Klikk på grafikken for å se den i større format.

I utgangspunktet skulle det anlegges ca. 1600 meter nye fortau i Asbjørnsens gate og Tyholtveien boliggatene.

Planen ble lansert i 2011, og totalt skulle det brukes ca. 50 millioner kroner fra Miljøpakken på prosjektet som også omfattet fortau i Kong Inges gate, Bregnevegen og Lillebergvegen.

Men inngrep i private hager er svært kontroversielt fordi det kan bety at innkjørsler og plener må kuttes, hagemurer rives og hekker og trær sages ned.

Innspill

På Tyholt klarte beboerne å påvirke Trondheim kommune til å endre planene. Beboernes innspill om enveisregulering i As-bjørnsens gate og Tyholtveien ble først avvist, senere etterkommet og utvidet til å gjelde de fleste boliggatene i området. Dette for å unngå at enkelte gater blir for mye belastet av biltrafikk som må velge alternative ruter for å komme frem.

Målet med planen har vært å anlegge tre meter brede fortau for å sikre myke trafikanter både sommer og vinter. Brede fortau skal også tjene som snølagrings-plass. Trafikk i bare én retning krever ikke samme gatebredde som toveis trafikk. Og gir tilsvarende mindre belastning for beboere som må avstå grunn på egen eiendom.

Prioritert

Både Asbjørnsens gate og Tyholtveien blir i Skoleveirapporten fra 2007 omtalt som uoversiktlige, bratte, smale, delvis uten fortau – og med stor trafikk. Begge gatene er skoleveier og dermed høyt prioritert med tanke på trafikksikkerhetstiltak.

Marte Løvik (Sp), leder av oppvekstkomiteen, var én av flere som sto bak forslaget som fikk enstemmig tilslutning i bystyret for ganske nøyaktig ett år siden. Forslaget ble lansert etter en lang prosess der politikerne var svært uenige. Administra-sjonen var i utgangspunktet ikke innstilt på enveisregulering i det hele tatt. Dermed var det fare for at inngrepene i de private hagene i området kunne blitt betydelige.

Enveisregulering i Tyholtveien og Asbjørnsens gate ble etter hvert akseptert. Men da måtte det andre tiltak til for å unngå at uønsket trafikk ble flyttet inn i sidegatene. Enden på det hele var et omfattende forslag om enveisregulering av en rekke gater som både administrasjonen, politiet og til sist politikerne sa ja til.

Takknemlig

– Folk i området har takket meg for at vi gjør dette. Vi ønsker en tryggere tilværelse for barna som bor der. Det mener vi denne ordningen bidrar til, sier Løvik.

Hun tviler på om beboerne langs de nyregulerte, enveis-kjørte gatene vil oppleve at trafikken øker.

– Noen bilister vil velge å kjøre annerledes enn før. Det må vi regne med. Men med trafikk i bare én retning, tar vi i utgangs-punktet bort halvparten av dagens trafikk som går i begge retninger.

Løvik understreker at enveisreguleringen på Tyholt er et enkelt tiltak som kommunen kan gjennomføre raskt og rimelig.

– Hvis vi hadde beholdt toveis trafikk i disse boliggatene, og samtidig anlagt tre meter brede fortau og snølagerplass, ville vi pådratt oss en rekke eksproprieringssaker. Det ville blitt meget kostbart for kommunen og trolig i praksis stoppet hele planen.

- Fører til mer trafikk, ikke mindre

– Det var et sjokk å åpne brevet, sier Åslaug Bysveen som bor i Høilivegen – en av gatene som vil få kun én kjøreretning. Det har vært planlagt gang- og sykkelsti langs Tyholtveien i lang tid. Men at det kom ti enveisregulerte gater med på kjøpet, kom som en stor overraskelse på beboerne i nabolaget.

– Det står at enveiskjøring innføres i tilstøtende veier for å hindre trafikkvekst. Det er minst fire smale og uoversiktlige grusveier, uten fortau, som vil få en stor ekstra belastning etter en slik omlegging, mener Bysveen.

- Tragisk for nabolaget

Hun og mannen har telt omkring 150 hus som befinner seg innenfor området hvor enveiskjøring skal etableres. De fleste husene er to-, tre- og firemannsboliger. Til sammen bor det mellom 1200–1500 mennesker her.

– Dette er tragisk for nabolaget! Når det i sum blir mer trafikk på grunn av omkjøring, har vi ikke oppnådd hensikten. Og det ser ikke engang ut til at vi har lov til å innklage vedtaket, sier Bysveen.

Får lang vei

Det er folk i nabolaget som må kjøre rundt tre-fire kvartaler for å komme til barnehagen som ligger 300 meter unna. Andre må kjøre Tyholt rundt for å komme seg hjem fra butikken. En gressløkke ved Høili Plass, det nærmeste friområdet hvor unger leker, vil kunne få tyngre gjennomgangstrafikk.

– Selv om enveiskjøring i vår gate nok kan lette trafikken forbi vårt hus, er dette meningsløst for nærmiljøet, sier Bysveen. Flere forbipasserende i Høilivegen sier seg enige og er oppgitte over at de ikke har blitt hørt i saken.