- Alle parter var enige om å utsette, sier ordfører Rita Ottervik etter møtet i Rådhuset fredag.

Bakgrunnen for møtet var at innstegshøyden på de nye metrobussene ikke innfrir kravene til trinnfri adkomst, som skaper problemer for bevegelseshemmede busspassasjerer.

De nye metrobussene er planlagt handikapvennlig, slik at bevegelseshemmede kan komme seg av og på bussen på egenhånd. Men i anbudet fra januar 2017 forutsatte AtB bruk av rampe, som krever at sjåføren manuelt legger ut rampen.

Rapport om innstegshøyde

Fylkesordfører Tore O. Sandvik sier han kort tid før møtet ble gjort oppmerksom på en rapport fra Statens vegvesen i Stavanger som tester metrobussens innstegshøyde med ulik holdeplasshøyde.

- Vi legger frem og bruker rapporten i arbeidet fremover, sier Sandvik.

Fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik, fikk rett før møtet fredag tilsendt en rapport hvor innstegshøyden er testet med de nye metrobussene.

I rapporten kommer det blant annet frem at metrobussen får en «nøytral karakter» på 23 cm holdeplasshøyde, og «positive tilbakemeldinger» på 18 cm høyde. Metrobussholdeplassene utenfor sentrum er allerede bygd med en høyde på 18 cm. Metrobussene kan kun senkes til mellom 25 og 27 cm, som gir en høydeforskjell langt høyere enn kravet.

- Bra de utsetter

20. september skal kontaktutvalget til Miljøpakken møtes på nytt. I mellomtiden skal blant annet Norges Handikapforbund involveres i prosessen.

- Det er bra at beslutningen utsettes. Nå får vi tid til diskusjon, og vi får være med og si vår mening. Det virker som det er en sterk vilje fra alle parter til å finne en god løsning, sier seniorrådgiver Kristian Lian i Norges Handikapforbund.

Kristian Lian i Norges Handikapforbund sier temaet opptar mange av medlemmene i forbundet, og han er glad for at de blir involvert i prosessen videre.

Lian sier forbundet ønsker en elektrisk rampe, som er et av tre alternativer i forkant av møtet var lagt frem. Det andre alternativet var å beholde dagens situasjon, med en manuell rampe som trekkes ut av sjåføren. En manuell rampe vil kreve tidsbruk under på- og avstigning, og krever at sjåføren må ut og legge ut rampen manuelt. Det tredje alternativet er å heve høyden på holdeplassene til 23 cm. Slik vil innstegshøyden være tilfredsstillende, men holdeplasshøyden vil kunne skape problemer for andre busser, i tillegg til å være kostbart og tidkrevende å bygge om metrobusstasjonene.

- Nedverdigende

- Vi skal se på ulike løsninger som gjør innsteget minst mulig. Der er ulike synspunkter på hva som er best, og nå får vi vurdert de ulike alternativene. Det viktigste for meg er at løsningen beholder verdigheten til brukerne. Det er nedverdigende å måtte be om hjelp for å komme seg på og av bussen, sier ordfører Ottervik.

Ottervik sier hun ikke lener mot noen av alternativene.

- Målet er å sørge for at innstegshøyden blir nærmest mulig standard. Kravet i hus er 2,5 cm innstegshøyde. Lignende bestemmelser finnes ikke for offentlig transport, men rullestolene og rullatorene er jo de samme.