Norsk Elbilforening har sett på antall elbiler per tusen innbyggere.

Blant de 20 kommunene med høyest elbil-tetthet ligger kommunene Skaun, Rissa, Malvik og Klæbu på henholdsvis fjerde, femte, sjuende og tolvteplass. Aller høyest rager Finnøy utenfor Stavanger.

– Mange bruker elbil til og fra jobb i Trondheim, og sparer kanskje 50 000 - 60 000 kroner i året, alt etter hvor de bor, sier Ståle Langolf, leder av Trøndelag Elbilforening.

Forlik på 50 000 elbiler

Langolf eier tre elbiler - to Buddyer og en Nissan Leaf, bor på Nardo i Trondheim og jobber på Østre Rosten. Selvfølgelig kjører han elbil.

Ifølge klimaforliket på Stortinget fra 2012 skal alle incentivene ved kjøp og bruk av elbil beholdes ut 2017 eller til det er registrert 50 000 elbiler i Norge. Langolf tror vi allerede i mars vil ha nådd tallet på 50 000 elbiler.

– Og da forsvinner fordelene i tur og orden?

– Ikke om vi skal nå klimamålet om at 30 prosent av bilparken skal kjøre på elektrisitet innen seks år, slik myndighetene har bestemt. Det er heller ikke kommet lekkasjer fra statsbudsjettet for 2015 om at én eller flere incentiver skal fjernes, sier Langolf.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening, mener 50 000 solgte elbiler bare er et første delmål.

– At det blir enda flere elbiler er ønsket politikk for å redusere utslippene av helseskadelige avgasser, støy lokalt og klimagasser globalt,  understreker  hun.

Les også: Elbil-eiere sparer 78 millioner i året

En tedobling i salget

Bu mener elbil-politikken må fortsette til minst 2020. Da vil elbilen stå på egne bein. Ved utgangen av august var det så langt i år registrert 12 449 nye elektriske drevne personbiler i Norge, nærmere en tredobling fra året før. Det ruller nå over 34 000 elektriske personbiler her til lands.

Den forholdsvis dyre Tesla Model S har 27,6 prosent av markedet, tett fulgt av Nissan Leaf med 27,1 prosent.

Langolf tror ikke salget av elbiler vil flate ut, fordi folk frykter det skal bli dyrere å kjøpe og bruke elbil. Tvert om tror han elbilene vil ta stadig større markedsandeler. Ikke minst etter at også VW Golf nå fås som elbil.

– Mange frykter de vil gå tom for strøm, noe jeg selv har aldri har opplevd. Du må planlegge turen godt, også de som har bensin- eller dieselbiler opplever å gå tom for drivstoff.

I Oslo klager bussjåfører over de mange elbilene i kollektivfeltene på E18. Men skal elbilene tilbake til de ordinære kjørefeltene, vil køproblemene bare bli større. I Trondheim er det ikke meldt om klager på elbiler i kollektivfelt.

Les også: Slår tilbake mot elbil-kritikken

Kjemper for elbilen: Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener elbil-politikken må fortsette til minst 2020.