Det bekrefter lufthavndirektør Lasse Bardal til adressa.no.

Det skjer samme dag som Norwegian åpnet sin nye Barcelona-rute fra Værnes.

Dette er den første nye destinasjonen fra Værnes på lenge.

Trafikknedgang

Trafikkutviklingen den siste tiden er årsaken til at Avinor velger å skyve det såkalte skisseprosjektet for utenlandsterminalen frem i tid. Det skulle etter planen startet i høst. Etter flere år med stor vekst økte passasjerantallet bare med 1,4 prosent i hele fjor. Ved utgangen av april i år har antallet passasjerer gått ned med fire prosent sammenlignet med fjoråret.

- Det er merkbart at folk er noe mer forsiktige med å bestille reiser. Det gjelder spesielt ferie- og fritidsreiser. Typiske forretningsruter som Amsterdam, London og Stockholm holder stand, sier Bardal.

Passerte 4,4 millioner

Trafikken over Værnes passerte i fjor 4,4 millioner reisende. Ca. 981 000 av dette er utenlandsreisende. Avinor oppgir selv at flyplassen har kapasitet til å håndtere ca. fem millioner reisende årlig, blant annet ved at flyavganger og ankomster blir tildelt fastsatte tider, såkalt slot-regulering. I perioder er det imidlertid stort press med mange ankomster eller avganger nesten samtidig.

- Vi har sett over kapasiteten vår og velger å skyve hele skisseprosjektet frem i tid. Det er ikke sånn at det er lagt på is, sier Bardal.

Vil ta tid

Prosjektet skulle beredt grunnen for en etappevis utbygging av utenlandsterminalen som kunne startet i 2018. Blant annet bedre forbindelse med dagens innlandsterminal, flere nye utganger som kan benyttes både til innlands- og utenlandstrafikk etter behov, et nytt og bedre bagasjeanlegg, en helt ny andreetasje på utenlandsterminalen, som gir vesentlig større ankomstareal, og bruer ut til flyene.

- Det ligger ingen dramatikk bak beslutningen vår. Det er jo ikke slik at det er bevilget penger til en utbygging nå. Den dagen vi trenger det bygger vi ut terminalen, sier Bardal.

Onsdag landet det første flyet på den nye Barcelona-ruten å Værnes. Foto: FRANK CADAMARTERI