- Veistandarden er rett og slett en skandale. Jeg er møkk lei og vi kan ikke lenger ha det slik, sier han.

Thun var i går på vei fra Trondheim til Bodø da Adresseavisen møtte ham ved brua i Namsskogan i går. Han ber bare om å få kjøre trygt på den til dels smale Europaveien som snirkler seg gjennom hele Namdalen og til Nordlandsporten.

Farlige situasjoner

– De er for sent på når det snør og for sen når det går over til regn. Da blir det til slutt store iskaker som man ikke greier å få bukt med. Det finnes verken politisk vilje eller vilje i staten til å ta fatt på problemene og gjøre noe med dem, mener Thun.

De som kjører E6 gjennom Namsskogan, er blitt vant med enveiskjørt bru og jernbaneundergang.

– I tillegg er veistandarden ekstrem dårlig. Det er ikke noe rart at folk fra andre land spekulerer på om de kjører på rett vei, sier Thun, som sent i går kveld var tre timer forsinket til Bodø.

– Det er generelt for dårlig vedlikehold. Det er farlig for trafikantene og skaper farlige situasjoner.

Men Thun er ikke bare negativ.

– Det er gjort tiltak, og på de strekningene vi har fått ny vei, er det blitt veldig bra.

Slitedekket løsnet

Veivokter Odd Magnar Nordlund i Veidekke drift og vedlikehold hadde knapt sovet det siste døgnet da Adresseavisen møtte ham ved Håpnesbrua.

– Det er slitedekket på brua som har løsnet, opplyser han.

– Vi ble varslet av en bilist ved 22-tiden søndag kveld. Han mente det så veldig stygt ut på veien og mente trafikken måtte stanses.

Nordlund varslet beredskapsvakta i veivesenet og det ble besluttet å stenge E6 like før midnatt.

– Det var ikke tilrådelig å holde veien åpen. Dekket slapp og det stakk opp store biter. Vi fjernet det vi kunne med gravemaskin før vi fikk lagt på grus midlertidig, opplyser Nordlund.

Det ble sendt en fresemaskin fra Trondheim, men den ankom ikke før sent i går ettermiddag. Da ble hovedfartsåren gjennom Norge stengt i 30 minutter av gangen til arbeidene var ferdig.

Store ismasser

Det var stor vannføring og isgang i de fleste trønderske elver i går. På enkelte steder langs E6 mellom Snåsa og Namsskogan krøp vannet innover åkrene, mens andre steder rant vann i strie strømmer ned fjellsidene og oversvømmet veiene.

Veivokteren sier de har stor kapasitet dersom været skulle endre seg til det verre og flere veier må stenges.

– Vi har flere gravemaskiner og en høvel til rådighet bare i vårt distrikt. Det viktigste for oss er å holde E6 åpen. Det er førsteprioritet, sier Odd Magnar Nordlund.

Skal inspiseres

Kontorsjef Morten Wright Hansen ved kontor for bruforvaltning og beredskap i Vegdirektoratet regner med at det blir en ny hovedinspeksjon av Håpnesbrua i inneværende år.

– Det er ingenting i våre inspeksjoner som tilsier at det som har skjedd med slitelaget i betong på Håpnesbrua skulle være en varslet hendelse. Vi hadde en hovedinspeksjon i 2010, og den rapporten viser noen skader, men dette dreier seg stort sett om vedlikehold uten betydning for bruas bæreevne, forteller han.

Håpnesbrua ble bygd i 1942.

– Dette er ingen problembru med tanke på bæreevne, sier Wright Hansen.

Det finnes verken politisk vilje eller vilje i staten til å ta fatt på problemene, mener trailersjåfør Odd-Leiv Thun.
Veidekket gikk i oppløsning på Håpnesbrua.
– Det var ikke tilrådelig å holde veien åpen, sier vegvokter Odd Magnar Nordlund i Veidekke drift og vedlikehold.