Etter havariet kan kommunene Namdalseid og Namsos gå glipp av veiinvesteringer for bortimot en halv milliard kroner.

Veiprosjektet på fylkesvei 17. mellom Steinkjer og Namsos hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner og har vært det største veiutbyggingsprosjektet i Nord-Trøndelag under planlegging. Det er mulig at kommunene Steinkjer og Verran, sammen med Nord-Trøndelag fylkeskommune, velger å gå sammen om å videreføre et bomveiprosjekt på egen kjøl for en ny vei med bru over Beitstadsundet. Et slikt prosjekt er kalkulert til 1,5 milliarder kroner totalt.

Det var et kommunestyremøte i Namsos som for en uke siden satte hele bomveiprosjektet i spill. Namsospolitikerne stilte krav om at det må bygges vei utenom Namdalseid sentrum. I tillegg ble det stilt et krav om at en bomstasjon mellom Bangsund og Namsos måtte utelates. Vedtaket ble oppfattet som et ultimatum. Etter et timelangt telefonmøte i styringsgruppen for prosjektet mandag formiddag, ble det klart at veien videre ikke førte frem.

Beklager havariet

Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tor Erik Jensen, er den første til å beklage at prosjektet har havarert. Han fremholder at fylkeskommunen hele tiden har opptrådt som en aktiv og positiv medspiller, men at det er ordførerne i Steinkjer, Verran, Namdalseid og Namsos som ikke har klart å komme til enighet om selve bompengeordningen.

– Hvor sikkert er det at den sørlige delen av veiprosjektet blir videreført?

Det vil være opp til fylkestinget å avgjøre. Statens vegvesen fortsetter planarbeidet slik at fylkestinget skal ha et så godt beslutningsgrunnlag som mulig når saken kommer til behandling. Alt planarbeid nord for Sprova blir stoppet.

Fylkesråden påpeker at tre prosjekt som allerede er påbegynt i den nordlige delen vil bli fullført, men uten bompenger. Det gjelder utbedring av Bangsund-svingene, gang og sykkelvei ved Spillumshøgda og ny bru over Årgårdselva i Namdalseid. Her må fylkeskommunen ta hele regningen. Uten bompenger blir det en merkostnad på ca. 100 mill. kroner.

– Det vil gå ut over andre prosjekter som er inne i fylkesveiplanen, sier Jensen.

Aksepterte ikke kravene

Steinkjer ordfører bjørn Arild Gram uttalte til Trønder-Avisa etter telefonmøtet sist mandag at han «ikke orket å bruke flere kalorier på den strekningen». Namsosordfører Morten Stene har sagt både til Namdalsavisa og Trønder-Avisa at han er lite glad for å bli utpekt som syndebukk, samtidig som han har uttrykt bekymring for det fremtidige samarbeidsklimaet mellom kommunene.

Namdalseids ordfører Steinar Lyngstad har vært skeptisk til prosjektet, særlig løsningen i sør og betalingsmodellen. Så sent som på møtet i styringsgruppen 25. juni gikk han god for status i planarbeidet. Lyngstad sier han ikke markerte motstand fordi han har erfart at kritiske røster har møtt liten forståelse.

– Min skepsis har vært kjent. Som representant for kommunen i en styringsgruppe har jeg ikke mandat til å binde opp et helt kommunestyremøte. Min oppgave er å ivareta kommunens interesser og bringe saken til politisk behandling, sier Lyngstad.