Sjåføren av en varebil med tilhenger blir vinket inn til parkeringsplassen foran Frognerparken. Jens Salvesen forstår raskt hvorfor politiet har valgt han ut: Han hadde kjørt mens han snakket i en håndholdt telefon. Resultatet blir et forenklet forelegg på 1700 kroner, skriver Aftenposten.

I fremtiden kan en slik overtredelse bety tre prikker på førerkortet. Onsdag går nemlig høringsfristen ut for Samferdselsdepartementets forslag om å gi prikker til førere som bruker håndholdt mobiltelefon under kjøring.

– Jeg har handsfree i bilen, men den fungerer ikke. Nå tok jeg en telefon for å bestille noen varer, forklarer Salvesen som driver et murerfirma.

– Hva tenker du om at i fremtiden ville du fått tre prikker for dette?

– Ser man på hvor farlig det kan være å kjøre med mobiltelefon, så er det riktig med prikker. Jeg skammer meg i hvert fall over det jeg gjorde, svarer Salvesen.

Han vil heller ha prikker fremfor et høyere forelegg for mobiltelefonbruk.

– Det svir jo med bøter, men man kan ikke bare sette opp bøtesatser og gjøre bomringen dyrere for oss som kjører. Siden mobilbruk kan være farlig, vil jeg heller ha prikker, sier Salvesen.

Naf sier ja

Regjeringen ønsker i sitt forslag å «innlemme overtredelse av forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring i prikkbelastningsordningen».

Samferdselsdepartementet mener faren ved å kjøre og bruke mobilen ulovlig er så stor at straffen for å bryte reglene bør være tre prikker i førerkortet. For dem som nettopp har tatt førerkortet, vil de at straffen skal være dobbelt så streng, altså seks prikker.

Det betyr at førere som har hatt lappen i under to år får seks prikker. Naf støtter forslaget.

Foto: Anne Gjertsen

– Tester gjort i Storbritannia viser at bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring tilsvarer kjøring med en promille på 0,8. En annen undersøkelse viser at risikoen for å havne i en ulykke er fire ganger større. Derfor ønsker vi en prikkordning for ulovlig mobilbruk i Norge, sier Andre Fimreite, advokat i NAF.

Han viser også til en undersøkelse fra If der 81 prosent av de spurte mener mobilbruk bak rattet må prikkbelastes.

– Ideelt sett burde vi hatt en ordning som i Tyskland der førerkortet ryker ved 18 prikker. Der får man muligheten til å ta et trafikksikkerhetskurs når man er på åtte prikker, og få slettet fire av prikkene etter å ha gjennomført kurset, sier Fimreite.

– Tror det er lov å sende SMS

På Frogner får Jens Salvesen lov til å kjøre videre etter å ha vedtatt forenklet forelegg. Tilbake står politibetjentene Vegard og Sindre (ønsker ikke etternavn i avisen) som forteller at de fleste som blir tatt i trafikkontroll i Oslo kjører med mobiltelefon.

– Jeg var ute i forbindelse med Aksjon skolestart i et par dager, og registrerte at så å si alle som ble stoppet hadde en mobiltelefon i hånden. Flere påpekte at de ikke snakket i den. Det er nok mange som tror at det er greit å bruke mobilen under kjøring så lenge de ikke snakker i den. Det er feil, understreker Sindre.

Han påpeker at mobilen skal være fastmontert i bilen.

Av 543 forenklede forelegg Oslo-politiet skrev ut i forbindelse med Aksjon skolestart i år, gjaldt 421 ulovlig mobilbruk. Dette tilsvarer en andel på 77,5 prosent.

På landsbasis fikk 18 141 førere forelegg for ulovlig mobilbruk i fjor. Dette tilsvarer 18 prosent av foreleggene. Over halvparten gikk til menn mellom 25 og 54 år.

– Fokus når man kjører bil skal være på nettopp det å kjøre bil og ikke på telefonen. Jeg vil påstå at bruk av mobiltelefon under kjøring er årsaken til mange uhell og ulykker, f.eks. påkjørsel bakfra, sier Finn Erik Grønli, fungerende leder for trafikk- og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt.

Politiet vil gå enda lenger

Politidirektoratet og Utrykningspolitiet (UP) støtter forslaget om å utvide prikkordningen til også å omfatte bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring.

Runar Karlsen er sjef for UP. Foto: NTB Scanpix

– Vi vet jo at tre av ti dødsulykker i trafikken skyldes uoppmerksomhet. Derfor støttet vi forslaget. Vi vet også at andelen av dem som bruker mobil er økende. Generasjonen som begynner å kjøre bil nå bruker jo mer mobiltelefonen enn den forrige generasjonen. Det er ingen grunn til å tro at mobilbruken vil gå ned, sier Runar Karlsen, sjef for UP.

Politiet er imidlertid i tvil om den foreslåtte prikkbelastningen (3 prikker) i tilstrekkelig grad gjenspeiler dagens bøtestørrelse på 1700 kroner for ulovlig mobilbruk.

Karlsen sier til Aftenposten at hvis ulovlig mobilbruk blir straffet med tre prikker, så vil det ikke være samsvar mellom den lave satsen på boten og antall prikker. De som kjører på rødt lys får i dag tre prikker og forelegg på 6800 kroner.

– Vi mener at også boten bør være høyere siden det er et såpass grovt lovbrudd, sier Karlsen.