– Det har skjedd en sykkelrevolusjon i Trondheim, sier rådgiver i Miljøpakken, Roy-Inge Sivertsen.

Nylig sendte Miljøpakken ut trafikktellere som i morgentimene telte syklister og bilister ved 14 skoler rundt omkring i byen. Det gjorde de på samme tid i fjor. Resultatet er både oppløftende og nedslående: Andelen syklister har økt fra åtte til 22 prosent. Men andelen elever som blir kjørt, er stabilt, rundt 20 prosent.

Kjører bil

– Det er veldig positivt at flere sykler, fordi vi ønsker å etablere gode sykkelvaner hos barn. Men det kan se ut som at det er de som tidligere gikk til skolen, som nå sykler. Andelen som kjører bil er den samme som i fjor. Dette er en gruppe som vi ønsker skal over på å sykle eller gå, så her har vi en jobb å gjøre, sier Sivertsen.

Når to av ti elever får skyss til skolen, innebærer det at rundt 1000 elever ved de 14 skolene kjøres.

– Det er mye unødvendig bilkjøring. Foreldrenes egen kjøring er det største trafikksikkerhetsproblemet ved mange skoler, sier Sivertsen.

Lærer bedre

Sivertsen tror at årsaken til sykkeløkningen dels er at bystyret i fjor varslet at skolene ikke kan nekte elevene å sykle til skolen. Mange skoler har hatt regler om at elevene først får sykle fra 5. trinn.

– Budskapet fra politikerne har nok spredd seg, mener Sivertsen som selv har registrert at mange foreldre nå sykler med mindre barn til skolen.

– Vi håper at det skaper ringvirkninger når elevene ser at andre sykler, sier han.

Sykkelstativ

I løpet av de to siste årene har Miljøpakken delt ut stativ til 1680 sykler. De fleste av disse stativene står i skolegårder.

– Hvorfor er det så viktig at elevene sykler?

– Fysisk aktivitet om morgenen er like viktig som frokost. Når barn beveger seg fremfor bare å sitte i en bil, så er de mye mer opplagt og klar for læring. Når flere sykler og går, blir det mindre biltrafikk og tryggere skolevei. Og hvis barna får gode sykkelvaner, tror vi det vil føre til at de ser på sykkel som et naturlig fremkomstmiddel også senere, sier Sivertsen.

Leder i oppvekstkomiteen, Marte Løvik (Sp), var med på å utforme vedtaket om at ingen skoler kan forby elevene i trondheimsskolen å sykle. Nå gleder hun seg over sykkeløkningen:

– Dette er helt fantastisk. All ære til foreldre som nå lar barna sine sykle til skolen, sier Løvik.

Hun tror både skoler og foreldre nå er blitt bevisst på at det er foreldrene som avgjør om barna kan sykle til skolen. Samtidig mener hun det er gjort mye for å trygge skoleveiene.

– Elevene kan ikke få en bedre start på dagen enn at de går eller sykler til skolen. Nå må vi jobbe med å få flere til å droppe bilen, sier Løvik.

Korte avstander

Nasjonalt er det et mål om at 80 prosent av elevene skal gå eller sykle til skolen. Sivertsen mener enda flere bør bruke føttene i Trondheim.

– I en by med så korte avstander, bør vi ha høyere ambisjoner. Med denne tellingen har vi et godt verktøy for å jobbe videre og hjelpe skolene med å øke andelen som sykler og går, sier Sivertsen.

Aktive elever

I fjor syklet tolv prosent av elevene ved Romolslia til og fra skolen. I år er det derimot hele 33 prosent som velger sykkelen.

Rektor ved barneskolen, Åge Johan Holberg, sier de oppfordrer elevene til å være aktive.

– Det er kjekt å høre at flere sykler. Vi ønsker at elevene våre skal være aktive, og vi har både sykler, skiutstyr og skøyter som vi låner ut til dem som ikke har det selv, forklarer han.

– Vi har faktisk ganske mange spreke lærere som sykler til skolen også. Uansett vær. Det kan jo hende elevene blir inspirert av dem, fortsetter rektoren fornøyd.

Åpner for yngre syklister

Ved Romolslia er det i utgangspunktet bare elever fra femte- til syvendeklasse som får lov til å sykle til og fra skolen. Flere av de yngre elevene har følge med foreldrene, men Holberg har åpnet for at også de kan sykle alene etter avtale med foreldrene.

– Vi har en veldig trygg skolevei, men det er likevel først i femte klasse elevene får sykle alene. Det er da de tar sykkelsertifikatet og lærer trafikkregler, sier rektoren.

Sykkelsertifikatet

Kristine Rabben (10) begynte i femteklasse i høst, og hun sykler til skolen nesten hver dag.

– Jeg har nesten bare nedoverbakke til skolen, så det går mye raskere å sykle. Pluss at det er mye artigere enn å gå, sier hun.

Femteklassingen måtte ta sykkelsertifikatet sammen med alle de andre i klassen før hun kunne få ordentlig utbytte av nedoverbakkene hjemmefra og til skolen.

– Det var ingen som strøk på prøven. Vi syklet én gymtime før vi tok sertifikatet, og da gikk vi gjennom alle reglene vi må følge i trafikken. Det var mye å lære, så det var ganske vanskelig å huske alt, sier hun.

Men du har lært det nå?

– Det meste i hvert fall.

Vil sykle mer

Therese Langfjord og Ola Kleiven underviser ved fjerde og femte trinn ved Romolslia. Begge hadde latt bilen stå hjemme og tråkket seg til jobb i går. De forteller at et par av klassene har vært på sykkelturer både i vår og i høst. Elevene er derimot ikke mettet av den grunn.

– Kan du skrive at vi vil sykle mere i skoletiden, sier én av elevene som var glad for å slippe litt av skoletimen denne dagen.

– Ja, det vil vi!

Tre av klassene ved Romolslia fikk førsteplass for å ha flest elever som har gått eller syklet til skolen én uke i oktober. Alle elevene i de tre klassene hadde gått eller syklet hver dag. Foto: VEGARD EGGEN