Arne og Ulli valgte bort Syden og 40 grader til fordel for en ferie i Trøndelag med ungene Paul og Luisa. Men familien fra Tyskland synes ikke temperaturen i Trondheim for tiden er noe å skryte av. Iallfall ikke når det kommer til å spise is ute.

– Det er veldig fint i Norge, det var en av grunnene til vi valgte å legge ferien hit. Men det er veldig kaldt her, så derfor har vi kledd på oss vintertøyet, sier Ulli.

Paul (4) og Luisa (6) er veldig glade i is, men foreldrene synes det er altfor kaldt til å spise det ute nå.

– Vi har sagt at de skal få is når vi er inne. Derfor ble de veldig glade da de fikk vite at vi skulle til et kjøpesenter i dag, for da fikk de is, sier Ulli.

Dårlig is-salg

Den regnfulle forsommeren har ikke gjort trønderne sultne på is. Hennig- Olsen forteller om et lavere salg i år, sammenlignet med fjoråret.

Salget i Midt-Norge har hittil i år har vært 2.6 prosent lavere sammenlignet med i fjor. Totalt er salget for hele landet syv prosent lavere sammenlignet med fjoråret.

Det er juni som har vært spesiell. Der har salget vært 15 prosent lavere sammenlignet med fjoråret i Midt-Norge.

– Juli har så langt vært bedre, så det er fortsatt gode muligheter for et brukbart salg både i juli og august. Flere av isnyhetene har solgt godt, sier John Kjellesvik, salgsdirektør i Hennig- Olsen.

Godt sommervær er veldig viktig for et godt is-salg. 55 prosent av iskremomsetningen ligger i månedene april til september. Dårlig vær går først og fremst ut over småissalget og salget av flerforpakninger. Tradisjonell dessertis selger cirka på samme nivå som i fjor.

– Den kalde forsommeren har ingen konsekvenser for bemanningen, men når vi sammenligner med 2014, som var tidenes beste sommer, så er det en generell nedgang i markedet hittil i år, sier Kjellesvik.

Nesten utsolgt for sommerklær

City Lade har merket en oppgang i antall besøkende etter at de hadde nyåpning av senteret i oktober i fjor. På grunn av oppussing i fjor har senteret ingen tall å sammenligne med, men hittil i år har de hatt 1,8 millioner besøkende. Andre kjøpesentre i Trondheim snakker om lite salg av sesongvarer, men situasjonen er en helt annen på City Lade.

– Jeg er veldig positivt overrasket. Det er ingen butikker som melder om dårlig salg av sommerklær. Tvert imot, det har vært så bra salg at noen butikker har tatt inn sommerklær fra tilsvarende butikker i området, sier Bård Bye, senterleder ved City Lade.

Bye tror ikke været har så mye å si for salg av sommerklær. En av butikkene på senteret har nesten gått tom for T-skjorter, mens andre har startet å ta inn høstvarer fordi det begynner å bli tomt for sommervarer.

– Det er nok mange som trenger sommerklær når de skal til Syden eller andre steder i Norge, sier Bye.

Les også: Kjøpesentrene ønsker seg pent vær

Badeglade turister

Pirbadet har ikke merket noe spesielt til det dårlige været, og ligger på det samme besøkstallet som i fjor.

– Mai var fantastisk bra, juni har vært helt vanlig, mens det er for tidlig å si hvordan juli blir ennå, sier direktør ved Pirbadet, Knut J. Pettersen.

Pirbadet ligger på samme besøkstallet som de gjorde i fjor. I juli var det om lag 450 daglig besøkende, mens det på en vanlig måned er rundt 1000 innom hver dag. Ifølge Pettersen ser tallene, så langt, helt normale ut.

– Vi er ikke så ømfintlig for vær, som folk tror. Turistene opprettholder besøkstallet, sier Pettersen.

Les også: Besøkstallene stuper hos badeanleggene

Må sette opp ekstraforestillinger

Trondheim Kino har merket en stor pågang fra folk som vil se en film i det kjølige sommerværet.

– I juni hadde vi en økning på 12 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Så langt i juli har vi en økning på hele 40 prosent sammenlignet med i fjor, sier Eli Gjerde, film- og markedssjef ved Trondheim Kino.

Minions, Jurassic World og Magic Mike er de filmene som trekker flest til kinosalene akkurat nå. Det har blitt satt opp flere ekstraforestillinger på dagtid for å ha stor nok kapasitet til barnefamilier som trekker inn i kinovarmen i det kjølige sommerværet.

– Fravær av sol og varme merker vi godt, sier Gjerde.

Optimistisk for resten av sommeren

Vitenskapsmuseet har merket en liten nedgang i antall besøkende sammenlignet med fjoråret. I fjor hadde museet besøk av nærmere 450 i de første sommerukene, mens samme periode i år har vært litt over 350.

– Etter sankthans faller skolebesøket bort og museets besøkende utgjøres av hjemmeværende barnehager, barnefamilier og turister. Tallene for besøket de to første sommerukene så langt viser en liten nedgang sammenlignet med i fjor, sier Gunnar Holt, universitetslektor ved NTNU Vitenskapsmuseet.

Museet er vant med at sommerbesøket svinger, gjerne i takt med været.

– Sommersol lokker folk ut i friluft, mens kjølig og fuktig sommervær gjerne oppfattes som det ideelle museumsværet, sier Holt.

Det er fortsatt for tidlig å fastslå en nedgang for sommeren, selv om innledningen har vært svakere enn i fjor.

– Jeg er optimistisk for resten av sommeren. Får si det som de norske syklistene i Tour de France, det er fortsatt mange sjanser til suksess, sier Holt.

Samme omsetting uansett vær

Restauranten Søstrene Karlsen hadde en veldig fin mai måned. Men i juni merket de en liten nedgang.

– Sammenlignet med i fjor har vi hatt en nedgang på cirka fem prosent, sier Nina Karlsen.

Det er for tidlig å si hvordan juli måned blir ennå.

– Det er veldig avhengig av været på slutten av måneden da Olavfestdagene og andre kulturarrangement er i gang igjen. I sommerferien har vi nesten samme omsetting uansett vær, sier Karlsen.

Direktør ved Pirbadet, Knut J. Pettersen forteller at turistene opprettholder besøkstallene. Foto: Morten Antonsen
Søstrene Karlsen har like god omsetting på sommeren, uansett hvordan været er. Foto: VEGARD EGGEN
Senterleder ved City Lade, Bård Bye er overrasket over hvor mye sommerklær senteret har solgt. Foto: jens petter søraa
Trondheim kino har merket en så stor pågang at de måtte sette opp ekstraforestillinger. Foto: Jarand Boge
Vitenskapsmuseet er vant med at sommerbesøket svinger, gjerne i takt med været. Foto: Svein Inge Meland