Etter vendingen saken fikk i bystyret sist torsdag, er de redde for at vedtatt reguleringsplan ikke vil bli tatt til følge. Et klart flertall i bystyret samlet seg om et forslag der omfanget på tiltakene og totalkostnadene skal vurderes på nytt, i dialog med beboerne i området.

Tre meter fortau

- Vi mener det vedtatte prosjektet for gaten er bra. Tre meter bredt fortau og en kjørebane på 5,5 meter er i tråd med vanlig standard. AtB ville ha seks meter, men det ble 5,5.

Et tre meter bredt fortau skal gi plass for snøen som brøytes vinterstid.

- Slik det er nå, med smale fortau fra 1950-tallet, blir snøen brøytet inn på fortauet. Da må ungene ut i veien. Fordi det går buss her, blir det ofte saltet tidlig på dagen. Alle vet at snø som blir saltet er vanskelig å gå i.

Prioritet

De to FAUerne viser til at Kong Inges gate har stått på listen over skoleveier som trenger tiltak siden 2008. De har vært i jevnlig kontakt med kommunen og Miljøpakken om planen og er godt fornøyd med at gaten nå er prioritert og skal rustes opp.

Bystyret ba om at også kostnadene blir vurdert på nytt. Øyasæter har vanskelig for å tro at det kan kuttes særlig mye.

- På meg virker prosjektet ganske skrapet. Det er basert på det vi tror er minimumsstandarder der det er toveis trafikk og buss.

Øyasæter sier det er planlagt utvidete fortau på begge sider ved bussholdeplassen slik at bussen stanser midt i veien, en såkalt timeglassløsning, for å gi økt sikkerhet. Når bussen stopper, stopper også all annen trafikk i gaten.

Flytteproblemer

Nielsen sier at dersom trafikk skal tvinges over i andre gater i området, må det gjøres ting der også. I Paul Fjermstads veg er det også smale fortau, der dette fins.

- Flere beboere langs Kong Inges gate mener seg oversett av kommunens folk i denne saken. Hva mener der om det?

- Vi opplever at samarbeidsprosessene har vært mer omfattende enn vanlig. Det utarbeides en reguleringsplan først, og det er jo ikke sikkert at alle får med seg hva en slik plan innebærer. Etter at selve prinsippet er valgt av politikerne, skjer det en detaljplanlegging. Da kommer de konkrete utslagene av planen mer til syne.

- Vil dere si at dialogen har vært god nok?

- FAU har spilt inn det vi mener er viktigst, nemlig trygg skolevei. Og vi har hatt kontakt med kommunen om risikoen for ungene i Kong Inges gate i flere år. Dette vil vi ivareta. Vi frykter at det kan spore av, men vi stoler på at det til slutt blir en forsvarlig løsning, sier Nielsen og Øyasæter.

Rita: Svært viktig med god dialog

Ordfører Rita Ottervik (Ap) mener det er svært viktig at dialogen mellom kommunens planleggere og berørte beboere foregår på en god måte.

Ordføreren sier dette i kjølvannet av at beboere i Kong Inges gate har følt seg dårlig behandlet av kommunen i forbindelse med planlagt opprusting av gaten. De føler de er blitt ignorert når de har kommet med innspill for å finne løsninger som kan redusere inngrepene på boligtomtene langs gaten.

Venstres kommunalråd Jon Gunnes fant det riktig å stille spørsmål til ordføreren om saken. Gunnes ville vite om det er mulig å tenke seg andre tiltak som ikke krever så store ødeleggelser på privat eiendom. Han mente også det burde ligge til rette for en ny vurdering av tiltakene så lenge arbeidene ikke er påbegynt.

Gode løsninger

Ottervik sier det i denne saken er svært viktig med god dialog og at det blir gjort vurderinger for å finne løsninger som best mulig ivaretar hensikten med tiltaket innenfor de økonomiske rammene som er stilt til disposisjon. Hun understreker at Miljøpakken har en medvirkningsprosess som går langt ut over kravene i Plan- og bygningsloven.

- Resultatet må bli gode løsninger som er til glede for flest mulig og til minst mulig ulempe for dem som blir berørt.

Hun peker på at Miljøpakken har begrensede økonomiske rammer. Mye penger på enkeltprosjekter vil ramme tiltrengte prosjekter andre steder.

I den aktuelle saken skal det være mulig å redusere kostnadene fra 50 millioner kroner til 28 millioner.

Med utgangspunkt i Gunnes' spørsmål ber ordføreren rådmannen fortsette dialogen inn mot naboene for se på tilpasninger.

- Videre bør formannskapet få seg forelagt en sak om hvordan vi håndterer nabointeresser og økonomiske rammer i saken, sier Ottervik.

Opprusting av Kong Inges gate tar til våren 2015. Frem til anleggsstart skal rådmannen vurdere omfanget på tiltakene og totalkostnadene på nytt. I denne prosessen skal beboerne tilbys aktiv deltakelse.

Elevene på Berg skole instrueres av FAU-leder Morten Handberg Nielsen Foto: Kjell A. Olsen
Ved å smalne inn eller enveisregulere Kong Inges gate risikerer man å flytte trafikk over i gater som er enda mindre egnet for det, mener Morten Handberg Nielsen (til venstre) og Per Eero Øyasæter, begge i FAU på Berg skole. Foto: Kjell A. Olsen