen fordi han ikke har sett tall eller ulykkesstatistikk, men sier:

- Riksvei 3 er en ren transportetappe mellom Alvdal og Elverum, mens E6 i Gudbrandsdalen er en blanding av lokalvei og stamvei, med de konflikter som ligger i det. Folk som er på langtur har en annen adferd i trafikken enn folk som bare skal kjøre en kort, lokal tur. Det er ulik fartsprofil, hyppige av- og påkjøringer, og det skjer mer på veien. Da kan det oppstå utfordringer.

Han peker også på at Statens vegvesen bygger to- og trefelts vei på flere strekninger i Gudbrandsdalen, og sier en firefeltsvei ville ha vært en sikrere løsning.

Les også: Østlendinger kan kjøre fortere enn trøndere uten å miste lappen

Vil ha motorvei i Østerdalen

OBV tar til orde for at det bør bygges sammenhengende firefelts motorvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen.

- Gudbrandsdalen har lokal funksjon, men for å binde Oslo sammen med Trondheim og Bodø er Østerdalen mye bedre egnet. En rute igjennom Østerdalen er kortere og har færre høydemeter, noe som fører til lavere drivstofforbruk og Co2-utslipp fra tungtransporten. Tungtransporten benytter jo Østerdalen allerede i dag. Dessuten er Østerdalen lite befolket og har et mer naturlig terreng å bygge vei i, mens Dovre har følsomme naturområder som ikke er egnet for veiutbygging, sier Selberg.

FORSLAG: Kartet viser Organisasjon Bedre Veiers forslag til prioriterte hovedveier. OBV ønsker firefelts motorvei fra Oslo til Steinkjer, og to eller to/trefelts vei videre nordover Kirkenes. Foto: Fra bedrevei.no

Han legger til:

- En slik motorvei vil være en del av en hovedpulsåre igjennom Norge på langs, fra Svinesund til Kirkenes. At det er mye opplevelser i Gudbrandsdalen er ikke så viktig i et slikt nasjonalt perspektiv. Man bygger ikke stamveier primært for turister, men for å binde landet sammen.

En eventuell motorveiutbygging i Østerdalen er imidlertid ikke tema i Nasjonal transportplan som kom i 2017.

- Hvor realistisk er det å få på plass en firefelts motorvei mellom Trondheim og Oslo via Østerdalen?

- Ser vi til andre land i verden er det ultrarealistisk. Selv bananrepublikker skjønner at man må ha stamveinett som binder landet sammen. Skal man få levert laks fra Hitra til Tyskland trenger man forutsigbarhet og kort reisetid, sier Selberg, og peker på at det er vedtatt utbygging av firefelts motorvei mellom Oslo og Stavanger.

Les også: Solvik-Olsen vil ha firefelts motorvei hele veien mellom Trondheim og Oslo

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter