Mens byens syklister kan glede seg over en ny rask og lenge etterlengtet rute mellom byens vestkant og Brattøra, får byens befolkning en vakker promenade med enestående nærkontakt med Trondheimsfjorden.

Det nye anlegget til 120 millioner kroner, fullfinansiert av Statens vegvesen, binder sammen gang- og sykkelveien langs Nordre avlastningsvei med Skansen og Ila.

– Vi antar at promenaden, som går på yttersiden av gang - og sykkelveien, vil bli like attraktiv enten det er gnistrende sol eller ruskevær, sier kommunikasjonsrådgiver Emilie Gynnild i Statens vegvesen.

Ny park ved brua

Nærmest den nye svingbrua, som er den første i sitt slag i Norge på 50 år, er det bygget en liten park med muligheter for alt fra bading, fisking og grilling til skating, basket og volleyball. En 800 kvadratmeter sandstrand har egen badetrapp ut i fjorden.

– I planleggingen har vi tatt hensyn til ønsket fra Trondheim kommune om å gjøre park- og friområdet mest mulig attraktiv for byens ungdommer. Vi har bevisst valgt bredde og utforming som gjør det mulig å skate oppe på murene. Vi håper også muligheten til å spille basket eller volleyball tett ved fjorden skal gjøre det spennende å komme hit for ungdom, sier prosjektleder Maryann Tvenning fra arkitektkontoret Pir II.

Den nye svingbrua over Skansenløpet er et resultat av en langvarig dragkamp mellom Riksantikvaren, Trondheim kommune, Jernbaneverket og Statens vegesen. I de opprinnelige planene skulle sykkelveien gå på utsiden av Skansen jernbanebru, men Riksantikvaren stanset planen ut fra antikvariske hensyn.

Løsningen ble en egen fem til åtte meter bred svingbar gang - og sykkelbru over Skansenløpet som skal åpnes samtidig med jernbanebrua for båter som skal inn og ut av kanalen. Det er 40 meter av brua som blir åpnet sidelengs og ikke vertikalt.

Stenger aldri i rushtrafikken

Statens vegvesen lover at svingbrua over Skansenløpet alltid skal være åpen i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.

– Vi har satt av romslig tid om morgenen og ettermiddagen slik at syklister og fotgjengere skal kunne krysse Skansenløpet uten å måtte tenke på om brua plutselig skal bli stengt på kort varsel.

Om morgenen vil brua være åpen for syklister og fotgjengere mellom klokken 06.35 og 10.05 og om ettermiddagen fra klokken 13.35 til klokken 17.40. Utenom disse tidspunktene vil brua bli stengt med jevne mellomrom for å slippe forbi passerende båter i om lag 15 minutter, forteller byggeleder Leif Arne Hafstad.

Fjernstyres

Den første tiden blir stengningen av brua utført manuelt, men senere skal driften av brua fjernstyres fra Vegtrafikksentralen. En samtidig åpning av Skansen jernbanebru skjer i samarbeid med Jernbaneverket.

– Vi bruker kamera- og lyd-overvåkning slik at vi er sikre på at ingen befinner seg på brua når den svinges åpen. Stengningen blir varslet med lys- og lydsignaler, og brua blir fysisk stengt med bom på begge sider, sier Hafstad.

Fotgjengere og syklister på Brattørasiden får varsel via et informasjonsskilt fem minutter før stengning.

Sjelden: For første gang på 50 år er det bygget svingbru i Norge. Den nye brua forbinder gang - og sykkelveier på begge sider og gir en sammenhengende rute mellom Ila og Rotvoll. Foto: VEGARD EGGEN
Åpning: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen åpner gang- og sykkelbrua på Skansen torsdag klokken 17.30. Det blir taler, fingermat og underholdning. Foto: VEGARD EGGEN
Dragkamp: Den nye svingbrua over Skansenløpet er et resultat av en langvarig dragkamp mellom Riksantikvaren, Trondheim kommune, Jernbaneverket og Statens vegesen. Foto: VEGARD EGGEN