Det sier stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp) fra Sør-Trøndelag, i en kommentar til at Avinor dagstenger Røros lufthavn fra 22. juni.

– Avinor skal også oppnå andre mål enn det å drive en selvfinansiert lufthavnstruktur. En aktiv og oppegående lufthavn et middel for å nå andre samfunnsmessige mål, sier Greni til Adresseavisen.

«Stadige stikkere»

Hun viser til mål som å legge til rette for bosetting i regionen, gi muligheter for eksisterende og nye næringer, bygge opp under Røros-regionen som et reiselivsfyrtårn og å være en aktør i den samlede beredskapen i samfunnet.

– Når vi sammenholder nyheten om dagstengning med andre trusler for flyplassen og rutetilbudet, som den nylige rapporten om lufthavnstrukturen i Norge og de mildt sagt svake anbudskriteriene for flyruten Røros – Oslo, er vi betenkt, sier hun.

Greni viser til at det hun kaller «stadige stikkere» skaper usikkerhet rundt lufthavnens fremtid, rutetilbud og effekter for andre kunder, de ansatte, og regionen som helhet.

Ser trussel mot beredskapen

– Lufthavnen er i seg selv en større virksomhet med kompetansebaserte arbeidsplasser, og gir betydelig ringvirkninger i regionen. Det virker som om kalkulatoren har blitt viktigere enn de samfunnsmessige effektene, og det er grunn til å rope varsko og be om et pusterom, sier Greni.

Hun viser også til at Røros lufthavn nylig tok imot et ambulansefly i et svært viktig ærend, utenfor den normale åpningstiden.

– Ønsker man virkelig å redusere muligheten for at lufthavnen er en ressurs i den totale samfunnsberedskapen, spør hun.

Vil ta saken til Stortinget

Heidi Greni bebuder at hun om nødvendig vil ta denne saken opp i Stortingets spørretime, der hun vil be om at Stortinget får innsyn i Avinors risiko- og sårbarhetsanalyse i saken.

– Der vil jeg også be om svar på hvordan Avinor tenker å oppfylle konkrete forpliktelser knyttet til beredskaps- og ambulansetjenesten, slik det er formulert i stortingsmeldingen om «verksemda i Avinor» fra 2013, sier hun.

– Det koster å drive

Hun legger til at det ikke er noen overraskelse at det koster å drive samfunnskritisk infrastruktur som det en lufthavn er, i en region hvor det fra myndighetenes side ikke satses på øvrig infrastruktur.

– Det kreves gode rammebetingelser for at Avinor som selskap skal klare å holde oppe flyplassnettet, slik at det fungerer som den samfunnsutvikleren det bør være. En aktiv og oppegående lufthavn er en ressurs, men er ikke en selvfølge og noe en bør ta for gitt. Her har myndighetene en jobb å gjøre, sier Heidi Greni.

Stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp) Sør-Trøndelag. Foto: Kjell A. Olsen