Spørsmålet er om overbygningsselskapet Trøndelag Reiseliv AS og destinasjonsselskapet Visit Trondheim bør slås sammen eller ikke.

Saken skal behandles kommende uke av fylkestinget i Nord-Trøndelag. Innstillingen fra fylkesrådet er negativ til en fusjon.

– Politikerne argumenterer med at de ønsker sterkere samhandling, men vi opplever det som motsetningsfullt at de vil si nei. Det vil være en spiker i kista for dette, sier Jon Uthus i NHO Reiseliv.Les også: – Godt reiselivsår i Trøndelag

Kan stoppe samarbeid

Han peker på at 2000 midtnorske reiselivsbedrifter har signalisert tydelig at de ønsker en fusjon og et sterkere samarbeid.

– Vi mener at en fusjon er et skritt i riktig retning. Det vil gi en felles forretningsmodell for hele Trøndelag, som kan bidra til felles profilering. Det må være målet fremfor mange små aktører, slik det er i dag, sier Uthus.

Uthus bruker Scandic Hell, i Stjørdal, som eksempel, det viktige er at kunden har en aktør å forholde seg til, ikke mange ulike. Hotelldirektør Arild Vollan nikker gjenkjennende.

– Vi er opptatt av det skal være enkelt. Derfor bør ressursene samles. Det er synd at fylkesrådet innstiller som de gjør, sier han.Les også: Hun blir ny direktør ved Scandic Lerkendal

Motsatt konklusjon

I 2011 satt NHO i gang et arbeid med å se på strukturen i Reiselivs-Norge. Ønsket var å bygge større og sterkere enheter, fremfor dagens mange små selskaper. Gjennom dette arbeidet kom forslaget om en fusjon mellom reiselivsselskapet Trøndelag Reiseliv og Visit Trondheim, den største destinasjonen i Midt-Norge.

En rapport utarbeidet av konsulentselskapet Menon konkluderte med at dette vil være gunstig. Siden har begge trøndelagsfylkene utredet hva en slik sammenslåing vil bety. Begge kom til at det ikke ville være lønnsomt. Komite regional utvikling i Sør-Trøndelag snudde imidlertid i behandlingen av saken og innstiller til fylkestinget 17.–18. juni at fusjonen bør gjennomføres. Fylkesrådet i Nord-Trøndelag kom imidlertid til stikk motsatt konklusjon.

Frykter konflikter

I innstillingen som de legger frem for fylkestinget denne uken heter det blant annet: «Fylkesrådet frykter at en sammenslåing vil svekke det gode trønderske reiselivssamarbeidet ... Fylkesrådet frykter det kan føre til interessekonflikter, redusert regional kunnskap og perspektiv og at landsdelsselskapet blir en mindre interessant samarbeidspartner for de andre destinasjonene».

– Er det ikke fare for at Trondheim får en for dominerende posisjon i trøndersk reiselivssammenheng med en slik fusjon?

– Næringslivet frykter ikke et slikt perspektiv. Trondheim er i en spesielt viktig posisjon i Midt-Norge, det erkjenner næringslivet. Det er lokomotivet, uansett om det gjelder Olavs-arven, hotellene våre eller mye annet. Det har for eksempel reiselivsnæringen i Stjørdal allerede tatt følgene av. De er nå del av Visit Trondheim, sier Uthus.

NHO Reiseliv planlegger nå et møte 10. juni der de vil presentere tanker rundt en modell, struktur og økonomi for et nytt fusjonert reiselivsselskap.

Les også: Ingen «bor» avsides på nettet