Lurer bak busken: Her et sted i Bjugn har mange blitt tatt i radakontroll. Foto: Tomas Kothe-Næss

– Det er i hovedsak fart som er årsaken til førerkortbeslagene. 822 sjåfører har mistet førerkortet så langt i 2014, og det er en økning fra året før, sier distriktssleder Per Einar Hollum i Utrykningspolitiet i Midt-Norge.

Hollum trekker frem at fart også er den viktigste risikofaktoren for ulykker. Han mener det er viktig å få tatt ut disse sjåførene av trafikken.

Menn i arbeid er verst

– Personer som velger å kjøre i hastigheter som kvalifiserer til beslag representerer en risiko med sin adferd både for seg selv og andre veifarende.

– Hvem er verstingen i trafikken?

– Det er ingen grupper som skiller seg ut veldig ut, men vi tar en del næringsdrivende som setter seg i en vanskelig situasjon når de mister førerkortet for en periode. Jeg er betenkt over at de ikke er mer påpasselig med å holde seg innenfor fartsgrensen når de er så avhengig av førerkortet for å kunne utføre arbeidet sitt. Det er kostbare sekunder å spare, og de som bruker veien som arbeidsplass bør også være opptatt av trafikksikkerhet.

Hollum har ikke gode tall på om menn er verre råkjørere enn kvinner, men viser til at 70 prosent av de hardt skadde og omkomne i trafikken er menn.

Flere mister lappen

Det er nesten 50 flere førerkortbeslag i 2014 enn året før. Det til tross for at mange også varsler andre trafikanter om fartskontroller på sosiale medier eller har fartskontrollvarsling på mobilen. Hollum tror det kan være årsaken til at mange gjennomreisende blir tatt, mens lokale sjåfører oftere slipper unna.

– I mindre samfunn skjer det nok oftere varsling på sosiale medier enn ellers, tror Hollum.

– Og hvilke områder i Midt-Norge råkjøres det mest?

– Det er hele distriktet. Våre resultater er litt avhengig av hvor vi opererer og hva vi har fokus på, men generelt kan vi si at i områder hvor det er en del gjennomgangstrafikk får vi mange førerkortbeslag på fart.

Hollum trekker likevel frem E6 og fylkesvei 17 i Nord-Trøndelag, E6 i område ved Oppdal i Sør- Trøndelag og en del av de viktigste innfartsveiene på Møre. Fosen blir også nevnt blant områdene der førerkortene sitter løst. Over førerkort er beslaglagt her i 2014, og det er særlig i 60-sonene ved Gjølga i Bjugn og i Skaugdalen i Rissa at politiet tar flest.

– Vi har en egen ukepatrulje på Fosen, og det jobbes godt her. Det er også viktig at sjåførene viser hensyn på strekninger med stor jordbruksaktivitet på begge sider av veien. Bønder har opplevd mange farlige situasjoner mens de er i arbeid, sier distriktssleder Per Einar Hollum.

Viktig med trafikk-sheriff

Seniorforsker Dagfinn Moe på Sintef har jobbet mye med trafikksikkerhet, og han er overbevist om at utrykningspolitiet spiller en viktig rolle for trafikksikkerheten.

– At utrykningspolitiet er til stede langs midtnorske veier er helt avgjørende, ikke bare for trafikksikkerheten. Ved at de er ute med et våkent blikk på veiene skanner de også annen type kriminalitet. Kontrollene har betydning, og det er viktig å ha en sheriff i trafikken. Folk har respekt for det, mener Moe.

Aksepterer litt over

Han mener at alle som ferdes i trafikken fra tid til annen observere situasjoner på veien der de engasjerer seg, og gjerne skulle sett politi oftere til stede.

– Hva er egentlig folks oppfatning av fartsovertredelse som kriminell handling?

– Det er forsket en del på dette. På lave hastigheter, som 30 km/t, er det ikke aksept for å kjøre over denne grensen. Dette er et «hellig» område. Innenfor fartsområdet 60–80 km/t ser folk mer fleksibelt på det i forhold til hva som er uakseptabelt. Likevel mener de fleste at det ikke bør gå mer enn 5–10 km/t over fartsgrensen. Stor sett er folk fornøyde og respekterer nivået på fartsgrensene, sier Moe.

– Hva med straffenivået, skremmer det folk fra å råkjøre?

– Prikkbelastningen ble innført for å luke ut verstingene, de som stadig vekk råkjører. Men oppdagelsesrisikoen er lav og få av gjengangerne blir tatt. Jeg mener at for å bedre effektiviteten må risikoen for å bli oppdaget øke.

– Og den typiske råkjøreren er en mann på vei til jobb?

– Når det gjelder små hendelser er også kvinner like ofte representert, mens i mer alvorlig ulykker trer menn tydeligere frem. Det kan vel ha sammenheng med at flere menn liker fart og raske biler, sier Dagfinn Moe.

Ops: Det er for seint å angre på råkjøret når du passerer denne i for stor hastighet. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen