Snart går mathallen i gang med å finne hvilke produsenter som skal fylle hyllene.

– Det blir en mathall der det serveres mat laget av råvarene i butikken i tillegg til utsalg, sier daglig leder for mathallen, Anne Morkemo.

Lokalene ligger på gateplan i Prinsenskvartalet i Trondheim sentrum. Lokalene er på til sammen 600 kvadratmeter. Spisestedet skal ligge i hallen og i andre etasje i lokalet, mens utsalgsstedene er i første etasje. Det blir i all hovedsak salg av trøndersk mat, men også norske og utenlandske matspesialiteter. Prosessen med å finne ut hvilke produkter som skal på plass i butikkhyllene starter i mars. Da skal mathallen møte produsenter fra hele Trøndelag.

– Produktene må rullere etter sesongene. Det blir for eksempel sesongens grønnsaker og lam om høsten. Det handler også om å finne produsenter som kan levere nok varer, men det skal også være plass til de små produsentene, sier Morkemo.

Ta tiden til hjelp

Målet er å skape en mathall der man kan stikke innom på en mandag like greit som en fredag, og hvor man ikke bare handler til høytidene. Flere som har drevet forretninger basert på salg av lokal mat har tidligere sagt at det er å få nok salg utenfor høytidene og helgene som er en utfordring.

– Alle varene vi selger skal ikke være like eksklusive. Men kundene hos oss vil erfare at varer fra Trøndelag med høy kvalitet koster mer enn lavprisvarer hos butikkjedene. Vi må passe på at vi er spennende og innovative slik at de som er interessert i mat også vil finne oss attraktive. Vi er forberedt på at det vil ta tid for å bygge opp en kundemasse, og jeg er nøktern optimist, sier Morkemo.

Hun håper også at mathallen vil være en attraksjon som turister også vil besøke. Morkemo mener at det er på tide at nordmenn begynner å snakke opp det norske kjøkkenet, også i utlandet.

– Vi må slutte å tro at norsk mat er kjedelig. Det er mange gode norske råvarer som vi kan lage spennende mat av. Vi må også tørre å lage mat av råvarene og ikke bare selge dem til utlandet, spesielt gjelder dette fisk. Når jeg møter turister i Norge så ønsker de å spise det norske og det ekte, sier hun.

Samarbeid med andre

Morkemo vil også samarbeide med andre mathaller rundt om i landet.

– Vi skal samarbeide om utveksling av erfaringer og produkter. Alle trenger ikke å gjøre de samme feilene, men vi kan lære av hverandre, sier hun, og trekker blant annet frem mathallen i Oslo, Stavanger og Tromsø som mulige samarbeidspartnere.

Mathallen skal også tilby mat- og ølkurs til interesserte.

I rute

Mathallen er nå på utkikk etter kunst som kan pryde veggene og som skal gjøre noe ekstra med søylen midt i rommet.

– Vi leter etter lokale kunstnere. Kunsten på søylen tenker vi skal bli som et varemerke eller figur for mathallen, sier Morkemo.

Byggesøknaden og tegningene er levert til Trondheim kommune og Morkemo håper at mathallen kan åpne i juni som planlagt.

– Vi er i rute, men det kan skje ting underveis i byggingen, sier Morkemo.

Daglig leder i Mathallen, Anne Morkemo, mener at de må bruke tid på å bygge opp en kundemasse. Foto: Kjell A.Olsen