Adresseavisen har fått innsyn i nødsamtalen som ble ringt inn én knapp time før en 26-åring knivstakk to personer på Torvet i Trondheim i april.

Her kan du lese utskrift av lydloggen.

Det var bestekameraten (20) til 26-åringen som ringte 112. I samtalen ga han uttrykk for at han fryktet at vennen ville ta livet sitt. Han var bekymret og visste ikke hva han skulle gjøre. Samtalen varte i nær to minutter.

51 minutter senere fikk operasjonssentralen ved Sør-Trøndelag politidistrikt melding om knivstikking på Torvet. Det viste seg etter hvert at det var 26-åringen som hadde knivstukket en mann og en kvinne.

LES OGSÅ (PLUSS): Politimesteren vil ikke utlevere lydloggen

Politiet beklager

I nødsamtalen fortalte 20-åringen at han trodde at kameraten hadde kuttet pulsåra og at han gikk rundt med en stokk. Han fortalte også at 26-åringen befant seg ved Mercur kjøpesenter, men at han selv ikke var der.

Operatøren sa at han skulle «notere det her jeg» og «hvis vi påtreffer ham skal vi prøve å hjelpe han».

Det skjedde imidlertid aldri. Saken ble ikke loggført og ingen rykket ut. Det beklager visepolitimester Marit Fostervold.

– Dette var en svært hektisk dag. Saken glapp og ble ikke loggført. Slik skal det ikke være, og vi kan ikke annet enn å beklage. Operatøren er også lei seg for dette. Vi har gjort en feil, og vi må gjøre ting bedre så folk føler seg trygge på å ringe oss om alvorlige hendelser, sier hun.

Psykologspesialist Pål Grøndahl har lest utskriften av nødsamtalen. Han mener at operatøren muligens kunne vært mer konkret i spørsmålene for å avdekke hva problemet var, eller finne ut hva bekymringen til innringeren gjaldt.

– Jeg får ikke tak i mottakerens interesse for den bekymringen som blir ringt inn. Man bør antageligvis være så konkret som mulig i spørsmålene for å avdekke et scenario. Mottakeren spør få konkrete spørsmål om personen, for eksempel om han har truet med å ta sitt eget liv tidligere eller på hvordan måte han eventuelt tidligere har truet med å ta sitt eget liv. Flere konkrete spørsmål kan avdekke hvor høy risiko det er for at det er en reell trussel, sier Grøndahl.

Grøndahl mener at utskriften tyder på en gjensidig svikt i kommunikasjonen mellom innringeren og mottakeren av samtalen.

– Innringeren virker litt nølende i det han beskriver og operatøren virker litt forvirret. Innringer er ikke særlig flink til å forklare konkret hva vedkommende driver med og operatøren stiller ikke konkrete spørsmål, sier han.

LES OGSÅ (PLUSS): Fikk bekymringsmelding 51 minutter før knivstikkingen – politiet rykket ikke ut

Evaluering

Fostervold er klar på at loggføring av slike saker er viktig, for da ville også resten av operasjonssentralen hatt mulighet for å følge med på saken.

I likhet med det politimester Nils Kristian Moe tidligere har sagt, mener hun at politiet burde ha rykket ut.

– Det skulle ha vært sendt ut en såkalt 9-8-melding til alle patruljer om at det var kommet inn en bekymring fra en tredjeperson. Patruljene må i slike tilfeller kvittere og se etter vedkommende, sier Fostervold, og legger til saken i etterkant er evaluert internt for å unngå at det gjøres lignende feilvurderinger senere.

Mange psykiatrisaker

Sør-Trøndelag politidistrikt har så langt i år mottatt 455 loggførte psykiatrimeldinger/oppdrag. 117 dreide seg om suicidale personer.

– Det er mange slike saker, og de er krevende. Men vi har dyktige folk som er vant til å håndtere dette, sier visepolitimesteren.

I 112-samtalen ba operatøren 20-åringen om å gå etter kameraten sin til kjøpesenteret, samt eventuelt ringe helsevesenet.

– Dette er ikke å legge ansvaret på situasjonen over på innringeren?

– Jeg leser ikke utskriften slik. Ønsker man hjelp, så har man også et ansvar for å skaffe informasjon så vi kan hjelpe. I denne situasjonen hadde vi ikke nok informasjon om hvor personen var. Hvor skulle vi dra for å hjelpe?

– Hvorfor kontaktet ikke operatøren helsevesenet om personen på Mercur-senteret?

– Vi hadde for lite informasjon om hvor han befant seg. Hadde vi visst hvor han var, hadde vi kontaktet helsevesenet. Men da hadde vi også vært med dit for å bistå. Det var i nødsamtalen beskrevet at han bar en stokk, sier Fostervold.

20-åringen ringte også nødnummeret en gang til denne dagen fra Torvet. Da var imidlertid politiet allerede varslet om knivstikkingen.

LES OGSÅ (PLUSS): - I USA ville mannen trolig ha blitt skutt av politiet

AMK rykker alltid

AMK-sentralen i Sør-Trøndelag får i snitt minst tre til fire meldinger om suicidale personer i uka.

– Når de får slike meldinger spør de som mottar samtalen om hvor personen befinner seg og stiller spørsmål for å finne ut hvilken problemstilling de står overfor. Vi stiller kontrollspørsmål for å forsikre oss om at vi har oppfattet situasjonen riktig. Vi sender ambulanse til meldinger om suicidale personer når det er behov for det, sier seksjonsleder for AMK-sentralen, Grete Hepsø.

Seksjonssjefen opplyser at de får meldinger fra politiet om suicidale personer. Nødetatene har ofte samhandling om hendelser.

– Nødsentralene gjør selvstendige vurderinger, kobler i konferanse når det er funnet behov for samhandling eller behov for en annen nødetat, sier Hepsø.

26-åringens forsvarer, Tore Angen, var ikke tilgjengelig for kommentar onsdag.

Politiet beslagla en stokk, kniv, skalpell samt denne macheten etter knivstikkingen på Torvet. 26-åringen skal ha brukt kniven under angrepet. Foto: POLITIET, Adresseavisen
Visepolitimester Marit Fostervold i Sør-Trøndelag beklager at nødsamtalen 51 minutter før knivstikkingen på Torvet ikke ble loggført og agert etter. Foto: Kristine Lindebø