Det er den nye sykkelveien på strekningen Rotvoll - Leangbrua det dreier seg om.

Fungerende ordfører i Trondheim, Geir Waage (Ap), nøler ikke med å bruke begrepet «skandale» om det som har skjedd. Han har fått med seg formannskapet på kravet om at det må redegjøres i detalj for hva som har foregått. Ut fra denne kunnskapen skal formannskapet tirsdag 2. september ta stilling til om prosjektet kan videreføres.

Rammen smadret

Bakgrunnen er at bystyret i Miljøpakkens handlingsprogram la en ramme på 25 millioner kroner for prosjektet. Før ferien ble det kjent for administrasjonen i kommunen at kostnadene var kommet opp i 40 millioner. Dette ble akseptert av administrasjonen, som imidlertid ba om at det ble satt i verk kostnadsreduserende tiltak. Svaret på dette er at prosjektets kostnadsside nå er oppe i utrolige 58 millioner.

Da ordfører Rita Ottervik fikk høre dette mandag kveld, forlangte hun umiddelbart en orientering i formannskapet. Den kom i gårsdagens møte der både prosjektleder i Statens vegvesen for E6 Trondheim-Stjørdal, Harald Inge Johnsen, og leder av Miljøpakken, Henning Lervåg, deltok.

Provosert

Waage, som håndterte klubba i både Otterviks og varaordfører Knut Fagerbakkes fravær, ble voldsomt provosert over det han fikk høre.

– Bystyret har lagt en økonomisk ramme for prosjektene i Miljøpakkens handlingsprogram. Hver ekstrakrone som går til sykkelveien, må tas fra de andre prosjektene på listen. Jeg ønsker at sykkelveien bygges, men ikke for enhver pris.

Waage lurer på om man i vissheten om at bompengene renner inn, står i fare for å bli mindre kritisk til pengebruken i Miljøpakken.

– Vi konstaterer at fra mai til august er kostnadene økt fra 25 til nesten 60 millioner. Her må det være mye dårlig forarbeid. Det er også betenkelig at administrasjonen aksepterte 40 millioner.

Waage vil nå vite hva som har skjedd i saken. En redegjørelse må legges frem i formannskapets neste møte. Saken skal belyse hvilke tiltak som kan gjennomføres for å redusere kostnadene. Saken skal også omfatte en analyse av de økonomiske konsekvensene ved å avslutte hele eller deler av prosjektet umiddelbart.

17 millioner brukt

Prosjektleder Harald Inge Johnsen sier det pr. dags dato er brukt ca. 17 millioner i prosjektet som utvikles i nær kontakt med E6 Øst. Han vil ikke si hvilke konsekvenser det vil få om prosjektet stanses. En rekke kontrakter er inngått, og det er fare for erstatningssøksmål om avtalene brytes. Bygging av brua over Leangen Allé er i full gang, mens entreprenøren som skal bygge bru over Haakon VIIs gate har fått varsel om mulig stans. Tiltak blir gjennomført for å redusere kostnadene

Johnsen sier de nevnte 25 millionene refererer seg til et enklere prosjekt som forelå for fire-fem år siden. Beløpet 40 millioner var kjent før ferien, og Johnsen beklager at det ikke ble opplyst om dette. Økningen skal skyldes at det i utgangspunktet dreide seg om entreprisekostnader. Dermed uteble en rekke poster fra totalsummen, blant annet moms.

Sterkt beklagelig

Geirmund Lykke (KrF) sier det er sterkt beklagelig at prosjektet får en slik kostnadssprekk.

– Det er ikke første gangen vi opplever dette. Vi har vært nødt til å holde oss for nesen og dekke kostnadsvekst tidligere. Her har kostnadskalkylen bystyret har fått seg forelagt, vært fullstendig feil. Vi må nå få en kvalitetssikring av gjenværende prosjekter i handlingsprogrammet. Mangler det moms på flere prosjekter?

Lykke ble den eneste i formannskapet som gikk imot formuleringen om mulig stans i prosjektet, helt eller delvis.

– Det blir et nederlag hvis sykkelveien blir stående halvferdig. Da har vi kastet pengene rett ut av vinduet. Vi må barbere prosjektet mest mulig, men vi kan ikke avslutte det.

Det er nå opp til politikerne å ta stilling til sykkelprosjektets videre skjebne. Supersykkelveien fra Rotvoll til Strandveiparken beregnes ferdig innen 2025. Samlede kostnader er anslått til 171 millioner kroner. Men det var i juni.