Veiselskapet Nye Veier AS, som har ansvar for å bygge ut den nye motorveien mellom Ranheim og Værnes, lovte i november i fjor at mye av veien ville få fartsgrense 110 km/t.

I februar mente imidlertid Statens vegvesen ved Vegdirektoratet at fartsgrense 110 km/t på den nye veien ville være «trafikkfarlig», og tok til orde for fartsgrense 100 km/t.

Les også: Fem kilometer med ny E6 i Trøndelag offisielt åpnet

Ikke trafikkfarlig lenger

Nå åpner imidlertid Vegdirektoratet likevel for fartsgrense 110 km/t på den motorveien. Det kommer frem i et brev som ble sendt til Nye Veier i sommer.

- Vi har listet opp visse betingelser, og hvis vi disse betingelsene blir tilfredsstilt regner vi det som sannsynlig at denne veien vil tåle fartsgrense 110 km/t, sier Tor Jakob Smeby som er sjefsingeniør i Vegdirektoratet.

- I et brev til Nye Veier i januar skrev dere at fartsgrense 110 km/t ville være trafikkfarlig. Hva har skjedd siden?

- Det har vært en prosess mellom Vegdirektoratet og Nye Veier AS der vi har diskutert hvilke endringer som må gjøres i planene for at vi skal kunne godkjenne fartsgrense 110 km/t. En rekke forhold har vært oppe til diskusjon, og planene har blitt justert på mange områder. Jeg vil ikke løfte frem enkeltpunkter, men en totalvurdering gjør at vi nå mener veien kan tilfredsstille kravene til denne fartsgrensen.

- Så dere mener ikke lenger at veien blir trafikkfarlig med fartsgrense 110 km/t?

- Nei. Med forutsetningene som nå ligger på plass mener vi veien får tilfredsstillende trafikksikkerhet med fartsgrense 110 km/t. Norske 110-motorveier har ekstremt høy sikkerhet, noe vi mener også denne veien nå får.

Han legger til:

- Vegdirektoratet er fornøyd med prosessen og samarbeidet med Nye Veier. Det har vært et felles ønske om at man skal få en løsning med fullgod trafikksikkerhet samtidig med at det skal spares penger.

Les også: Det er fullt på Nordre avlastingsveg i rushtiden

Må gjøre fartsvedtak senere

Smeby understreker imidlertid at Vegdirektoratet med dette ikke har godkjent at veien faktisk blir skiltet med fartsgrense 110 km/t.

- Vi kan ikke forhåndsgodkjenne hvilken fartsgrense som kommer på skiltene som blir satt opp langs den nye veien nå. Dette krever et eget fartsgrensevedtak fra Vegdirektoratet, som gjerne gjøres kort tid før veien åpnes for trafikk og det er en egen prosess rundt dette. Dersom forutsetningene vi nå lister opp blir fulgt, anser vi det imidlertid for sannsynlig at det vil bli gjort fartsgrensevedtak om 110 km/t når den tiden kommer, sier Smeby.

Les også: Her får du kjøre i 100 km/t til våren

- Vegdirektoratet har vært løsningsorientert

Jørund Gullikstad, som er utbyggingssjef for E6 Ranheim-Åsen-prosjektet i Nye Veier AS, beskriver dialogen som har vært mellom Nye Veier AS og Vegdirektoratet som konstruktiv og god.

Jørund Gullikstad er Nye Veiers utbyggingssjef for prosjektet E6 Ranheim - Åsen Foto: Jens Petter Søraa

- Vegdirektoratet har vært løsningsorientert. Vi har kommet med gode forslag og de har kommet med gode motforslag. I sum har dette blitt veldig bra, sier Gullikstad.

Han er godt fornøyd med det som kommer frem i brevet fra Vegdirektoratet fra i sommer.

- Vi har nå fått vedtatt en veilinje for fartsgrense 110 km/t på strekningen fra og med Væretunnelen og til rett før Sandfærhusbrua ved Værnes, sier Gullikstad.

Les også: Denne høsten kan det ta lengre tid å reise til jobb i Trondheim

Må ha lengre sikt i ny tunnel

Et av 110-kravene fra Vegdirektoratet er at en ny tunnel i Hommelvik, Hommelviktunnelen, skal ha lengre stoppsikt enn hva Nye Veier har søkt om. Stoppsikt er avstanden trafikanten kan se fremover, altså strekningen man har til å stoppe på hvis man oppdager en hindring i veien.

Egentlig sier kravet at denne avstanden skal være 220 meter. Nye Veier søkte imidlertid om å få bygge med en stoppsikt på 200 meter, noe Vegdirektoratet mener er for lite - og krever minimum 210 meter.

- Det er uproblematisk for Nye Veier å tilfredstille Vegdirektoratets krav om marginalt lengre stoppsikt i Hommelviktunnelen, sier Gullikstad.

Hommelviktunnelen kommer mellom Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen, og bygges fordi dagens svinger i Hommelvik er for krappe til at en ny vei der kan tåle fartsgrense 110 km/t.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter