– Avslaget står ikke for evig tid - bare til neste vedtak. Vi kommer til å søke om å få bygge på tomta, og legge trafikken gjennom Blomsterbyen, sier styreleder i Studentsamskipnaden, Knut Jørgen Vie, til Universitetsavisa.

– Den mest naturlige adgangen til disse tomtene, er gjennom Blomsterbyen, hevder Vie.

Til Adresseavisen reserverer Vie seg noe, og sier:

- Vi har ikke tatt et standpunkt enda, og vi vil gjøre en faktabasert vurdering av dette der utfallet er åpent. Når vi eventuelt kommer til å søke om å få bygge kommersielle boliger og hva denne planen skal inneholde, er i dag også helt åpent.

Styreleder og administrasjon i Studentsamskipnaden synes ikke det har vært en god prosess i reguleringssaken på Moholt, og dette er bakgrunnen for at de ønsker å få den belyst på nytt. Nå ønsker de å utrede adkomst gjennom Blomsterbyen før det eventuelt søkes om reguleringsplan og byggetillatelse.

Vil ha grundigere vurderinger

– Vi delte utbyggingen på Moholt i to - en for utbygging av studentboligen og en del for de kommersielle boligene. Dette gjorde vi fordi det haster mest med studentboligene, og at det vil ta lengre tid å utrede den kommersielle biten. Men da saken kom opp i bygningsrådet, kom det et forslag over bordet som overhodet ikke var varslet på forhånd, og som førte til vedtaket om at adgangen til de kommersielle boligene ikke kunne skje gjennom Blomsterbyen, sier Vie.

SiT føler at de ble tatt på senga av behandlingen i bygningsrådet.

– Vi mener vi ikke har fått anledning til å legge frem våre synspunkter godt nok i denne saken. Vi vil ha en grundigere vurdering av trafikksikkerheten i området, og få frem de faglige begrunnelsene. Derfor ønsker vi at en tredjepart skal få se på hvilken belastning en boligutbygging vil ha på trafikksituasjonen i Blomsterbyen, sier Knut Jørgen Vie.

-Men vi er enige med beboerne i Blomsterbyen om at løsningen må være trafikkalsk forsvarlig, både fordi vi bryr oss om beboernes liv og helse og fordi vi ikke vil få solgt boliger i et område med farlig trafikk, understreker Vie.

– Vi kan ikke være sikre på utfallet av en eventuell ny behandling, men vi ønsker en skikkelig prosess. Det har vi ikke fått nå. Vår agenda er at vi ønsker å gjøre Trondheim til Nordens beste studentby, sier Knut Jørgen Vie.

Beboere overrasket

Aksjonskomiteen i Blomsterbyen er overrasket over SiTs nye utspill og påstander fra SiTs styreleder Knut Jørgen Vie.

– Vie påstår at adkomst via Blomsterbyen er beste løsning, uten engang å nevne alle innvendingene fra beboerne i området, sier Gørli Kringen.

– Vie sier at SiT vil se på hvilken belastning utbygging og adkomst via Blomsterbyen vil medføre. Beboerne har forsøkt gjentatte ganger å forklare dette for SiT, men er ikke blitt lyttet til, sier hun.

– Vie hevder at beste adkomst til boligene vil være via Blomsterbyen, noe både beboerne og et enstemmig bygningsråd er uenig i. Poenget er at SiT ombestemte seg og ville plutselig dele behandlingen av ny reguleringsplan i to. Dette for å få godkjent bygging inne på Moholt studentby først, og deretter regulere adkomst til privatboligene. Beboerne var redd dette ville medføre at SiT bygde slik under første trinn at de senere ødela for adkomst via Jonsvannsvegen. Bygningsrådet så heldigvis denne sammenhengen, og la føringer for del to da de vedtok SiTs søknad for første del av ny reguleringsplan i området, sier Kringen.

Aksjonskomiteen i Blomsterbyen sier at de er glad for at lokalpolitikerne så dette.

– Vi er glad for at de har lyttet, vært på befaring og satt seg grundig inn i saken før vedtaket, sier hun.

– Også vi vil understreke at vi ønsker å gjøre Trondheim til Nordens beste studentby, men dette tror vi skjer uten at Blomsterby-barna skal betale prisen med stor trafikkøkning i de bratte og svingete gatene i Blomsterbyen, sier Gørli Kringen.

Styreleder Knut Jørgen Vie i Studentsamskipnaden.