Ordfører Hans Vintervold er fortvilet over den truende utviklingen, og sier at alle gode krefter nå må på banen for å hindre en katastrofe.

LES PÅ PLUSS: Dagstenger Røros lufthavn

Siste nytt i bildet er at Avinor den 26. mai vedtok at de fire flygelederne ved Røros lufthavn skal bort så snart som mulig, og erstattes av såkalte AFIS-fullmektiger, samtidig som den innflygningstjenesten skal overføres til Værnes.

LES PÅ PLUSS: - Avinor kan ikke drives som om det var Rema eller Rimi

AFIS står for Aerodrome flight information service. AFIS-status innebærer at flyplasstårnet betjenes av en AFIS-fullmektig, som har i hovedoppgave å yte tårntjenester, i form av trafikkinformasjon til luftfartøy på flyplassen og innenfor en avgrenset sone.

Nedgradering av tjenester

Flere lokale og en del regionale lufthavner har allerede AFIS-status, men for Røros innebærer dette en nedgradering i forhold til dagens flygelere. I tillegg til de nevnte tårntjenestene har de også innflygingskontroll, som i hovedsak omfatter styring av flyene når de starter innflygingsprosedyrene.

– Helt marginale besparelser

– Når vi på Røros blir tatt ut, må en flygeleder på Værnes overta inflygingskontrollen. Det betyr at tjenestene som nå utføres av én flygeleder lokalt, vil kreve én AFIS-fullmektig her og én flygeleder på Værnes. Det vil gi helt marginale besparelser.

– Kan gi økte kostnader

Det sier Jan Jacob Verdenius, som er lokalt tillitsvalgt for flygelederne som snart kan stå uten arbeid om de ikke flytter.

Han sier at flygeledernes organisasjon ikke har oppnådd forståelse for sine argumenter, om at kostnadene på kort sikt sågar kan øke med en slik ordning.

– Vent på fjernstyring

– Vi mener at man heller bør ta seg råd til å vente med endringer inntil løsningen med «fjernstyrte» tårntjenester kommer på plass om noen år, sier han.

Jan Jacob Verdenius peker på at Røros også har en flyskole som kan få problemer med opplæringen av nye trafikkflygere dersom den sentrale biten med kommunikasjon mellom pilot og flygeleder blir borte lokalt.

Ordfører Hans Vintervold vil nå be Avinor om et møte for å få informasjon om alt som skjer.

– Skammelig av Avinor

–Jeg synes rett ut sagt at det er skammelig at vi som vertskommune ikke har hørt noe som helst fra Avinor om tiltakene de iverksetter. Dagens flyplasstilbud er helt avgjørende for at dette samfunnet skal fungere. Enhver svekkelse av tilbudet er alvorlig, sier Vintervold.

Han forventer nå at alle lokale og sentrale politiske aktører i regionen og landsdelen stiller opp for å sikre at flyplassen og rutetilbudet ikke svekkes i noe ledd, men snarere styrkes.

– Jeg kan ikke løse dette alene. Jeg trenger hjelp. Det gjelder også fra politikere som sitter i regjeringsposisjon, og jeg vil spesielt kontakte lederen av Stortingets transportkomité, Linda Cathrine Hofstad Helleland, og be henne om også å ta tak i dette, sier han.

Vintervold peker på at Staten, som stor eier i Avinor, må kunne legge føringer som opprettholder standarden ved lufthavnen. Samtidig må dagens flytilbud sikres om et minimum.

– Også vi ser at ny teknologi kan gi mer rasjonell drift, men før det skjer må man ikke klusse det til med tiltak som svekker både trafikken og tjenestene på en måte som i neste runde setter hele flyplassens eksistens i fare, sier Hans Vintervold.

Kan ende med «game over» for flyskolen

– Jeg er veldig bekymret for fremtiden til Røros lufthavn. Daglig leder og eier av flyskolen Rørosfly AS, Tor W. Sandnes, er redd for at summen av mange små endringer kan bli svært negativ.

– Alt som skjer rundt Røros lufthavn, i kombinasjon med nye internasjonale regler som er på trappene, kan ende med«game over» for flyskolen. I verste fall kan også Røros lufthavn gå en trist skjebne i møte, sier Sandnes.

Flyskolen ble startet i 1986, og har frem til nå utdannet godt over 1000 trafikkflygere.

I tillegg kommer et betydelig antall amerikanske trafikkflygere til skolen for å oppgradere sine sertifikater for å kunne fly i Europa, sammen med trafikkflygere som trenger å vedlikeholde sine sertifikater i påvente av å få få jobb.

– Akkurat nå jobber EASA (European Aviation Security Agency) med nye regler som kan føre til krav om at trafikkflygerutdanning skal skje ved kontrollerte lufthavner. Det innebærer krav om flygeledere – som Avinor nylig har bestemt at Røros lufthavn ikke lenger skal ha lokalt, sier Sandnes.

- Uaktuelt å flytte

Dersom de nye EASA-reglene blir slik han tror, vil det derforkunne bety kroken på døra for Rørosfly AS.

– Det er uaktuelt å flytte til en annen lufthavn. Det blir for dyrt i dagens konkurransesituasjon, sier han.

Sandnes forklarer at en regelendring for en tid tilbake åpnet for at norske trafikkflygere kan ta hele eller deler av utdannelsen utenfor Norge.

– Priskonkurransen bl.a. fra Spania er allerede mer enn tøff nok, i dette markedet, sier Tor W. Sandnes

Ordfører Hans Vintervold er bekymret for Røros-flyplassen. Foto: GEIR TØNSET
Bekymret: Daglig leder og eier av Rørosfly AS, Tor W. Sandnes, frykter at endringene som skjer kan bety kroken på døra. Foto: GEIR TØNSET