Tellinger foretatt i 2013 og 2014 viser en oppsiktsvekkende utvikling.

I Innherredsveien vest for Persaunevegen har antall kjøretøy pr. døgn sunket fra 16400 til 5600. I Innherredsveien vest for Stadsingeniør Dahls gate ned fra 16 100 til 6700. Og i Innherredsveien vest for Mellomveien ned fra 17 200 til 9200.

Det blir understreket at tellingen i 2014 ble foretatt mens Innherredsveien var stengt for ordinær trafikk øst for Persaunevegen.

Det er etablert faste tellepunkt som kontinuerlig følger trafikkutviklingen på Buran og ved Saxenborg allé.

Vil se på saken på nytt

– Resultatet av disse tellingene vil være avgjørende for hvilken utvikling vi vil ha i Innherredsveien, sier varaordfører Knut Fagerbakke (SV). Som Ottar Michelsen, lederen av Trondheim SV, tidligere har gitt uttrykk for, er Fagerbakke innstilt på å se på saken på nytt.

– I alle fall dersom den faktiske reduksjonen i trafikken er større enn det som var stipulert da vi gjorde vedtaket om superbusstrasé.

Vedtaket kom etter inngående diskusjon blant miljøpakkekameratene. Det endte med fire felt og superbusstrasé fra Bakke bru til Buran. Fra Buran til Rosendal skal det være vanlige kollektivfelt, og videre frem til Sirkus omtrent som i dag.

Færre felt

Fagerbakke sier at dersom personbiltrafikken er vesentlig redusert, kan politikerne komme beboerne i møte ved å redusere antall bil/bussfelt samtidig som god flyt for kollektivtrafikken blir sikret.

– Slik jeg ser det, kan vi oppnå dette også med den vedtatte superbussmodellen. Vi har også muligheten hvis vi ser hele saken på nytt, å få til bedre traseer for syklistene.

Varaordføreren mener bystyret også har muligheten til å innføre trafikkregulerende tiltak i Innherredsveien som ytterligere kan redusere biltrafikken. Han peker blant annet på at trafikk fra Persaunevegen kan bli dirigert mot høyre og inn i Strindheimtunnelen.

Miljøgate

– Gjennomfører vi dette, kan vi få en miljøgate slik beboerne ønsker, og samtidig et godt kollektivtilbud.

Venstres Jon Gunnes signaliserer at også han er innstilt på å se på saken på nytt dersom trafikktallene utvikler seg som tellingene kan tyde på.

Som tidligere omtalt i Adresseavisen, har beboerne nå sendt inn sitt innbyggerinitiativ der de krever medvirkning i saken og en behandling av bystyret basert på prinsippet om miljøgate, med god fremkommelighet for gående og syklende. 954 undertegnet initiativet, mens 300 er tilstrekkelig for at saken må fremmes. Det blir nå vurdert om og eventuelt når den kan fremmes. Det er blant annet et krav at en tilnærmet lik sak ikke er blitt behandlet tidligere i valgperioden.

Midtstilt: Superbusstrasé i Innherredsveien ved Solsiden. Beboere langs gaten mener politikerne har lovt dem miljøgate. Foto: Rambøll
Innherredsveien slik gaten kan ta seg ut med superbusstrasé. Nå tyder nye trafikktall på at det kanskje ikke blir nødvendig med fire felt, bare bussene sikres god flyt. Foto: Rambøll