Inderøy: Venterommene med billettluke og godsekspedisjon er erstattet med kafeer og restauranter, butikker og kontorer, ja til og med et teaterverksted, et museum og en sykkelfabrikk.

– Vi har et samfunnsoppdrag. Bygninger er en viktig del av vår kulturhistorie. De blir best ivaretatt når det er liv i alle rom, sier Toril Dahl Hjelseth, eiendomssjef i ROM Eiendom AS.

Eiendomsselskapet er heleid av NSB og har som formål å utvikle eiendommer, hovedsakelig i byer og tettsteder og langs jernbanetraseene.

Bli med på en reise på Trønderbanen og dens stasjonsbygninger fra Trondheim til Steinkjer i vårt bildegalleri. Naviger med piltastene.

Markedsmessige vilkår

– På lik linje med alle eiendomsforetak må vi drive på markedsmessige vilkår. Det koster å ta vare på gamle ærverdige bygninger. Det er vår oppgave å ta vare på og få liv inn i disse flotte bygningene som er en viktig del av norsk kulturarv.

Eiendomssjefen fremholder at en viktig målsetting for selskapet er å bidra til at flere benytter seg av kollektivtransport, at stasjonene får et bedre butikk- og servicetilbud og at miljøbelastningen i videste forstand blir mest mulig redusert.

– I Stjørdal for eksempel har vi planer om å utvikle hele stasjonsområdet og samtidig ta vare på den gamle stasjonsbygningen. Vi er opptatt av å skape trafikk på jernbanen og skape mer liv rundt trafikknutepunktene, sier Toril Dahl Hjelseth.

Flott arkitektur

Jernbanen rekrutterte gjennom flere tiår noen av landets fremste arkitekter. Mange bygninger sto i sin samtid for noe av det mest avanserte innen arkitektur. For at disse viktige kulturminnene ikke skal gå tapt har Riksantikvaren i samarbeid med NSB utarbeidet en nasjonal verneplan for å ta vare på den særegne byggekunsten.

Da jernbanebyggingen skjøt fart i 1890-årene hadde nye tendenser begynt å komme til syne i arkitekturen. Den folkelige sveitserstilen hadde definitivt fått gjennomslag i trehusbyggingen. Arkitektene var på jakt etter nye stiluttrykk. Murbygningene som stort sett var arkitektenes eget ansvar, var også preget av forsøk på nyskapninger, men uten noe radikalt brudd fra foregående tiår. Det som ble skapt var kortvarige fenomener.

I tiden fra 1890 til ca. 1910 var det ifølge «Neste stasjon – en guide til jernbanens arkitekturhistorie» én arkitekt som hadde monopol på statsbanenes byggeprosjekt. Paul Due etterlot seg 2200 regninger i NSBs arkiver. Med denne enorme produksjonen er han uten tvil den som har satt det største personlige preg på jernbanens bygningsmasse. Hans sønn Paul Armin Due har også etterlatt seg solide fotavtrykk på flere av stasjonene langs Trønderbanen.

Skattkammeret på Røra stasjon

I de ærverdige, men nå hvitmalte og lyse lokalene i jernbanestasjonen på Røra, har Turid Aalberg etablert interiørbutikken 1. Stopp.

Inderøy: –Navnet henspiller på at butikken er i en jernbanestasjon. Med underteksten «mitt skattkammer» vil jeg formidle at her er det litt av hvert å vise frem.

Turid Aalberg står bak disken og ekspederer kunder som skal reise med toget. Det er ennå noen minutters ventetid. Hun forteller at hovedkonseptet er et assortert utvalg med interiørvarer for både hus og hytter. Det er også et utvalg av pene hverdagsklær. Ifølge innehaveren har alle klærne norsk design og produsert her til lands. I. Stopp åpnet dørene i november 2013. Da hadde lokalene stått tomme og ubrukte i ti år.

Akkurat på denne dag er to iskremkarer travelt opptatt med å fylle opp den flunkende nye isdisken. To is er allerede solgt før jobben er unnagjort.

– Jeg har registeret at istilbudet er etterspurt. Is og kaffe er en god kombinasjon.

Prøver seg frem

Turid Aalberg understreker at konseptet ikke er fullbyrdet. Det vil ta litt tid. Hun vil prøve seg frem. I bakrommet er det en kjøkkenkrok. Der kan hun blant annet steke vafler. Det kan være et mulig alternativ

– Men så har hun verdens beste karameller. Dem må jeg ha noen av. Helst av den røde sorten. De er kjempegode.

Superlativene kommer fra Anne Grete Krogstad Petersen. Hun reiser ofte med toget og vet å sette pris på tilbudet på 1. Stopp.

Turid Aalberg forteller at hun tidligere har drevet en interiørbutikk i Steinkjer. Etter tolv år ble det opphør.

