Én av fire nordmann velger bilen framfor å gå, sykle eller lignende på avstander under én kilometer.
- Helsedirektoratet er ikke overrasket over tallene. Vi liker det ikke. De bekrefter det vi allerede vet: Aktivitetsnivået i befolkningen er altfor lavt, sier Jakob Linhave, avdelingsdirektør for miljø og helse i Helsedirektoratet.
Les hva fem trøndere sier om egne gåvaner til høyre!
60 000 nordmenn fra hele landet deltok i løpet av 2013 og 2014 i den omfattende nasjonale reisevaneundersøkelsen. Tallene er hentet fra Transportøkonomisk institutt for Statens vegvesen.
Les også kommentaren: Det store treningsparadokset
Litt svett i 30 minutter
Helsedirektoratet anbefaler moderat fysisk aktivitet i 30 minutter hver dag. Bare 30 prosent av befolkningen oppfyller dette minimumskravet. Nesten 25 000 av Trondheims befolkning bor fra 15 minutter til 30 minutters gange fra hjemmet til Torvet i Trondheim. Ved å droppe bilen kan disse oppnå sine 30 minutter bare ved å gå til eventuelle ærender i sentrum. Linhave vet at mange likevel tar bilen.
- Det er urovekkende av 70 prosent ikke oppfyller minimumskravet. Denne samfunnsutviklingen er uønsket fra vår side, sier Linhave.
Helsedirektoratets kampanje «Dine 30» oppfordrer voksne og eldre til å være i moderat aktivitet i minst 30 minutter daglig.
- Vi oppfordrer ikke nødvendigvis befolkningen til å løpe eller trene hardt med kampanjen «Dine 30», men til moderat aktivitet som gjør deg litt svett.
Slik øker sjansen med å bli 85 år med 70 prosent
Linhave understreker at de 30 minuttene kan deles opp i mindre bolker:
- Finn en aktivitet du liker, og beveg deg i ti minutter hver morgen og kveld. Legg inn et timinutt midt på dagen – og du har oppnådd det du trenger.
Gidder ikke klippe plenen
Helsedirektoratet ser på ny teknologi som et problem når det kommer til bevegelse.
- Det sier litt når vi til og med kan få en robot til å klippe plenen. Robotgressklipperne er bare et eksempel på noe som får aktivitetsnivået til å synke. Det er illustrerende når stadig flere går til innkjøp av robotgressklippere og ikke bruker hagearbeid som litt jevnlig sniktrening, sier Linhave.
7 av 10 sørtrøndere mener de er spreke nok
Han håper flere velger sunne alternativer, selv om det ikke er det mest komfortable.
- Mennesker er skrudd sammen slik at vi foretrekker lettvinte løsninger. Vi velger heisen eller rulletrappa i stedet for å gå trappene. Vi velger bilen fordi det er mer komfortabelt enn å gå. Velger du de litt mindre lettvinte løsningene, har du oppnådd «Dine 30», sier han.
«Timinuttersbyen»
- Heldigvis velger åtte av ti føttene på reiser under 500 meter, sier Guro Berge i Statens vegvesen, som er prosjektleder for prosjektet Nasjonal gåstrategi.
- Men tallet synker raskt når man kommer over én kilometer, legger hun til.
Vil bort fra jojoslanking
Vegvesenet jobber for at flere skal bruke føttene, både med tanke på folkehelse og miljø. Berge mener fortetting er et grep for å få flere til å gå.
- Det må bygges tettere i norske byer og tettsteder. I den nasjonale gåstrategien introduseres timinuttersbyen som en visjon. I timinuttersbyen skal det være ti minutter å gå til alt du trenger i hverdagen, sier Berge.
Det betyr ikke at arbeidsplassen må være ti minutter unna hjemmet, men at det må være maks ti minutter å gå til det kollektive transportmidlet som skal ta deg til jobben.
- I de store byene i Europa er halvparten av alle reiser til fots. I Norge skiller vi oss negativt ut. En årsak er helt klart at byene ikke er tette nok, sier Berge.
Berømmer snarvei-satsing
En annen årsak er for dårlig kollektivtilbud. Ti minutters gangavstand til holdeplass og fire avganger i timen regnes som definisjonen på at godt kollektivtilbud.
- Kollektivtilbudet i mange norske byer har forbedret seg stort de siste ti årene, men det er mange steder stort forbedringspotensial den dag i dag. Bedre kollektivtilbud gjør at flere velger å bevege seg mer, sier Berge.
Følg Adresseavisen på Instagram!
Ifølge Jakob Linhave er det vanskelig for Helsedirektoratet å få folk til å lytte til enkle tips og råd.
- En strukturert endring i samfunnet må til. Kommune og stat må jobbe for å få flere nordmenn over på kollektiv transport. Bare ved tilrettelegging av kollektivtrafikken, vil befolkningen bevege seg mer. I tillegg bør mer penger bevilges til gang- og sykkelveier, sier han.
Guro Berge roser Trondheim kommune for satsingen på snarveier. I løpet av 2015 skal kommunen innvie totalt 14 oppgraderte snarveier, med blant annet nytt dekke, belysning og skilt. Den første oppgraderte snarveien ble åpner i februar.
- Det har vist seg at snarveier er ekstremt viktige. Veldig ofte opplever folk at de må gå omveier for å komme seg til et kollektivt transportmiddel, og velger dermed bilen. Det er viktig å opprettholde snarveier som har vært der i lang tid, samt å bygge nye snarveier i nyetablerte boligområder og gjennom bygg, sier Berge.
Også Linhave berømmer Trondheim på visse området:
- Trondheim har allerede kommet langt som gang- og sykkelby. Nasjonalt er det mye mer som skal til, særlig på tettstedet. Det må bli enklere å gå enn å velge bilen.