Fra 11. august neste år skal selskapet stå for regionbusstrafikken i seks av Jämtlands åtte kommuner. Kontrakten er på ca. 124 millioner svenske kroner per år, eller totalt ca. 1,13 milliarder norske kroner med dagens kronekurs.

Administrerende direktør Vidar Kjesbu og resten av ledelsen, feiret mandag ettermiddag den nye storkontrakten med en bedre middag i Levanger. Han legger ikke skjul på at selskapet nå skal konkurrere om flere svenske kontrakter.

- Dette er veldig stort og viktig for oss i Trønderbilene. Det er et stort anbud og det åpner et stort og nytt marked for oss, sier Kjesbu.

Får over 100 nye ansatte

Trønderbilene skal drive regiontrafikken for Länstrafiken i Jämtlands län i kommunene Östersund, Härjedalen, Krokom, Strömsund, Berg og Bräcke, i Jämtland. Totalt er det snakk om 67 ulike ruter. Dette betyr ca. 100 busser i drift i Jämtland og 110–115 nye ansatte, ifølge Kjesbu. Det norske selskapet overtar kontrakten etter Centrala Buss AB. Ifølge en pressemelding fra Länstrafiken vil alle berørte sjåfører tilbys ansettelse.

Du kan lese hele pressemeldingen her.

Kjesbu forteller at selskapet har hatt en målsetting om å etablere seg i Sverige og i Jämtland.

- Vi får 110–115 nye ansatte i Sverige. Nå etablerer vi et nytt svensk datterselskapet som får kontor i Östersund. Vi legger stort vekt på å være en aktør som er godt representert lokalt, for å kunne delta på en positiv måte i samfunnsutviklingen, sier han.

Vil kjempe om flere kontrakter

Trønderbilene-direktøren snakker om at det i første omgang er spennende å utvide virksomheten i et område i Sverige der det er mye distriktstrafikk med buss.

- Betyr dette at dere vil forsøke å kapre flere svenske kontrakter fremover?

- Ja, det er flere anbud på gang i Jämtland og i Norrland, som vi vil konkurrere om, sier han.

Selskapet Trønderbilene AS har sitt utspring i de gamle Fylkesbilene i Nord-Trøndelag, men er i dag et av Norges største busselskaper med 720 ansatte og 560 busser. Det hadde i fjor en omsetning på 619 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på 132 millioner kroner.

Selskapet driver i dag busstrafikk i Trøndelag, Oppland, Hedmark og Telemark. Det eies av Torghatten-konsernet, som blant annet eier flyselskapet Widerøe, Bastø Fosen, Kystekspressen og Fosennamsos Sjø. Hovedkontoret ligger i Levanger.

Trønderbilene eies av Torghatten ASA og driver busstrafikk i Trøndelag, Hedmark og Oppland. Her en buss fra Trønderbilene leid inn av NSB for å frakte togpassasjerer.

- Vi er blitt veldig godt mottatt i Sverige, og vi ser frem til å utvikle et veldig godt samarbeid med Länstrafiken. Det er noe vi har veldig lyst til. Vi mener det finnes et stort potensial for kollektivtrafikken i distriktene i Jämtland, sier han.

Ifølge pressemeldingen fra Länstrafiken skal busstrafikken i anbudsområdet skje med fossilfritt og fornybart drivstoff fra første dag i kontraktsperioden.

Måtte behandles på nytt

Etter en dom i Förvaltningsrätten i Härnösand i mai, måtte anbudet behandles på nytt fordi transportselskapet Bussgods ble nedlagt midt under anbudsprosessen.

Kjesbu forteller at de har lagt ned en stor innsats for å sikre seg anbudet, og sier de er glade for at de til slutt vant fram.

- Nå vil dere være etablert på begge sider av grensen, kan dette bety et bedre kollektivtilbud over grensen på sikt?

- Det er det for tidlig å si noe om. Men dette gir oss et tungt fotfeste i Jämtland og mulighet for utvidelse. Det er en viktig sak for oss, sier direktøren.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter