Nye dieselbiler slipper ut opp til fem ganger mer nitrogendioksid enn eldre dieselbiler, og over 70 ganger mer enn nye bensinbiler.

- De som for få år siden ble oppmuntret til å kjøpe dieselbiler føler seg sannsynligvis snytt i dag, sier Tore Nordstad, rådgiver for miljøenheten i Trondheim kommune.

Nitrogendioksid (NO2) og nitrogenmonoksid (NO) utgjør sammen nitrogenoksider (NOX). Når fossilt brennstoff forbrennes, er det blant annet temperatur og oksygentilgang som avgjør om NOX blir til ufarlig NO eller helsefarlig NO2.

- Eldre dieselbiler slipper ut mye NO og lite NO2. NO er ikke helseskadelig, men vil omdannes til NO2 etter hvert. Gassene fra eldre dieselbiler rekker å spre seg før omdanning, slik at det ikke blir så høye verdiger nær utslippene, sier Nordstad.

Forbud i Oslo og Bergen

Nyere dieselbiler har partikkelfilter, og slipper ut NO2 direkte på grunn av det ekstra forbrenningskammeret i dette lfilteret. NO2-konsentrasjonen langs veiene blir derfor svært høy.

I Oslo og Bergen ønsker man å forby dieselbiler på dager med mye NO2 i lufta. Flere politikere vil innføre forbudet allerede til neste vinter.

- Trondheim ville vært i samme situasjon uten kollektivtilbudet, sykkelsatsingen og andre værforhold, sier Nordstad.

Les på PLUSS: Reneste lufta på 20 år i Trondheim

Les på PLUSS: Pigger verre enn diesel i Trondheim

Ansett som miljøvennlig

Med bensinbiler løses utslippsproblemet på grunn av en treveiskatalysator som omdanner NOX til nitrogen. Nesten 80 prosent av lufta består av nitrogen, noe som er helt ufarlig.

- En treveiskatalysator krever perfekt balanse mellom oksygenet i luften og drivstoffet som skal brennes. Dieselmotorer har imidlertid alltid luftoverskudd. Derfor vil ikke treveiskatalysatoren kunne omdanne NOX til nitrogen og oksygen, noe som betyr at en slik katalysator ikke vil ha effekt, sier Nordstad.

Bensinbilene slipper derimot ut mer karbondioksid (CO2) enn dieselbiler. Dieselbilene var derfor billigere å kjøpe og hadde lavere avgifter da de kom på markedet.

- De var ansett som mer klimavennlige. I tillegg ble de sett på som attraktive fordi diesel er billigere enn bensin. Dieselbilene bruker også mindre drivstoff enn bensinbiler. Dette resulterte i svært mange nye dieselbiler på norske veier, sier Nordstad.

Les også: Dieselbiler ut - miljøbiler inn

Handlet for raskt

Norge er forpliktet til å arbeide for reduksjon av klimagassutslipp. Ettersom dieselbiler slipper ut mindre karbondioksid enn bensinbiler, bestemte norske myndigheter å gi avgiftslette for dieselbiler fra og med 2007. Bjørn Ove Berthelsen, sjefingeniør ved miljøenheten i Trondheim kommune, mener myndighetene handlet altfor kjapt.

- De hadde det for travelt, noe som endte med at de sendte ut helt feil signal til folket. De fleste forsto det slik at dieselbiler var gode for miljøet. Det er klart at mange av dem som kjøpte dieselbiler i god tro den gangen, føler seg lurt i dag, sier Berthelsen.

Les på PLUSS: Biogassregning på 43 mill.

Selv om sjefingeniøren er klar på at nye dieselbiler er miljøverstinger, fraråder han folk å se seg bakover.

- Nordmenn må ikke kjøpe gamle dieselbiler. Bransjen jobber på spreng for å utvikle bedre motorer. Jeg er en teknologioptimist, og tror motorindustrien vil løse NO2-problematikken innen noen år, understreker Berthelsen.

Tore Nordstad, rådgiver ved Miljøenheten i Trondheim kommune, mener det ville vært fare for dieselbilforbud også i Trondheim, dersom det var dårligere kollektivtilbud, mindre sykkelsatsing og andre værforhold her. Foto: Jens Petter Søraa