De siste årene har nye bruer satt sine preg på Trondheim sentrum.

– Bruer og veiforbindelser er en enorm drivkraft i byutvikling. De er ekstremt viktige for hvordan folk bruker byen, sier sivilarkitekt Per Arne Tefre i Trondheim kommune.

Endrer mønstre

I 2012 bandt gangbrua «Sjøgangen», som går over togskinnene, sentrum sammen med Brattøra og kortet ned gangavstanden betraktelig. Verftsbrua, også kalt Blomsterbrua, åpnet i 2003 og gjorde at Solsiden plutselig kom mye tettere på Midtbyen. Svingbrua på Skansen åpnet i fjor, og har gitt nytt liv til strandpromenaden. Tefre mener de tre bruene er vellykkede eksempler på hvordan byen formes av slike forbindelser.

Les også: Se kart over hvor det bor flest barn i Trondheim.

Flere nye ideer

I årene som kommer planlegges en rekke nye overganger og bruer i sentrum av byen.

– Det er for det meste planer som ikke er vedtatte ennå, men kartet viser muligheter og forbindelser som vi mener er fornuftige når det blir aktuelt å utvikle de ulike områdene, sier Tefre.

Kommunen ønsker blant annet å se på disse mulighetene:

* Bru mellom Dyre Halses gate og Solsiden - over Rosenborgbassenget:

– Denne brua ligger inne som et forslag i forbindelse med Nyhavna-planen. En slik bru vil skape bedre forbindelse til Nyhavna og kanskje også forandre bruken av Dyre Halses gata, som i dag er en blindvei, sier Tefre.

* Forbindelse mellom Lademoen og Pirbrua:

Dette ligger også inne i Nyhavna-planen, planlagt som en vei gang- og sykkelbru parallelt med jernbanelinjen, om vil knytte seg til det overordnede gang- og sykkelveinettet i Strandveien og videre ut til Ladestien.

* Flere bruer over kanalen:

Dette avhenger av utviklingen av Vestre Kanalhavn, altså området sør for jernbaneskinnene, ned mot kanalen.

* Gang under togskinnene ved den nye svingbrua på Skansen:

Dette ser man også i forbindelse med utviklingen av Vestre Kanalhavn. En slik undergang vi gjøre det raskere å komme seg for eksempel fra Skansen-området til Trondheim sentralstasjon.

* Forbindelse mellom Gløshaugen og ned til Nidelven:

– Dette er et eget prosjekt litt på siden, og man ser for seg flere ulike tverrforbindelser her. Utviklingen avhenger av hva som skjer med en samlokalisering av universitetet i Elgeseterområdet, sier Tefre. De ulike overgangene og bruene er altså fremdeles på planleggingsstadiet.

– Hva er det sannsynlig at blir den neste nye brua i Trondheim?

– Det mest konkrete er de to forslagene som ligger i Nyhavna-planene, altså brua over Rosenborgbassenget og gang- og sykkelveien langs togskinnene, sier Tefre.

Les også: - Trondheims mest spennende områder er der hvor byutviklerne har gjort minst