Onsdag formiddag er grupperommene på Øya helsehus fylt med tenåringsjenter fra flere skoler i Trondheim.

– Jentekonferansen er både motiverende og inspirerende. Jeg har lært at det er håp for alle, sier Elise Nygård (17), elev ved Olav Duun videregående skole.

Samlet rundt bord venter jentene spent på rollemodellene de skal ha speed-date med. Rollemodellene er kvinner i ingeniørstillinger og studenter ved HiST. Tiden er kort. Med bare fem minutt på hver rollemodell, skal jentene rekke å trekke ut råd og tips om fremtidige utdanningsmuligheter. Eier av matteundervisnings bedriften, House of math, Fængsrud har klar beskjed til tenåringene.

– Om du ønsker å beherske matte, må du jobbe hardt. Lag mattegrupper, og hjelp hverandre til å bli god i faget. Dessuten er ikke mattegrupper tid for å snappe, sier hun til jentene før hun drar videre, og en ny kvinne trer inn i rommet.

Ønsker kunnskap

I alt 13 rollemodeller haster mellom grupperommene. Elev ved Olav Duun videregående, Anniken Bergslid (16), synes de kvinnelige rollemodellene har vært inspirerende. Samtidig har hun gjort seg tanker om hva som må til for at flere jenter velger realfagsrettede utdanninger.

– Vi må få mer informasjon om hva tekonologiutdanning er, og oppfølging i matte på skole. Det er også viktig at jenter får kunnskap om realfag helt fra ungdomsskolen. Det kan gjøre at flere velger teknologiutdanning, sier Bergslid.

Rollemodellene er eksempler

Dette er andre året HiST arrangerer jentekonferansen. Speed-date med en kvinnelig rollemodell er ett av de nyere påfunnene for at jenter skal lære mer om teknologistudier. Prosjektleder for jentekonferansen, Ragnhild Madsen, sier det er viktig for unge jenter å ha noen å se opp til.

– Mange har en oppfatning om at ingeniørutdanninger er ukule. Vi har utfordring med å formidle ut til jenter hva et yrke innen teknologibransjen går ut på, og hva ingeniørene jobber med. Rollemodellene har spennende jobber, og gjennom dem viser vi hva ingeniører arbeider med, forteller prosjektlederen.

Madsen mener jenter ikke vet om mulighetene ingeniørutdanningene gir.

– For eksempel vil jenter ofte redde verden, og med en ingeniørutdanning får du større mulighet til å drive med bistandsarbeid, forteller hun.

Hun trekker også frem den gode lønnen som et argument for at jenter bør vurdere en ingeniørutdanning.

– Du får utvikle evnene dine, tjene bra og ha det artig. Jentene kan ikke gi alle godbitene til gutta. Jenter bør komme seg inn i ingeniørstillinger, sier Madsen.

Råd: Gründer Vibeke Fængsrud råder jentene til å ha et åpent sinn til matte. Foto: Anette Sivertstøl
Lærerikt: Elise Nygård og Anniken Bergslid er inspirert av jentekonferansen. Foto: Anette Sivertstøl