Årsaken er at det etter to år fortsatt er langt fra klart hvor den nye Byåstunnelen skal munne ut.

En rekke forhold gjenstår å finne ut av før saken er kommet så langt at såkalte påhugg kan plasseres, og bygge- og deleforbudet oppheves der tunnelmunningene ikke kommer.

Ett eller to løp?

Det er stadig en diskusjon om det skal være to eller tre tunnelmunninger. Skal tunnelen ha ett eller to løp? Hvordan er grunnforholdene? Hvilken standard skal man legge seg på? Hvilke sikkerhetskrav må innfris? Og hvor mange hus må rives?

Alt dette har betydning for lokalisering av tunnelen og munningene. Statens vegvesen hevder derfor at det trengs to nye år for å finne svarene. Blir dette akseptert, kan de som måtte gå svanger med planer om å bygge nytt, bygge på eller selge, bli nødt til å vente til september 2016 før noe kan skje. Forbudet gjelder alle søknads- og meldepliktige tiltak.

Situasjonen innebærer også at alle som kunne være interessert i å kjøpe hus innenfor det båndlagte området, trolig vil velge noe annet når det henger en trussel om mulig riving om få år. Foreløpig er byggestart satt til 2020.

Oppgitt Tobb-sjef

Torbjørn Sotberg, administrerende direktør i Tobb, er oppgitt over situasjonen. Selskapet har et gryteklart boligprosjekt i Byåsveien 180. På et ledig areal, med all infrastruktur på plass, ønsker Tobb å bygge 11–12 rekkehus, helt i tråd med fortettingspolitikken. Prosjektet kan igangsettes umiddelbart om båndleggingen oppheves. Nå taper i stedet selskapet på årelang forsinkelse.

– Det er umulig å forstå at det skal ta så lang tid å finne ut hvor tunnelen skal komme, sier Sotberg. Han viser til at Vegvesenets arbeid så langt ikke har brakt stedsvalgene særlig nærmere.

– Og nå vil de ha to år til. Det virker som det ikke er fremdrift i saken i det hele tatt. Dette arbeidet burde vært prioritert. Det er ikke i tråd med intensjonene i Miljøpakken å bruke så mye tid, og for Tobb er dette veldig uheldig.

Sotberg mener partene i saken bør sette seg ned å få fortgang på den. Det burde ikke ta lang tid å finne løsningene, kanskje bare noen måneder.

Irriterte politikere

Bygningsrådet skal i dag ta stilling til om Vegvesenet får to nye år. Rådmannen er innstilt på å akseptere det. Blant politikerne er irritasjon over at ting går så tregt. I verste fall kan Byåstunnelen falle ut av Miljøpakken.

– Vi vet fortsatt ikke om det blir tunnel med ett eller to løp, sier Venstres kommunalråd Jon Gunnes. – Blir det to, kan kostnadene bli så store at Miljøpakken sprekker og vi må finne andre trafikkløsninger i området.

Trolig blir tunnelen et fylkesveiprosjekt. Det betyr at det finansielle grunnlaget er tynt i forhold til om tunnelen var et riksveiprosjekt.

– Med de trafikktallene vi har, ville det uten tvil blitt to løp som riksveiprosjekt. Som fylkesveiprosjekt er dette helt usikkert, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen. På grunn av mye usikkerhet ser han ingen grunn til å endre på fremdriftsplanen som tilsier valg av påhuggssteder i løpet av våren 2016. Da kan man komme i gang med bygging i 2020 og åpne tunnelen i 2024.

Gunnes tror at et krav om to løp vil skrinlegge hele tunnelprosjektet på grunn av rammene i Miljøpakken. Han kan akseptere ett års forlengelse. Da bør man i alle fall være kommet så langt at flere av de båndlagte arealene kan friskmeldes.

– For meg vitner det om arroganse fra veietaten at så lite har skjedd i de to årene som er gått.

Bygningsrådet vedtar trolig i dag å forlenge byggeforbudet med ett år.