Partene bak Miljøpakke 2 i Trondheim snakker nå åpent om mulighetene for en Miljøpakke 3. En av de viktige årsakene til dette er at handlingsprogrammet i dagens pakke er underfinansiert.

For nye Sluppen bru har kostnadene økt fra 565 millioner, slik det går frem av handlingsprogrammet, til hele 935 millioner.

Det er også kommet en økning på 100 millioner for E6 Heimdalsmyra-Jaktøien i Melhus. Dette prosjektet er nå beregnet å koste 2,5 milliarder kroner.

Handlingsrommet forsvinner

De økte utgiftene kan vanskelig la seg innpasse i Miljøpakke 2, særlig når pakken også omfatter Byåsen tunnel mot slutten av innkrevingsperioden som går frem til årsskiftet 2023-2024.

Høyres kommunalråd Yngve Brox sier kostnadsøkningen betyr at det handlingsrommet politikerne tross alt hadde, nå blir borte. De kommende forhandlingene kommunen og fylkeskommunen skal føre med staten om de såkalte bymiljøavtalene, kan også bli vanskelige. Poenget her er at for hver krone som settes av lokalt til kollektivtrafikk og sykkelveier, bidrar staten med én krone. Men hvis pengene lokalt må dekke økte kostnader på veiprosjekter, risikerer kommunen å gå glipp av statens bidrag. Man taper på sett og vis to ganger.

Brox sier han frykter at løsningen her kan bli en Miljøpakke 3 og kanskje nye 15 år frem mot 2040 med bompengeinnkreving i Trondheim. Han tror det blir for lite penger til den planlagte opprustingen av Elgeseter gate og Innherredsveien. Og Byåsentunnelen får man neppe til innenfor gjeldende handlingsprogram.

Økte takster

– Et alternativ som så langt ikke er nevnt, er å øke takstene i bomsystemet. 10 kr utenfor rushtid og 15 kr i rushtid kan gi en årlig ekstrainntekt på 100 millioner kroner. Men dette sitter langt inne. Bompengene er en belastning for folk. Men det er mulig staten kan bidra med mer penger.

Brox sier at brua i seg selv ikke er veldig kostbar. Problemet er alt som kommer i tillegg i form av et større veisystem med tilknytninger til E6 i begge retninger, påhugg for Byåsentunnelen m.v.

LES KOMMENTAR: Bomringen kan gjøre det lettere for Rita å vinne valget

– Samtidig er det viktig å gjennomføre tiltak for å redusere støybelastningen for beboerne på Selsbakk. I dag går mye av tungtrafikken opp den gamle Okstadbakken. Den er bratt og sjåførene må ta fart for å komme opp. Å etablere adkomst til E6 på et høyere nivå, vil redusere støyen betydelig.

Brox mener det er mulig å forenkle prosjektene rundt ny Sluppen bru, men det er en risiko for at man sitter igjen med et trafikkbilde der syklister og biler møtes.

Knar prosjektet for lavere kostnader

Statens vegvesen gjør det som er mulig for å redusere kostnadene for den nye brua på Sluppen.

– Selve brukonstruksjonen koster cirka 180 millioner av en samlet sum på 935 millioner. Det er alt rundt brua samt planlegging, prosjektering og grunnerverv som koster penger. I tillegg er det satt av en usikkerhetsmargin på 25 prosent. Det sier Eva Solvi, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, avdeling Trøndelag. Det er veiavdelingen hun har ansvaret for.

Hun sier det er et komplekst prosjekt man skal i gang med i et vanskelig terreng og som gir mer massetransport enn man i utgangspunktet var klar over. Trafikkomlegginger i anleggsperioden er også svært komplisert.

Tunnel kan utsettes

Solvi antyder at tunnelpåhugget for Byåsen tunnel kan utsettes og eventuelt legges til Miljøpakke 3. Enkelte tilførselsveier til brua kan kortes noe ned. Det kan også bli aktuelt å bygge om krysset mellom Byåsentunnelen og den nye brua.

– Men det er ikke mulig å krympe prosjektet og redusere kostnadene til 565 millioner som er avsatt. Foreløpig vet jeg ikke hvor langt vi kommer, men vi må unngå at andre prosjekter i Miljøpakken rammes.

Ottervik: Uaktuelt å skyve på regningen

Ordfører Rita Ottervik avviser at det er aktuelt å skyve regningen for overskridelsene på Sluppen bru og E6 Sør over på en Miljøpakke 3. Der vil det komme flere nye prosjekter. Hun krever nå at Statens vegvesen gjennomgår prosjektet nye Sluppen bru på en grundig måte for å få ned kostnadene.

- Jeg forventer nå også at regjeringen bidrar med midler slik at de nye kostnadene ikke går ut over andre prosjekter i Miljøpakke 2. Dette er et riksveiprosjekt. I tillegg har Statens vegvesen endret sine normaler underveis, noe som også betyr økte kostnader.

Ottervik føler seg langt på vei holdt for narr i saken om ny Sluppen bru. Så sent som i januar i år, var meldingen at det ville bli lite ekstra kostnader. Nå i begynnelsen av mai har kostnadene økte med flere hundre millioner.

– Et alternativ som så langt ikke er nevnt, er å øke takstene i bomsystemet, sier Yngve Brox (H). Foto: Morten Antonsen
Avdelingsdirektør Eva Solvi i Statens vegvesen gjennomgår alle sider ved bruprosjektet Sluppen bru for å redusere kostnader. Foto: Rune Petter Ness