Trengte forandring

– Jeg hadde behov for en forandring. Jeg bor på Straumen og en gang jeg var innom stasjonsområdet datt plutselig ideen ned i hodet. Her måtte det være fint å drive butikk!

Og slik ble det. Hun kontakten Rom Eiendom og fikk i stand en leieavtale. Det har hun ikke angret på.

– Jeg opplever faktisk at det kan være flere kunder som stikker innom her enn tilfellet var da jeg drev butikk i Steinkjer.

Hun påpeker at det kommer kunder fra så vel Steinkjer som Levanger. Mange trondhjemmere har hytte i Inderøy og flere av dem har funnet veien til 1. Stopp, særlig etter at det kom opp et skilt nede ved avkjørselen fra E6. I tillegg er det nok en del togreisende som har lagt merke til at det er blitt aktivitet i lokalene.

– Det stopper to tog i timen. Passasjerene er tallrike, men de fleste kommer i bil, forteller Turid.

–En god arbeidsplass

Hun stortrives på arbeidsplassen. Det er store vinduer som gir et behagelig lys. Arkitekturen er overveldende, noe som stadig blir kommentert av folk som stikker innom. Byggåret var 1925. Paul Due var arkitekten bak bygningen som er preget av overgangen fra sveitser- og dragestil til jugend.

– Vinduene er nye; det er lyse og trivelige lokaler. Dette er noe helt annet enn da lokalene sto tomme med svarte gardiner som var trukket for.

Turid forteller at flere av de besøkende kommer innom fordi de har et nostalgisk forhold til jernbanestasjonen fra den tid den var betjent og full av aktivitet. I tillegg til billett- og godsekspedisjon var stasjonen også postkontor som alle stedets innbyggere måtte forholde seg til.

– Det er mange som har en historie å fortelle fra gamle dager, sier Turid Aalberg.

Kultur langs linja

Marte Hallem og Arnstein Langåssve har masse planer med det gamle stasjonsbygget på Verdalsøra. Nå vil de bruke noen av historiene som henger igjen i veggene til å skape nye fortellinger.

– Det er nå det begynner, sier Marte Hallem, og ønsker oss velkommen i praktbygget som ble satt opp i 1895. Marte og Arnstein har startet produksjonsselskapet Scene Midt sammen med Line Hallem og Espen Løvås, og har allerede rukket å signere forestillingene «Flyktningelosen» og utendørsspelet «Oda fra havet».

Mange muligheter

– Det er først nå vi får tid til å skape noe rundt stasjonen. Vi har kartlagt aktivitetene langs Trønderbanen fra Steinkjer til Skansen, og under tittelen «Kultur langs linja» tror vi det ligger masse muligheter, sier Marte og Arnstein.

For kulturlivet blomstrer i mange av stasjonene som før solgte billetter og var administrasjonssentre langs linja. Nå er billettsalget automatisert og NSB-ansatte rasjonalisert bort. Inn har en rekke kultur- og handelsvirksomheter kommet.

– Dette er blitt fellesskapet vårt hvor vi tenker å lagge masse aktiviteter, fra minikonserter og teaterforestillinger til talkshow på perrongen og mindre event i samarbeid med restauranten Tra Amici som også holder til på Verdal stasjon.

– Starter språkkurs

Noen av det første ekteparet vil sette i gang med, er språkkurs for folk flest.

– Der vil vi også samarbeid med restauranten som drives av to som kom fra Sicilia. Der skal kursdeltakere få prøve seg i praksis, spise og snakke uten så mye mas om verb og bøyninger, men fokus på muntlige prestasjoner.

Begge har bodd i Spania ett år samt at Marte har ett år i Frankrike og mellomfag fransk. Arnstein har dessuten bodd ett år på Costa Rica.

– Det handler om å kunne føre en enkel samtale på så vel flyplassen som på restauranten og i dagliglivet ellers når man er på reise. Mange drar tilbake til den samme plassen år etter år, for eksempel Toscana, og da melder det seg etter hvert et behov for å kunne kommunisere. Det blir enkel dagligtale og noen drypp fra lokal kultur.

Skjulte skatter

Marte og Arnstein skryter av ROM eiendom som gir dem mulighet til å prøve ut forskjellige konsepter knyttet til den gamle stasjonsbygningen.

– Bare arkitekturen er med på å gi oss inspirasjonen. Dette er vakre bygninger som bør fylles med like vakkert innhold. Dette er et skattkammer.

Det er flere aktører langs linja i aksen Steinkjer – Trondheim som gjør det bra.

– Vi ønsker å gjøre felles prosjekter med flere av disse. Både filmfabrikken på Røstad og Rohde Aas produksjoner på Skansen er inspiratorer. Visjonen er at flere av oss kan profileres sammen. Det er mange skjulte skatter som trenger å komme frem i lyset, sier Arnstein.

– Den gamle stasjonsbygningen er en god base å bygge fortellinger på, legger Marte til.