– Jeg trodde jeg skulle bli helt ør i hodet av alt bråket i barnehagen.

Men det har ikke Hans-Jørgen Leksen blitt etter en uke i Ila barnehage. Han tror det er fordi de ansatte kan dette med å holde orden og struktur.

Kjenner alle

Når Hans-Jørgen Leksen kommer inn døra på Ila barnehage, stimler ungene rundt ham. Til daglig er han rektor på Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Nå har han hatt en full arbeidsuke med barna på avdelingen Hjorten, mens andre styrer barnehagelærerutdanningen.

– Jeg lærte navnene på alle barna på avdelingen første dag. Da var jeg på tidligvakt og tok imot alle da de kom. Det er viktig å kunne navnene slik at jeg slipper å omtale noen som du i den hvite genseren.

Han har vært lærer i videregående skole, dekan på Høgskolen i Sør-Trøndelag (Hist) og jobbet med administrasjon i Hist. Men han har aldri jobbet i barnehage.

– Da jeg begynte som rektor på Dronning Maud for et år siden, hadde jeg bestemt meg for å ta en utplasseringsuke i en barnehage, og nå er jeg her.

Politiattest og taushetsløfte

Før denne uka har han skaffet seg politiattest og skrevet under på taushetsløfte, akkurat som praksisstudentene. Etterpå skal han skrive det han kaller for et refleksjonsnotat om erfaringene sine denne uka.

– Denne uka har jeg erfart at ungene er tillitsfulle og gjerne vil ha kontakt. Jeg har erfart mye glede. Og jeg har erfart at de som jobber her er veldig dedikerte. De trivs med jobben sin og er engasjerte. Det er tydelig at de ansatte syns de har en givende jobb. Men han har også sett verdien av tydelig styring fra de ansatte. Leksen forteller at han første dag så noen jenter som rutsjet bortover gangene, og sa «tøft» til dem. Da sa den pedagogiske lederen at vi ikke springer i gangene her. –Slik har jeg sett at kombinasjonen av erfaring og utdanning er viktig for å skape orden og struktur.

Gjør barnehagen bedre

Ståle Skagen er sikker på at besøket gjør barnehagen bedre.

Han er pedagogisk leder i Ila barnehage, og er opptatt av å ha tid til å snakke om hva de driver med i barnehagen.

– Denne uka med besøk av rektor på Dronning Maud har vi naturlig nok snakket og reflektert over det vi driver med. Det gjør oss til en bedre barnehage, sier han.

Skagen forteller at han ble utrolig glad da han fikk vite at Hans-Jørgen Leksen kom på besøk en hel arbeidsuke.

Får vise fram hverdagen

– Nå har vi hatt muligheten til å vise fram hverdagen vår. Skagen tror at Leksen gjennom en hel uke i Ila barnehage har fått kjennskap til noe av grunn-nerven der. Han er stolt over Ila barnehage som er landets tredje eldste barnehage, og i 2010 rundet 170 år. Selv har Skagen jobbet i barnehage i over 20 år, og er nå pedagogisk leder for avdelingen Hjorten.

– Gjennom dette besøket blir sett med andre briller. Slik har vi muligheten for å endre og fornye oss. Skagen er opptatt av at det er vanskelig å finne tid og rom til refleksjon i en travel hverdag. Men med dette besøket har det kommet naturlig.

– Det er bra for oss, sier Ståle Skagen.

Bedre til å stille de gode spørsmålene

Det er sangstund i barnehagen,. Barna har satt seg godt til rette på gulvet, og noen på fanget til den populære vikaren Hans-Jørgen når de synger om hjulene på bussen. –Denne uka gjør meg bedre i stand til å kommunisere om hva som er viktig og mindre viktig. Etter dette kan jeg i større grad stille gode spørsmål i fagmiljøet, sier han og legger til at han er livredd for å være dilettant. –Jeg vil ikke være en som later som om jeg kan noe jeg ikke kan.

Mandag er det tilbake til rektorhverdagen. Da skal på strategimøte med kunnskapsdepartementet.

Rektor Hans-Jørgen Leksen, Dronning Mauds Minne Foto: jens petter søraa
Hjulene på bussen: Hans-Jørgen Leksen med Fedha og Rahf i fanget samlet til sangstund. Foto: jens petter søraa