Etter mer enn fem års arbeid er den her, kommunedelplanen for selve indrefileten i Trondheim – Nyhavna.

Potensialet er enormt i Nyhavna, som totalt er på 384 dekar. Det er over dobbelt så stort som Nedre Elvehavn. Området blir regnet som et av de viktigste byutviklingsområdene i Trondheim med sin nærhet til Midtbyen.

Åpnes det for boligbygging, kan det bli plass til 2500 av dem. 265 000 kvadratmeter nytt næringsareal er også mulig, avhengig av hvilke byggehøyder man velger. I planen er bebyggelsen i hovedsak fra fem til syv etasjer, med noen tietasjes høyhus på utvalgte steder. I forslaget er slike bygg plassert ved Lademoen stasjon og på Transittkaia.

Utnyttelsesgraden er i planen satt til 200 prosent. Til sammenligning er utnyttelsesgraden på Nedre Elvehavn ca. 190 prosent. Fordelingen mellom bolig og næring er 60/40. Dette kan gi opptil 10 000 nye arbeidsplasser.

Det blir foreslått å tillate dagligvarehandel på inntil 2000 kvadratmeter. Kostnadene til offentlig infrastruktur er anslått til 743 millioner kroner.

Vil ta tid

Men det vil ta tid. Flere av bedriftene i bydelen sitter med langvarige festekontrakter. Den lengstlevende utløper i 2079.

– En kommunedelplan løser ikke opp disse kontraktene, sier havnedirektør Wollert Krohn-Hansen og presiserer at planen er kommunens, mens Trondheim Havn er den store grunneieren.

Og havna i Trondheim skal bestå, selv om Nyhavna gradvis blir en integrert del av byen. Cruisetrafikk, passasjertrafikk, Hurtigruta og frakt av byggevarer som sement er varige oppgaver for havna i Trondheim. Tilgangen til havn for lossing og lasting skal beholdes.

Kjerneoppgavene ivaretas

Trondheim Havn har vært involvert i arbeidet med planen hele veien, og Krohn-Hansen mener at forutsetningene for havnas kjerneoppgaver er blitt ivaretatt. Sentralt i dette er spørsmålet om hvor havna i Trondheim skal ligge, og hvor sjørettede og andre bedrifter skal etablere seg om de må flytte.

– Det er et politisk ansvar å legge til rette for arealmessige alternativ. Skal noen vekk, må det finnes et nytt sted. Den interkommunale arealplanen er laget for slike betraktninger. Men dette er ikke enkelt. Det er mye som må på plass før kommunedelplanen kan gjennomføres. Og ting må gjøres i riktig rekkefølge. Klattvis utbygging har ikke byen råd til.

Langsiktig plan

Prosjektleder bak planen, Per Arne Tefre, sier at det er lagt vekt på de forhold havnedirektøren peker på og at planen må ses på i et langsiktig perspektiv.

– Trondheim Havn har et spesielt ansvar for de bedriftene som tar inn varer over sjø. Løsningen for disse finnes ikke på Orkanger (Der Trondheim Havn IKS er i ferd med å utvide havnearealene. red.anm.). Alternativene kan være Pir 2 og Ila der det kan bli mer intens bruk av havneanleggene.

Tefre har tro på at transformasjonsprosessen i Nyhavna kan foregå mens det fortsatt er havnevirksomhet der. Omformingen kan starte i sørøst og utvikle seg nordover langs Strandveikaia.

Mer modent

– Jeg oppfatter at området er mer modent for å starte byomformingsprosessen nå, sier Tefre. Han ser for seg en etappevis utvikling av området og tror innslaget av boliger kan komme i den nordlige delen av havneområdet. Etter at prosjekt Renere Havn er gjennomført i 2016, kan kanskje boliger og annen virksomhet leve sammen i området rundt Dorabassenget. Det synliggjøres i planen hvordan det er mulig å bygge boliger i Nyhavna.

De viktige krigstidsminnene i Nyhavna skal tas vare på. Ubåtbunkerne Dora 1 og 2 er verneverdige. Det er også de to spissbunkerne på Ladehammerkaia.

En undersøkelse for noen år siden viste at det er sysselsatt ca. 1800 personer i bedriftene hjemmehørende i Nyhavna. Samlet omsetning var ca. fem milliarder kroner. Av 56 bedrifter som svarte, oppga seks at de ville avvikle om de ble tvunget til å flytte. 15 bedrifter får hele eller deler av varebeholdningen inn med båt. Ti bedrifter opplyser at de sender varene med båt. Sentrale bedrifter innenfor byggvare, sement og betong holder til i Nyhavna.

Hensikten med kommunedelplanen er å sikre overordnede, langsiktige strategier og rammer for omdanning av Nyhavna fra industrihavn til sentrumsformål, samtidig som de langsiktige behovene for havnevirksomheten blir ivaretatt.