#elsykkelpatruljen

Med inntoget av elsykler ser Uijting for seg at det kan bedre seg for de som driver sykkelturisme i Norge.

Han kom selv fra sykkellandet Nederland til Norge i 2007, og har siden da drevet med sykkelturisme.

- For å være helt ærlig, går det ikke spesielt bra, sier han til Adresseavisen.

- Hvorfor gjør driver du med dette når det ikke går så bra?

- Jeg elsker dette, jeg synes det er veldig artig. Som syklist kan man forflytte seg rundt og stoppe hvor som helst. I tillegg kommer man tettere på omgivelsene, sier han.

Følg elsykkelpatruljens mikroblogg her.

- For dårlige batteri

Uijting holder til med kona og barna i Ålen. Da elsykkelpatruljen kom til bygda i går var han rask til å spørre om hvordan syklene var å komme seg rundt med. Han ville ivrig høre vår erfaring.

- Jeg opplever nok at elsyklene slik de er i dag ikke har god nok batterikapasitet til at vi kan bruke det ennå. De holder jo bare i noen få timer. I Norge er det ganske store avstander, så da må vi ha kraftigere batteri, sier han.

- Men jeg tror elsykler vil funke bra når man kan bruke batteriene en hel dag uten lading. Da blir det lettere for folk å komme seg rundt. Det kan funke bra til turisme. Jeg håper også det kan bli en del ladepunkter rundt omkring, sier han.

- Trodde Birken var hyggelig

Uiting arrangerer alt fra korte sykkelturer, blant annet i Røros til 39 dagers sykkeltur fra Oslo til Nordkapp. Han er også selv aktiv hobbysyklist.

- I Norge er det slik at sykling nesten bare er en idrett. I Nederland er det en del av livet til folk – det er en sosial aktivitet. Det savner jeg her, og det er synd at det ikke er det. Første gang jeg sto på startstreken til Birken trodde jeg det skulle være en hyggelig tur, men det handlet bare om at folk skulle prestere, sier han.

Samtidig legger han til at sykling har blitt noe helt annet i Trondheim, enn det eksempelvis er i Ålen, selv om det heller ikke i Trondheim er nederlandske tilstander.

Les flere saker fra elsykkelpatruljen her.

Henger ti år etter

Nederlenderen har prøvd mange ulike løsninger for å lokke turister til Norge og for å lokke nordmenn på sykkelsetet.

- Nå har jeg startet en luksustur i Røros, hvor alt er inkludert. Det er et konsept som er veldig populært for turister i Nederland, men jeg regner med at det vil ta ti år før det blir populært i Norge, sier han.

Fordi sykkelturismen har vært såpass tøff har Uijting skaffet seg andre jobber vedsiden av.

- Det å leve av sykling blir for vanskelig, sier han.